וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשנה אחרי אום אל-חיראן, התיק תקוע: "המדינה לא מתייחסת אלינו"

המחלקה לחקירות שוטרים הגישה את ממצאיה בחקירת הירי ביישוב הבדואי שהביא למותם של תושב המקום ושל שוטר, אך הפרקליטות עדיין לא קיבלה החלטה - כמו בשורת מקרים שבהם נפגעו אזרחים בני מיעוטים: "האזרחים הבדואים חשים שננטשו, ובחלל הזה צומחות שנאה ואיבה"

עריכה: שמרית גולדשטיין

אין מחלוקת שתקרית אום אל-חיראן הייתה אירוע חמור ביותר שיש לבחון אותו. שוטר הרוג, אזרח הרוג, מתיחות ביחסים בין המשטרה לתושבים ומחלוקת בנוגע לנסיבות האירוע ולטיבו, הם רק חלק מהגורמים המחזקים את הצורך בבירור המקרה. למרות זאת, יותר מעשרה חודשים מאז התקרית, ועל אף שהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) כבר הגישה את המלצותיה לפני כמה חודשים, בפרקליטות המדינה מסרבים להכריע בסוגיה.

"אנחנו מחכים כבר זמן רב מבלי שישתפו אותנו, הציבור, בתהליך החשיבה וקבלת ההחלטות - למרות התלונות החוזרות שלצערנו נופלות על אזניים ערלות - ואף אחד ממנהיגי המדינה לא התייחס אליהן", כך אמרו מקורביו של יעקוב אבו אל-קיעאן, האזרח שנהרג מאש השוטרים בתקרית, בשיחה עם וואלה! NEWS.

"יותר מתשעה חודשים שאנחנו עומדים בפני מכבש פיזי ומדיני - שמטרתו לנקות את האחראים לרצח המחנך יעקוב מוסא והשוטר ארז מאשמה, כך שאף אחד לא יישא באחריות למוות המיותר והאסון הכבד", מסר ראאד אבו אל-קיעאן, יו"ר הוועד באום אל-חיראן.

"המחבל מת!": תיעוד רגע פיגוע הדריסה וחילופי האש במהלך העימותים בכפר אום אלחירן. אתר רשמי
תיעוד מהאוויר של הרגע שבו פגע אבו אל-קיעאן עם רכבו בשוטר ארז לוי/אתר רשמי

בדיקת האירוע, שהתרחש בחודש ינואר האחרון, בשעת לילה מאוחרת, לא הייתה קלה, וכללה בדיקות פורנזיות, שליחת ממצאים למעבדות בחו"ל, ביצוע שחזורים בזירה ועוד. לאחר כל אלו הגישה מח"ש את המלצותיה לפרקליט המדינה לפני כשלושה חודשים, ומאז התיק מונח על שולחנו. ככל הנראה, מח"ש לא תמליץ להגיש כתב אישום נגד השוטרים שנכחו בזירה. אולם, בשלב זה עדיין לא מדובר בהחלטה סופית, והנושא, כאמור, ממתין לפרקליט המדינה שי ניצן.

זהו לא המקרה הראשון שמועבר ממח"ש לפרקליטות המדינה, ונתקע שם במשך תקופה ממושכת מבלי שיזכה להכרעה. התיק נגד השוטר שירה ב"מחבלת המספריים" משוק מחנה יהודה בירושלים נסגר כשנה וחצי לאחר הפיגוע. בחודש מרץ האחרון פורסם כי לא יוגשו כתבי אישום פליליים בתקרית האלימה שאירעה בסופרמרקט "סופר יודה" בתל אביב, שבה תועדו שוטרים כשהם מכים, כחלק מאירוע רחב יותר, עובד ערבי בסופרמרקט. במאי השנה נסגר התיק נגד השוטרים שירו בערבייה שנחשדה כמחבלת, - כשנה וחצי לאחר המקרה עצמו. עיון בכל המקרים האלו, כולל תקרית אום אל-חיראן, מלמד כי המכנה המשותף ביניהם נוגע לכך שמדובר בתיקים שבהם שוטרים חשודים באלימות מיותרת כלפי בני מיעוטים.

תקיפת עובד ערבי בחנות סופר יהודה באבן גבירול תל אביב – תועדה במצלמות האבטחה. מצלמות אבטחה, צילום מסך
תיעוד תקרית התקיפה ב"סופר יודה"/צילום מסך, מצלמות אבטחה

"אחרי האסון ומותו של יעקוב אף אחד מראשי המדינה לא בא לחבק אותנו או להתנצל בפני אשתו, אמו או הילדים שהשאיר אחריו. אף אחד לא מציע אלטרנטיבה לילדים שנשארו ללא אבא וללא קורת גג. התנהלות זו מגדילה ומעמיקה את השסע בין המדינה לאזרחיה הבדואים שחשים כי ננטשו ובחלל הזה שנותר גדל המרחב לצמיחה של שנאה ואיבה", נמסר מטעם תושבי אום אל-חיראן ומבני משפחתו של אבו אל-קיעאן. "לא נסתפק בהחלטות של דוח זה, נמשיך להיאבק עד שתתקיים ועדת חקירה ממלכתית או ועדה חיצונית אחרת"

ארבעת השוטרים שנחקרו במח"ש משרתים במנהלת תיאום פעולות אכיפה (מתפ"א), שהוקמה לפני יותר מעשור. תכליתה של היחידה הוא לסייע באכיפת חוקי בניה – סוגיה מורכבת ונפוצה במיוחד בכל הנוגע למגזר הבדואי. הם מיוצגים על ידי עורכי הדין עפר ברטל ודב גלעד כהן, שמסרו בשמם כי הם "מקווים שפרקליט המדינה יורה על סגירת התיק בהקדם האפשרי".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה סיימה לפני כשלושה חודשים את בדיקת האירוע באום אל-חיראן. בבדיקה הושקעו משאבים רבים והיא כללה עריכת בדיקות מעבדה שונות בארץ ובחו"ל, גביית עדויות, איסוף סרטונים וגלי קשר, ומספר שחזורים בשטח. בתום הבדיקה הוכנה והועברה חוות דעתה של מח"ש לפרקליט המדינה, אשר קיים מספר דיונים לבחינת הסוגיות והממצאים שהועלו בה, לקראת קבלת החלטה בתיק".

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל כגוף אוכף חוק ממתינה לסיום רשמי של החקירה שעודנה מתנהלת במשרד המשפטים ולכן אנו מנועים מלהתייחס לנושא בשלב זה".

אום אל חיראן, שבועיים לאחר הריסת הבתים. 29 בינואר 2017. בני בן סימון
התושבים דורשים ועדת חקירה ממלכתית. אום אל-חיראן/בני בן סימון
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אף אחד לא בא להתנצל". אבו אל-קיעאן/מערכת וואלה!, צילום מסך
עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
זירת הדריסה בבוקר שאחרי, בינואר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully