וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: כמאה תלונות על הטרדה מינית התקבלו השנה באוניברסיטאות

30.10.2017 / 11:40

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, עולה שאין שינוי משמעותי במספר התלונות לעומת השנה הקודמת. בין המקרים: מתרגל שהסיע סטודנטית והציע לשלם לה אם תמשיך לביתו ותקיפת סטודנטית זרה על ידי עובד בפאב במעונות

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: הדיווח על תחילת שנה"ל האקדמית, השבוע)

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
אוניברסיטת תל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

האוניברסיטה העברית: 28 תלונות, לעומת 38 בשנה הקודמת
אוניברסיטת תל אביב: 19 תלונות, לעומת 21 הקודמת
אוניברסיטת אריאל: 16 תלונות, לעומת 7 בשנה הקודמת
מכון ויצמן: 12 תלונות, לעומת 6 בשנה שעברה
אוניברסיטת בר אילן: 8 תלונות, לעומת 21 בשנה שעברה
אוניברסיטת בן גוריון: 15 תלונות בכל אחת מהשנתיים האחרונות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

98 תלונות על אירועי הטרדה מינית הוגשו לנציבות למניעת הטרדה מינית באוניברסיטאות בשנת הלימודים החולפת – כך עולה מנתוני הנציבות שהגיעה לידי וואלה! NEWS. בשנה שעברה התקבלו בסך הכל עוד 10 תלונות – שכן מספר התלונות הכולל עמד על 108.

אחת לשנה המוסדות האקדמיים מחויבים לדווח על התלונות שהתקבלו בתחומיהן לוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה והמועצה להשכלה גבוהה. בין התלונות שנתקבלו השנה הייתה תלונה של סטודנטית על תקיפה מינית שביצע סטודנט אחר באוניברסיטת תל אביב, הנמצאת בבדיקה במשטרה, וכן מתרגל באוניברסיטת אריאל שנתן טרמפ לסטודנטית והציע לה 50 שקלים אם תמשיך עמו לביתו.

עוד בוואלה! NEWS:
"ניצלה את תמימותן": מדריכה בפנימייה הורשעה באונס חניכות
העיתונאית הרוסיה שנדקרה בתרדמת: "הישראלי שתקף אותה משוגע"
פרסום ראשון: מפקחי הבטיחות באתרי הבנייה בפני הכרזה על סכסוך עבודה

פתיחת שנת הלימודים האקדמאית באוניברסיטת תל אביב, 18 באוקטובר 2015. ראובן קסטרו
אוניברסיטת תל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

מספר התלונות הרב ביותר התקבל באוניברסיטה העברית ועומד על 28 פניות לנציבות. מדובר בירידה של 10 פניות לעומת השנה שעברה, אז התקבלו 38 בסך הכל. בין היתר, הוגשה קובלנה לוועדת המשמעת נגד איש סגל אקדמי לאחר תלונה על‏ הטרדה ‏מינית‏ של ‏מועמדת‏ ללימודים בעת‏ בחינה. איש הסגל ממתין לדיון בעניינו. עוד התקבל דיווח על‏ סטודנטית‏ מחו"ל‏ שהותקפה‏ על ‏ידי ‏עובד בפאב‏ הממוקם‏ במעונות הסטודנטים ומופעל על ידי אגודת הסטודנטים. הצעדים שננקטו הם "בירור ‏מול‏ האגודה, בירור‏ מול‏ בתי הספר‏ בארץ‏ ובחו"ל, זיהוי ‏הפוגע‏ באמצעות‏ תמונה, הרחקה‏ מידית‏ ממתחם‏ המעונות‏ וסיום‏ עבודתו".‏

במקרה אחר, נחתם הסדר‏ טיעון‏ הכולל‏ "מעקב‏ פסיכולוגי‏ שוטף‏ וביצוע‏ עבודות‏ שירות‏ באוניברסיטה" עם סטודנט שהואשם ב"הטרדות‏ מילוליות‏ ומתמשכות‏‏ לקבוצה‏ גדולה‏ של‏ סטודנטים". איש סגל מנהלי הועלה לשימוע ופוטר לאחר דיווח ‏עובדות‏ על "התחככות‏ פיזית‏ ונגיעות". במקרה אחר התקבל אצל הממונה מידע‏ מסטודנטית‏ על‏ "התנהגות‏ מגדרית‏ בעייתית‏ ברשת ‏של‏ איש ‏סגל", ונערכה עמו שיחת הבהרה שבה "הבטיח‏ להתנהל‏ בהתאם".‏ עובד קבלן הורחק מהאוניברסיטה לאחר תלונה של סטודנטית כי הטריד אותה במעונות. עובד קבלן נוסף הורחק לאחר תלונה של איש סגל על מעשה מגונה, ועובד קבלן שלישי הורחק בשל "הטרדה‏ מילולית‏ ונעיצת‏ מבט‏ בסטודנטית במעונות".

אילוסטרציה. אורי לנץ
צילום אילוסטרציה: אורי לנץ/אורי לנץ

באוניברסיטת תל אביב נבדקו 19 תלונות, נתון דומה לשנה שעברה – אז הוא עמד על 21 תלונות. באחד המקרים, מתרגל הועמד לדין בשל קיום יחסי מרות בעקבות קשר רומנטי שקיים עם סטודנטית. בית הדין המשמעתי קבע בינואר כי הוא יורחק מתרגול והוראה לתקופה של שנה והטיל עליו נזיפה. שתי תלונות של סטודנטיות נגד סטודנטים נמצאות בבירור במשטרה, האחת על תקיפה מינית – כאשר הבדיקה הפנימית הוקפאה בשל החקירה, והאחרת על אוננות בספריה – שאינה נבדקת כעת בין כותלי האוניברסיטה, גם כן בגלל הבדיקה המשטרתית.

במקרה אחר, סטודנטיות התלוננו נגד מרצה על הערות "גזעניות וסקסיסטיות בסמינר" ועל "התנהגות לא מכבדת בהקשר מיני באתר היכרויות", תלונות שנדחו בבירור שהתקיים באוניברסיטה. לפי תלונה אחרת, שאותה הגישה ספרנית באוניברסיטה, סטודנט "הכניס ידיו לתוך מכנסיו בפניה". התלונה נסגרה מאחר ו"לא נמצאה הטרדה מינית".

בעקבות דיווח של סטודנטיות, מרצה זומן לשימוע שנערך לאחרונה בנוגע ל"התנהגות הכוללת התבטאויות בהקשר מיני ומגע בעת קורס". טרם התקבלה החלטה בעניינו. האחראית למניעת הטרדה מינית קבעה כי הוא "ביצע מעשים שעולים כדי הטרדה מינית, אך לא עשה זאת לצורך מיני או מתוך כוונה להטריד".

בין התלונות שנבדקו בשנת הלימודים האחרונה:

- מרצה זומן לשימוע שנערך לאחרונה בנוגע לתלונה על "התנהגות הכוללת התבטאויות בהקשר מיני ומגע בעת קורס"
- סטודנט שהואשם ב"הטרדות‏ מילוליות‏ ומתמשכות‏‏ לקבוצה‏ גדולה‏ של‏ סטודנטים"
- איש סגל מנהלי הועלה לשימוע ופוטר לאחר דיווח ‏עובדות‏ על "התחככות‏ פיזית‏ ונגיעות".
- עובד קבלן הורחק מהאוניברסיטה לאחר תלונה של סטודנטית כי הטריד אותה במעונות
- תלונה על הטרדה בעת בחינה של מועמדת ללימודים על ידי איש סגל אקדמי

16 תלונות התבררו באוניברסיטת אריאל – עלייה לעומת השנה שעברה – אז התבררו שבע תלונות. בין התלונות, עובד תחזוקה במעונות האוניברסיטה פוטר לאחר שהטריד סטודנטית שבחדרה ביצע עבודות. במקרה אחר פוטר משגיח בחינות לאחר שאמר לסטודנטית כי אם היה בוחן שלה "לא הייתה לו בעיה שתעתיק", וסטודנט במכינה התלונן כי מאבחן דידקטי המועסק ע"י האוניברסיטה שוחח עמו על נושאים מיניים בעת אבחון.

תלונה נוספת התקבלה נגד סטודנט שצילם סטודנטית בשירותי הנשים, וטען כי "נכנס לשירותי הנשים בטעות וכי המכשיר נפל לו". במקביל, הגישה הסטודנטית תלונה במשטרה בנושא. נקבע כי האוניברסיטה תתנה את המשך לימודיו בהבאת הערכת סיכון מקצועית ובהתחלת הליך טיפולי. עם זאת, החלטה סופית בעניינו תתקבל לאחר סיום עבודת המשטרה. מרצה הוזהר לאחר תלונות לפיהן הוא נועץ מבטים בחזה של סטודנטית במהלך שיעורים, ומתרגל שנתן לסטודנטית טרמפ והציע לה 50 שקלים אם תמשיך אתו לביתו – הוזהר גם כן.

במכון ויצמן התקבלו 12 תלונות, פי שניים מהשנה שעברה – אז התבררו שש תלונות, אחת מהן הוגשה על ידי פוסט דוקטורנטית, שהתלוננה בספטמבר על כמה גברים בסביבת עבודתה על "מבטים לאזורים מוצנעים". הבירור בעניין טרם הסתיים. שמונה תלונות התבררו באוניברסיטת בר אילן, ירידה משמעותית מהשנה שעברה, אז התבררו 21 תלונות – באחד המקרים, סטודנטית התלוננה שמרצה הציג בפניה תמונות בעלות אופי אירוטי בעת הגשת עבודה. התלונה נגנזה מחוסר ראיות והסטודנטית הופנתה לטיפול פסיכולוגי במימון האוניברסיטה, פרקטיקה שבה השתמשו הממונים בבר אילן בשני מקרים נוספים השנה.

בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי בדומה לשנה שעברה, בשנת הלימודים החולפת התקבלו 15 תלונות באוניברסיטת בן גוריון, בין היתר נגד מרצה שנגע בסטודנטיות בזמן בחינה והועמד לדין.

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
אוניברסיטת תל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

אוניברסיטת אריאל מסרה בתגובה כי "מתוך המקרים המוצגים, מקרה אחד בלבד הוגדר על ידי הממונה לאחר בירור כהטרדה מינית על פי הגדרתה בחוק. אוניברסיטת אריאל רואה בחומרה כל מקרה של הטרדה מינית ופועלת בכל דרך לפי החוק כדי למנוע מקרים כאלו באוניברסיטה. כל מקרה של הטרדה מינית מטופל על ידי הממונה על מניעת הטרדות מיניות, שהינה פרופ' לקרימינולוגיה, בכובד ראש ולפי הנהלים".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר כי האוניברסיטה "פועלת כמתחייב על פי החוק, והיא נוקטת בשנים האחרונות מדיניות של אפס סובלנות והחמרת ענישה כלפי הטרדות מיניות. באוניברסיטה פועלות שתי נציבות למניעת הטרדה מינית ומתבצעות פעילות הסברה. בשנה האחרונה עדכנה האוניברסיטה את תקנון המשמעת והוחמרו הנהלים למניעת הטרדות מיניות. בקרוב תוכנס למערכת לומדה חדשה ובה הנחיות והוראות למניעת הטרדה מינית".

מהאוניברסיטה העברית נמסר כי היא "תמשיך ותפעל בחומרה כנגד כל הטרדה מינית בתחומה. הדו"ח משקף בין היתר את הענישה שנקטה האוניברסיטה כנגד מטרידים בשנה האחרונה, ומשקפת את הפעילות הענפה של האוניברסיטה בתחום זה. נמשיך ונפעיל מערכי הסברה לכלל קהילת האוניברסיטה באמצעות הנציבות למניעת הטרדות מיניות מתוך שאיפה למגר תופעה זו".

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "הטיפול בתלונות על הטרדות מיניות מדווח באופן מקוצר, אנונימי, ובפורמט מצומצם של טבלה שאינו מאפשר פירוט ההקשר והמורכבות של העיסוק בכל תלונה. אין מקרה אשר דומה למשנהו וקשה להבהיר באופן מלא את הרקע והשיקולים שביסוד כל המלצה וטיפול, והגלגולים השונים שעברה. כך, למשל, באחד המקרים המוזכרים בפנייה, המדובר בתלונה על מקרה שאירע לפני חמש שנים ואשר את פרטיה הכחיש המרצה ועדותו נמצאה אמינה. הממונות על מניעת הטרדות חשו בצורך של המתלוננת לקבל תמיכה רגשית ועל כן הומלץ על טיפול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully