וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט מתנגד למניעת חקירת ראש ממשלה מכהן: "הצעה אבסורדית"

23.10.2017 / 19:35

ברקע חילופי ההאשמות בקואליציה סביב "החוק הצרפתי" תקף היועמ"ש בכנס של משרד המשפטים את ההצעה ואמר כי הוא "מתנגד לה מכל וכל". פרקליט המדינה שי ניצן אמר כי החוק עלול ליצור "בעיה קשה של שוויון בפני החוק"

צילום: יותם רונן

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כינה הערב (שני) את היוזמה לקדם חוק למניעת חקירות ראש ממשלה מכהן "הצעה אבסורדית" ואמר כי הוא מתנגד מכל וכל לחוק, שכונה "החוק הצרפתי". מנדלבליט נשא דברים בכנס של משרד המשפטים שמתקיים באוניברסיטת תל אביב. לדבריו, "יש בעיה של שלטון בפני החוק, אנחנו לא רוצים להיות מדינה כזאת. זה דבר שהוא לא ראוי ואין לי ספק שהוא ירד מסדר היום ושמקבלי ההחלטות לא ילכו למקום הזה".

עוד אמר מנדלבליט כי הוא נושא במעמד עצמאי "בכל הכובעים (כראש התביעה וכיועץ המשפטי לממשלה, ד"ד)". אולם, לדבריו, "בתפקידים של ייעוץ וייצוג אני צריך לדעת מה משרדי הממשלה רוצים. הבעיה שלפעמים הם לא אומרים לי מה הם רוצים כי זה עושה להם בעיות קואליציוניות, אבל יש משקל גבוה לעמדת הממשלה. לא תמיד זה הולך, כמו למשל בעניין חוק ההסדרה".

מנדלבליט התייחס בדבריו גם לאקטיביזם השיפוטי ואמר כי "חובתו של בית המשפט לפסוק בכל תיק לגופו". לדבריו כל עוד החלטות הממשלה הן חוקתיות ובתוך מתחם הסבירות הוא צריך לנסות להגן עליה בבית המשפט. "לפעמים עמדותיי המשפטיות לא מתקבלות. אני מציג את הסכנות המשפטיות, ובסוף בית המשפט מחליט וזה מה שמנחה אותנו", הוסיף. הוא הזכיר כדוגמה את פינוי המאחז עמונה בחודש פברואר האחרון ואמר כי בית המשפט פסק בדעת רוב בעד עמדה שונה מזו שהוא עצמו הציג בפניו. "למרות שחשבתי אחרת, פעלתי לקיים את החלטת בית המשפט. אלה כללי המשחק שלנו כמדינת חוק", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
ריבלין בפתח מושב הכנסת: "מנסים להלך אימים על שומרי הסף"
תיעוד: חיילת מרססת גז מדמיע לעבר מפגינים חרדים בירושלים
ליברמן: הירי בגולן היה מכוון; קורא לאסד לרסן את חיזבאללה

אביחי מנדלביט כנס משרד המשפטים באוניברסיטת תל אביב 23 באוקטובר 2017. יותם רונן
"דבר לא ראוי". מנדלבליט, הערב/יותם רונן

פרקליט המדינה שי ניצן אמר בהמשך הכנס כי "החובה העליונה שלנו היא לשלטון החוק ולאינטרס הציבורי, וכל עוד עמדת המדינה היא חוקית, אנחנו נייצג אותה". הוא הביע הסכמה עם דבריו של מנדלבליט ואמר כי "יש בעיה קשה של שוויון בפני החוק אם לא יחקרו". לדבריו, במצב כזה "אדם שנותן שוחד יורשע בעוד שלמנהיג תהיה חסינות עד סוף התקופה". ניצן התייחס להאשמות שהפנה כלפיו ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) שמקדם את ההצעה ואמר כי "נראה לי הגיוני להגיד את זה, גם אם אני רק פקיד. מותר לי לחשוב את זה על דבר שנמצא בתחום סמכותי".

ניצן יצא בעצמו נגד החוק לאחרונה, בדברים שפרסם בפרויקט 929 שבו כותבים אישי ציבור התייחסות אישית לפרקים מספרי התנ"ך. "מתן אפשרות למנהיג להמשיך בכהונתו תוך התעלמות מחשדות פליליים ממשיים שעלו נגדו, יפגע במדינה, בכבודה ובמעמדה", כתב ניצן. לדבריו, יש צורך בשקיפות למעשי השלטון "במיוחד כשמדובר בחשדות לפלילים אשר עולים נגד השליטים".

הבוקר פורסם בגלי צה"ל כי היועמ"ש מנדלבליט יצא אף הוא נגד הצעת חוק וכתב בחוות דעת שהוציא כי מדובר ב"הסדר קשה שפוגע בשלטון החוק ושאין לאמצו". לדבריו, "ההצעה משקפת לכאורה עמדה לפיה אין לסמוך על רשויות החקירה ועל היועמ"ש שיימנעו מפתיחה בחקירה נגד ראש ממשלה בעניין לא משמעותי. חסימה מוחלטת של חקירה לא מאזנת בין האינטרסים הציבורים ומתעלמת מהמנגנון הקבוע בחוק היסוד. התוצאה אליה מוביל החוק קשה ביותר ואין לקבלה".

(עדכון ראשון: 18:35)

עוד באותו נושא

פרקליט המדינה: הימנעות מחקירת מנהיג מכהן תפגע במדינה

לכתבה המלאה
שי ניצן הכנס משרד המשפטים באוניברסיטת תל אביב 23 באוקטובר 2017. יותם רונן
השיב למתקפה נגדו מצד ח"כ אמסלם. ניצן, הערב/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully