וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליכוד תקפו את נאום ריבלין: "הוא כבר מזמן לא בצד שלנו"

נשיא המדינה אמר בפתח מושב החורף של הכנסת כי "תמה הממלכתיות" וזכה לתגובה חריפה מצד חברי הקואליציה. ח"כ ביטן רמז כי ריבלין אינו חלק מהליכוד יותר, והשרה רגב אמרה כי "הוא ירק לבאר שממנה שתה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יוסי אלטר

לאחר נאומו של נשיא המדינה ראובן ריבלין בפתיחת מושב הכנסת שבו התריע מפני פגיעה בלגיטימיות של מוסדות המדינה ומפני תרבות פוליטית שבה "רוב מזדמן הוא שקובע" יצאו כמה מחברי הליכוד נגדו. שרת התרבות והספורט מירי רגב כינתה את נאומו של ריבלין "זלזול" בפוליטיקאים וברצון העם ואמרה כי הוא "פוגע בלב הדמוקרטיה".

לדברי רגב, "הנשיא ריבלין פגע היום בממלכתיות, כמו שאף נשיא לפניו לא עשה. זה הנאום הכי לא ממלכתי ולא דמוקרטי של נשיא בישראל. הדר בית"רי בוודאי לא היה בו. מוזר לשמוע את הדברים ממי ששימש שנים רבות כפוליטיקאי ואך לא מכבר נבחר לנשיא על ידי פוליטיקאים. בנאומו היום ירק הנשיא לבאר ממנה שתה".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן יצא אף הוא נגד הנשיא ואמר כי "ריבלין מזמן כבר לא בצד שלנו". חבר סיעתם של השניים ח"כ יהודה גליק דווקא צידד בריבלין ואמר כי נשא נאום ממלכתי כדרכו. "‏תהיו ביקורתיים. אל תפוררו את מערכות המדינה. ‏מדינת ישראל היא פלא הבה נשמור עליה, ‏תוך הקפדה על ענווה, איזונים כח והסכמות".

ח"כ אורן חזן כתב בחשבון הטוויטר כי "זכותו של הנשיא ריבלין לומר את דעתו, ויש לכבדו מתוקף תפקידו. ואולם ממי שהמציא את הביטוי 'כנופיית שלטון החוק' - הייתי מצפה לקצת ענווה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) תקף אף הוא את ריבלין ואמר כי נשא "נאום פוליטי אופוזיציונרי מובהק", לדבריו "באצטלה ממלכתית". סמוטריץ' כינה את הנאום "הכי רחוק מהממלכתיות" שריבלין הטיף לה.

עוד בוואלה! NEWS:
היועמ"ש: מתנגד לחוק האוסר על חקירות ראש ממשלה, זה אבסורד
גורמים צה"ל על דברי ליברמן: "לא ברור אם הירי מסוריה היה מכוון"
אלמנת החייל על הטלפון מטראמפ: "רק גרמה לי לבכות יותר"

רובי ריבלין ויולי אדלשטיין בפתיחת מושב הכנסת מליאה 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ביקש להצביע על "החלשת שומרי הסף". ריבלין מעל דוכן הכנסת, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בנאומו ביקש ריבלין "להצביע על מה שנדמה לי כתנועת הנגד של המטוטלת ההיסטורית, על מה שנראה שוב כהחלטה של הצמרת, לבלבל את היוצרות בתוכה" ואמר כי "אנו עדים לרוחות של מהפכה או הפיכה שניה". לדבריו, מדובר במהפכה "שמבקשת לקרוע את מסכות הצביעות לכאורה, מעל שומרי הסף כולם". ריבלין הוסיף כי "פס הקול" של אותה מהפכה הוא האמירה "אנחנו נראה לכם מה זה" וכי "תמה ממלכתיות מן הארץ, ואחרינו המבול".

בהמשך אמר נשיא המדינה כי הוא רואה "ניסיון מתמשך להחליש את שומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית". על מערכת המשפט אמר כי "תהום מונחת בין הניסיון האחראי והאמיץ להגדיר לאחר שנים את הפריצה ביחסים שבין הרשות המחוקקת לשופטת, לתחום את הביקורת השיפוטית, לשאול שאלות על מנגנון המינויים, לחתור להרכב שופטים מגוון ומייצג יותר, לבין הניסיון להלך אימים על בית המשפט, להחליש אותו כמוסד ולהזמין בפועל את הציבור לערער על סמכותו ועל הכרעותיו".

הוא הוסיף כי "ייתכן מאוד שהגבלת תחולת הביקורת השיפוטית ובוודאי הגדרתה, טובות למדינת ישראל ואולם, כיצד בית משפט עליון מאוים, קונפורמי, חסר שיניים, יכול להיות אינטרס של מדינת ישראל? של הדמוקרטיה הישראלית? האם לא ניתן לנהל פולמוס אפקטיבי ונוקב בין המוסדות הדמוקרטיים, שאיננו הופך ל"משחק סכום אפס" ביניהם?".

על התקשורת אמר ריבלין כי על אף שאינה חפה מביקורת "וחוטאת לעתים בהשטחה, בהדרה, בביקורת מנופחת ואף בדיבה" אין זה אינטרס של הדמוקרטיה הישראלית כשהיא חלשה ו"מתחננת על חייה". לדבריו, "השחיקה הזאת לא עוצרת כאן. היא ממשיכה בהתבטאויות קשות כנגד הפקידות המקצועית הבכירה ומבקר המדינה, ומגיעה עד כדי השתלחויות פומביות חוזרות ונשנות בצה"ל ובמפקדיו הבכירים. תופעה, כפי שאמר שר הביטחון אביגדור ליברמן, הפוגעת בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. ואני שואל אתכם, רבותיי, עד אנה אנו באים במהפכה או שמא בהפיכה הנוכחית? האם זוהי משילות?".

(עדכון ראשון: 20:30)

עוד באותו נושא

"השליט הוא גם הקורבן": נאום אובדן הממלכתיות של ריבלין

לכתבה המלאה
מירי רגב בפתח ישיבת הממשלה 3.9.17. אלי מנדלבאום, מערכת וואלה! NEWS
תקפה את נאומו של ריבלין, בטענה כי הוא מביע זלזול. רגב/מערכת וואלה! NEWS, אלי מנדלבאום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully