וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: עיכוב משמעותי בפתיחת קו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב

25.10.2017 / 16:08

השופט בדימוס יוסף שפירא צופה כי הפעלתו של קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב צפויה להתעכב הרבה מעבר לתכנית המקורית. לצד זאת, המבקר מזהיר מפני "קיצור הליכים" בדרך להשלמת הפרויקט. משרד התחבורה: לא מסתמנת דחיה בהפעלת הקו

מנהרת הרכבת בין תל אביב לירושלים, סמוך לירושלים. ספטמבר 2016. רויטרס
בניית קו הרכבת ירושלים-תל אביב/רויטרס

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, צופה כי הפעלתו של קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב צפויה להתעכב הרבה מעבר לתכנית המקורית. לצד זאת, המבקר מזהיר מפני "קיצור הליכים" בדרך להשלמת הפרויקט וקובע כי יש לבצע את כל הפעולות הדרושות להשלמתו המלאה, כך עולה מדוח המבקר שפורסם היום (רביעי).

בעוד כחודשיים היה אמור להתחיל לפעול קו הרכבת המהיר המחבר בין ירושלים לתל אביב, כך לפי התכנית שהוצגה באוגוסט 2013 בפני הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). ארבעה חודשים לאחר מכן, הוצג תאריך חדש: מרץ 2018. אלא שמדוח המבקר עולה גורמים במשרדי התחבורה והאוצר ובחברת הבקרה מעריכים שעבודות החשמול בקו המהיר תל אביב-ירושלים לא יסתיימו לפני סוף 2018. בנוסף, בדוח הביקורת הפנימית של חברת הרכבת מדצמבר 2015 צוין כי יועץ הלו"ז של החברה בדק בשנת 2014 את לוחות הזמנים של הפרויקט וציין כי הפעלת הקו לירושלים תתאפשר רק ב-31.12.19, כשנתיים לאחר המועד המקורי.

עוד בוואלה! NEWS:
ראש עיר בצפון נסע במהירות 182 קמ"ש - רישיונו נשלל לשנה וחצי
האמריקנית ששוחררה משבי טליבאן: "גרמו לי להפלה דרך הרעלת המזון"
"עמית לא הבינה מה קרה": תיעוד - גנב אופניים מילדה עם צרכים מיוחדים

הגשת דו"ח מבקר המדינה ליו"ר הכנסת, אפריל 2015. טלי מאייר
יוסף שפירא/טלי מאייר

הסיבה העיקרית לעיכובים, לפי המבקר, היא פרויקט חשמול הרכבת. רכבת המונעת בדלק דיזל לא יכולה מבחינה בטיחותית לנסוע במנהרות הארוכות שנחפרו לצורך השלמת הקו בין ירושלים לתל אביב. כדי לחשמל את הקו יש צורך לבנות ארבע תחנות השנאה, למתוח קווי חשמל באורך של 80 ק"מ, להתאים את אחד ממוסכי הרכבת לטיפול בקרונות חשמליים ולהפעיל מרכז בקרה ארצי שיפקח על פעילות הרכבת החשמלית בקו ירושלים-תל אביב ובקו עכו-כרמיאל. בנוסף, על רכבת ישראל לבצע פעולות נוספות הדורשות זמן ומשאבים: שינוי מערכות האיתות והבקרה, החלפת מסילות, התאמת דרישות הבטיחות ועוד.

כבר באוגוסט 2016 התריעה חברת הבקרה של הפרויקט כי "מסתמן פיגור ניכר בביצוע קבלן תשתיות החשמול, כולל פיגור של כחצי שנה בתכנון, פיגור בהזמנות הציוד הקריטי, חוסר בלוחות זמנים מאושר לביצוע, חוסר בתכנית עבודה מפורטת לביצוע המקטעים הקריטיים באיילון ועוד". החברה הוסיפה כי "תפקוד הקבלן צריך לעורר חשש כבד בנוגע ליכולת ביצוע הפרויקט, על כל שלביו ביחס ליעדי רכבת ישראל". דוח נוסף שהוגש ארבעה חודשים לאחר מכן הצביע אף הוא על פיגור ניכר בקידום פרויקט התשתית של אחד מצירי התחבורה הראשיים בישראל.

"לאורך השנים לא עמדה רכבת ישראל בלוחות הזמנים שהציבה לעצמה בפרויקט החשמול", כותב המבקר. "במועד סיום הביקורת קיימים פערים בין תחזית חברת הרכבת לבין עמדת גורמי מקצוע שונים לגבי השלמת עבודות החשמול החיוניות לפתיחת הקו המהיר תל אביב-ירושלים. העיכובים הרבים בקידום הפרויקט מצביעים בין היתר על פגמים בתכנון ועל היערכות בלתי מספקת. השלכות העיכובים למשק רבות, הן בהיבטים כספיים והן בהיבטים של שירות לציבור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

משרד התחבורה: לא מסתמנת דחיה בהפעלת הקו

"משרד התחבורה עושה מאמצים רבים ופועל במספר ערוצים כדי שרכבת ישראל תעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו. תאריך היעד שנקבע לפתיחת קו הרכבת המהיר לירושלים (1A) עומד בעינו, ובשלב זה לא מסתמנת דחיה בהפעלתו.

י"צוין כי משרד התחבורה מבצע בדיקות כדאיות כלכליות של פרויקטים תחבורתיים. בין השאר, כדי לסייע בקביעת סדר עדיפויות בין הפרויקטים, לרבות פרויקטים משלימים. הבדיקות מבוצעות בכל תחומי התחבורה, לרבות בתחום המסילתי, הסעת המונים, כבישים ועוד. בדיקות אלה מתבססות על שימוש בנוהל פר"ת, (המוסכם בין משרדי התחבורה והאוצר) שזכה להכרה ושבחים בינלאומיים.

ההחלטה על מיזם חשמול הרכבת הינה החלטת ממשלה, שאינה מצריכה עמידה במבחני הכדאיות המוגדרים בנוהל פר"ת. משרד התחבורה רואה בחשמול הרכבת כלי מרכזי להעלאת רמת השירות ועידוד מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית.

פרויקט חשמול הרכבת מתבצע במקביל לפרויקטים רבים המקודמים בימים אלה, ומהווה "מכפיל כוח" משמעותי שיגביר את התועלת של כל הפרויקטים, הקיימים והחדשים. במקביל, מקודם בימים אלה פרויקט ה- ETCS המיועד להגברת הבטיחות בתפעול והערך המוסף של המערכת הוא הגדלת הקיבולת מ-14 ל-17 רכבות לשעה, לפני הוספת מסילות ברזל לרשת המסילות הארצית.

"מסדרון איילון" יהיה בין הקטעים הראשונים שיוסבו לחשמול, מאחר וכמעט כל קווי השירות, ובפרט הקו המהיר לירושלים, עוברים דרך מסדרון זה, והפעלת קו חשמלי מחייבת את חשמולו.

זמינות פרויקט לביצוע הינה מרכיב מהותי וחשוב בסדר קידומו של הפרויקט, והיא מושפעת מגורמים רבים. כך למשל, במועד חתימת הסכם הפיתוח על חשמול הרכבת, כל הפרויקטים המוזכרים בדו"ח טרם אושרו סטטוטורית, ולא ניתן היה לקדמם לפני פרויקט החשמול בשל פערים גדולים בלוחות הזמנים.

משרד התחבורה פועל באופן אינטנסיבי לקידום המסילה הרביעית באיילון, הן במוסדות התכנון והן מול מקווה ישראל, שהסכמתם נדרשת להפקעת שטחים בשל חוק מקווה ישראל. המשרד מקדם בימים אלה פתרונות שונים לקידום הפרויקט".

(עדכון ראשון: 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully