וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא נשים וקאמבק אחרי 15 שנה: הכירו את חברי הכנסת החדשים

21.10.2017 / 18:53

מושב החורף של הכנסת ייפתח מחר עם חמישה ח"כים חדשים באופוזיציה: מוסי רז, לאה פדידה, סאלח סעד, סעיד אל-חרומי, וח"כ מהרשימה המשותפת שטרם נקבע. ייצוג הנשים הוא הגבוה מקום המדינה

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

מושב החורף של הכנסת, שייפתח מחר (ראשון) הוא בשורה עבור חמישה חברי כנסת חדשים, כולם מהאופוזיציה, שהחליפו בפגרה את קודמיהם שהתפטרו. החמישה הם סלאח סעד ולאה פדידה מהמחנה הציוני; מוסי רז ממרצ, שחוזר לכנסת אחרי 15 שנה; סעיד אל-חרומי מהרשימה המשותפת, ווחבר כנסת נוסף שייכנס במקומו של אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת שהתפטר לאחרונה.

המושב ייפתח עם שיא נשים בכנסת - 33 בסך הכול. בכנסת הנוכחית נרשם מספר יוצא דופן של חילופי גברי, כשרק בחודש האחרון התפטרו חמישה חברי כנסת, ובסך הכל עזבו את הכנסת 14 מהחברים שהושבעו לאחר הבחירות.

מליאת הכנסת מצביעה על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
שיא נשים. מליאת הכנסת/רויטרס

מוסי רז: "זו כנסת שונה, קצת מוזר לי"

מוסי רז ייכנס במקומה של יו"ר מרצ זהבה גלאון, שהודיעה ביום רביעי כי היא מתפטרת מהכנסת על מנת להקדיש את זמנה לקידום פריימריז פתוחים במפלגתה. רז נולד בירושלים כמשה מזרחי. שם החיבה שהעניקו לו הוריו היה מוסי, וכשהיה בן שלוש שינו גם את שם המשפחה לרז.

כשנבחר לכנסת ה-15 והתפרסמו הצעות חוק שהגיש, הן הופיעו תחת השם משה רז. אף אחד מחבריו במשכן לא הבין במי מדובר, ורז הבין כי אם הוא רוצה שהצעתיו יתפרסמו בשם מוסי, הוא ייאלץ לשנות את השם במשרד הפנים, וכך עשה.

רז בן 51, נשוי ליעל ואב לשניים. הוא כיהן כמזכ"ל ארגון השמאל "שלום עכשיו" ומכהן עד היום כמזכ"ל מרצ. בשנת 2000 נבחר לכנסת וכיהן בתפקיד במשך שלוש שנים, במהלכן היה חבר בוועדת כספים לשם הוא רוצה לחזור גם כיום.

"אני היחיד שחוזר לכנסת אחרי 15 שנה מאז עזבתי", אמר. "היו שחזרו אבל לא אחרי כל כך הרבה שנים. זו כנסת שונה וקצת מוזר לי עם זה. דרך הבחירה של אנשים השתנתה מאד. הרבה מפלגות כמו 'יש עתיד', 'כולנו', ו'ישראל ביתנו', הן מפלגות שאני לא יודע איך להתייחס אליהן. אין להן תהליך דמוקרטי פנימי, זה לא היה קיים בתקופתי".

במשך שנים רז היה "פעיל סביבה ושלום", וכעת בכנסת הוא שואף להמשיך בעיקר בחקיקה סביבתית. "חוקקתי בעבר את חוק הייצוג של ארגוני הסביבה, וכעת ארצה להרחיב אותו מעבר למה שכבר הרחיבו אותו". רז מצהיר כי הוא רוצה לבטל את גיוס החובה, אך אין לכך היתכנות פוליטית. "מטרתי בעיקר להיות הקול של מצביעי מרצ שהדמוקרטיה, המאבק לשלום והגנה לזכויות האדם חשובים להם יותר מכל דבר אחר".

לאה פדידה: "גם ראשות עירייה היא אופציה"

לאה פדידה, בת 49, נשואה ואם לשני ילדים גרה ביקנעם. במשך 26 שנה היא עבדה בקק"ל ובמקביל כיהנה כמעט שני עשורים במועצת העיריה, בין היתר כמשנה לראש העיריה. היא תהפוך בקרוב לחברת כנסת מטעם המחנה הציוני בעקבות התפטרותו של אראל מרגלית. היא גדלה בשכונת חטיבת כרמלי בחיפה ולפני ארבע שנים, "כשהרגשתי בשלה", כלשונה, היא ניסתה להתמודד לראשונה בבחירות לכנסת ה-19, והתמודדה שוב ברשימת המפלגה לכנסת ה-20.

בליל הבחירות, כשהסקרים ניבאו לרשימת המחנה הציוני 27 מנדטים, היא הלכה לישון כחברת כנסת ובבוקר קמה כאזרחית מן השורה, אחרי שתוצאות האמת העניקו למפלגה 24 מנדטים בלבד. פדידה מצהירה כי תשקיע הכל כדי "להפוך חזון לפרקטיקה, כמו שעשיתי ברשות המונציפלית" - אך אינה שוללת חזרה לפוליטיקה המקומית בעתיד. "אני לא חושבת על חוסר הצלחה בכנסת אבל גם ראשות עירייה היא אופציה".

בפריימריז למפלגת העבודה היא תמכה ביצחק הרצוג, אך בחודשים האחרונים מצאה שפה משותפת עם אבי גבאי. "מהרגע שהוא נבחר, אני עומדת לצדו כל הדרך לשלטון". היא מחוברת יותר לנושאים חברתיים-כלכליים, ו"רוצה לדעת שהמדינה דואגת לחינוך שווה". לכן, החוק הראשון שתגיש יהיה חוק חינוך חינם מגיל שלוש.

מפלגת העבודה היא ביתה הפוליטי מזה שנים רבות. היא חברה במוסדותיה, שותפה מלאה בפעילותה ובדרכה. היא הקימה מחדש את אגף החברות במפלגה שמטרתו לקדם חקיקה וליזום שינוי בכל הקשור למעמד וזכויות הנשים במדינה.

סעיד אל-חרומי: "אשתף פעולה עם כל חברי הכנסת"

סעיד אל-חרומי, בן 45, ייכנס כחבר כנסת מטעם הרשימה המשותפת. הוא נכנס בעקבות מימוש הסכם רוטציה שבמסגרתו חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף הגיש את התפטרותו מהכנסת.

אל-חרומי הוא תושב משגב שלום בנגב, וכיהן כראש המועצה המקומית במשך ארבע שנים. בשנת 2002 נבחר לתפקיד מזכ"ל רע"מ וכיהן בתפקיד עד שנת 2014, כשנבחר לסגן יו"ר המפלגה - תפקיד שהוא ממלא עד היום. בבחירות האחרונות הוצב במקום ה-15 ברשימה, וכעת ייכנס לתפקידו.

אל-חרומי פעיל מאוד במגזר הבדואי, ובשנים האחרונות, בתפקידו כיו"ר ועדת ההיגוי העליונה לערביי הנגב, הוא מוביל את מאבקה של החברה הבדואית נגד הריסות הבתים למען הכרה ביישובים הלא מוכרים בנגב. הוא בן למשפחה מרובת ילדים, שש אחיות ושני אחים.

"עבודתי בכנסת תתמקד בשלושה נושאים עיקריים", הוא מצהיר. "חינוך, היישובים הבדואים והפיתוח הכלכלי של האוכלוסייה הערבית בארץ". אל-חרומי הכריז על נכונותו לשתף פעולה עם כל חברי הכנסת "כדי לקדם נושאים אלה". עד שנבחר לראשות המועצה התחביב העיקרי שלו היה לשחק כדורגל בפרט והתעניין בספורט בכלל. "היום זה פחות", הוא מודה, "רוב העיסוק הוא בענייני אקטואליה".

סאלח סעד: "באתי מהעם, ואל העם אני שייך"

סאלח סעד יהפוך במושב הקרוב לחבר כנסת במחנה הציוני. הוא תושב בית ג'אן, בן 54, נשוי ואב לחמישה ילדים. הוא היה מבכירי ההסתדרות ויהפוך לנציג הרביעי של המגזר הדרוזי בכנסת.

סעד מצהיר כי בכוונתו להתמקד בכנסת במאבק למען המיעוטים בכלל, והמיעוט הדרוזי בפרט, למען העובדים והגמלאים ולמען הפריפריה. בשבוע האחרון, עוד לפני שהושבע, הוא השתתף בדיונים למען עובדי נגב קרמיקה העומדים בפני פיטורים ובדיון שהתקיים השבוע בוועדת העבודה והרווחה הגיע כאות מחאה כשהוא לבוש בבגדי העובדים בחברה.

במושב החורף יכהנו כחברי כנסת נציגי העדה הדרוזית בארבע מפלגות שונות - השר איוב קרא (הליכוד), ח"כ אכרם חסון (כולנו), ח"כ חמד עאמר (ישראל ביתנו) וח"כ סעד. מדובר בייצוג העולה על חלקם היחסי של הדרוזים בחברה הישראלית, ועדיין לא פעם התעוררה ביקורת על כך שסדר היום של העדה נפקד ממסדרונות הכנסת.

סעד אומר כי הוא מתכוון לעלות בכל הזדמנות את העוול הנגרם למגזר הדרוזי, ובין היתר "להיאבק נגד חוק הלאום הגזעני" שלטענתו "עתיד לפלג את החברה בישראל".

במשך שנים הוא פעיל במפלגת העבודה. הוא חובב ספורט, בעיקר טניס שולחן וכדורגל, ועוסק באופן שוטף בעשייה ציבורית שמתמקדת בסיוע למוחלשים ולנזקקים. "באתי מהעם ואל העם אני שייך", הוא אמר. "אני מאד נרגש מכנסתי לכנסת, שכן שם אוכל להמשיך בעשייה החברתית והמדינית בה אני עוסק כבר עשרות שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully