וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נלחמות נגד הדיכוי": הנשים הכורדיות מאחורי תבוסת דאעש בא-רקה

21.10.2017 / 0:29

הנשים שנלחמו נגד ארגון המדינה האסלאמית בסוריה, מספרות כי לא נלחמו רק עבור חירות עמן, אלא גם לשחרור הנשים שסבלו במיוחד תחת שלטון הארגון. "דאעש רואה בנשים אובייקט מיני"

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: תיעוד מהאוויר לאחר ההתשלטות על א-רקה)

במהלך השבוע, לאחר שדובר הכוחות הכורדיים הכריז על השתלטותם המוחלטת על א-רקה, נשים רבות שהשתתפו בלחימה, חגגו את הניצחון על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שהעיר נחשבה בירתו בסוריה. במהלך שנות שלטונו, נקטו אנשי דאעש יד קשה כלפי האזרחים שהיו בתחום שליטתם, וכלפי נשים בפרט. הן אולצו לכסות את גופן בפומבי ואף מכרו ילדות ונשים כדי שישמשו שפחות מין – בעיקר נשים כורדיות ויזידיות.

הנשים הכורדיות שלחמו נגד הארגון, מספרות כי הן שירתו שתי מטרות. בזמן שמטרת העל הייתה לשחרר את העם הכורדי מעול הכיבוש, עמדה לנגד עיניהן גם מטרה נוספת – שחרור הנשים מהדיכוי הקשה ממנו סבלו.

שאנדה אפרין

אפרין נלחמת במסגרת הכוחות הכורדים במשך ארבע שנים. לדבריה, מנהיג מפלגת הפועלים הכורדית (PKK) הכלוא עבדוללה אוצ'לאן, מייחס חשיבות רבה לחירותן של נשים. "הוא מתרכז בכך זמן רב, כך שאנחנו נלחמים לשחרר נשים לצד המאמצים שלנו לשחרר אנשים מדיכוי נפשי", אמרה לרשת CNN. "המאבק שלנו הוא לא רק נגד דאעש אלא גם נגד שוביניזם. הרוע אינו מגיע רק מאנשי 'המדינה האסלאמית' אלא גם מנשים. נשים ברחבי העולם צריכות לדאוג לעצמן לחינוך ואף להתפתח מבחינה אידיאולוגית".

עוד באותו נושא

הכורדים בסוריה: הושלם שחרורה של בירת דאעש בא-רקה

לכתבה המלאה
לוחמות כורדיות שסייעו לשחרר את א-רקה שבסוריה מידי דאעש, אוקטובר 2017. CNN, צילום מסך
"הרוע אינו רק אצל דאעש". שאנדה אפרין/צילום מסך, CNN

אברים דיפראם

דיפראם הייתה נערה כשהחלה להילחם לצד בני עמה. עכשיו, בגיל 20 ולאחר שלוש שנות לחימה, היא נזכרת בחברים שאיבדה בשדה הקרב. בשנים שחלפו, לדבריה, היא הפכה לנחושה יותר ודבקה במטרה.

"אנחנו נלחמים לשחרר את האנשים הנמצאים תחת דיכוי ולשחרר את המנהיג עבדוללה אוצ'לאן הכלוא בטורקיה", הסבירה. "נשים היו אלו שסבלו במיוחד תחת דאעש בא-רקה, וזו אחת הסיבות המרכזיות שנלחמנו שם. רצינו לשחרר אותן מהדיכוי הקשה".

לוחמות כורדיות שסייעו לשחרר את א-רקה שבסוריה מידי דאעש, אוקטובר 2017. CNN, צילום מסך
"לשחרר נשים מהדיכוי הקשה". אברים דיפראם/צילום מסך, CNN

וולט רומין

רומין בת 24, לוחמת כבר שנה וחצי במסגרת הכוחות הכורדים. היא הצטרפה לכמה קרבות, שהגדול בהם היה הקרב על א-רקה. "נלחמתי עבור החופש של העם הכורדי", סיפרה. "אני נלחמתי נגד חוסר הצדק, ובעוול שנגרם לבני אנוש בכלל".

לוחמות כורדיות שסייעו לשחרר את א-רקה שבסוריה מידי דאעש, אוקטובר 2017. CNN, צילום מסך
"נלחמת נגד חוסר הצדק". וולט רומין/צילום מסך, CNN

סוזדאר דריק

דריק נמצאת כבר זמן רב יחסית לחברותיה בשדה הקרב. בשש השנים האחרונות לקחה חלק פעיל בניסיונות של בני עמה בהשגת השאיפות הלאומיות ולהשתחרר מעול דאעש.

"אני נלחמת נגד הדיכוי הגדול שפקד את מולדתנו ונשותינו", אמרה. שחרור הנשים נחשב אף הוא בעיניה לנושא מרכזי בלחימה. "דאעש רואים בנשים אובייקט מיני כמו תת-אדם. אנחנו נלחמים נגד זה", סיפרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully