וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ידעה ותמכה בטבח מאות אלפי הקומוניסטים באינדונזיה

20.10.2017 / 12:53

מסמכים מסווגים שהותרו לעיון הציבור מעלים כי השגרירות בג'קרטה הייתה מודעת ונלהבת מהמבצע של גנרלים שמרנים בצבא נגד המפלגה בשנות ה-60, שכלל הוצאות להורג המוניות. "זהו שינוי פנטסטי בתוך פרק זמן מהיר"

רויטרס

ארצות הברית הייתה מודעת לקמפיין ההשמדה האנטי-קומוניסטי שניהל צבא אינדונזיה בשנות ה-60, ובו נהרגו מאות אלפי אזרחים – כך חושפים מסמכים מסווגים שהותרו לעיון הציבור. אלו הן אלפי תכתובות דיפלומטיות משגרירות ארצות הברית בג'קרטה, שנמסרו בין 1963 ל-1966. הם פורסמו בעקבות מהלך שהחל תחת ממשלו של ברק אובמה, לבחינה מחודשת של מסמכים מסווגים.

המסמכים מציירים תמונה של משטר טרור שהשליטו צבא אינדונזיה וארגונים אסלאמיים, כזו ששורטטה על ידי היסטוריונים ובכרך של מחלקת המדינה האמריקנית, שהפך לפומבי ב-2001 חרף המאמצים של ה-CIA לבלום זאת.
ב-1965, המפלגה הקומוניסטית באינדונזיה הייתה השלישית בגודלה בעולם, אחרי המפלגה הסינית והסובייטית, עם כמה מיליוני חברים. נשיא המדינה אחמד סוקרנו היה סוציאליסט ואנטי-אמריקני.

טריבונל בינלאומי: אינדונזיה ביצעה פשעים נגד האנושות

גורמים אמריקניים היו נלהבים שגנרלים שמרנים הטילו משטר צבאי בג'קרטה, השתלטו על תחנת הרדיו הממשלתית ופתחו במבצע לחיסול המפלגה הקומוניסטית בטענה שהיא תכננה להדיח את הממשלה. בתוך כמה חודשים, הצבא ניצח ושינה את נטייתה של אינדונזיה אל המחנה האמריקני, כשהוא פותח שוק ענק לטובת חברות אמריקניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חיילים בצבא אינדונזיה מובילים חברים במפלגה הקומוניסטית לבית הכלא בג'קרטה, אוקטובר 1965. AP
קומוניסטים עצורים בידי חיילים אינדונזים, 1965/AP

המסמכים מוכיחים את הידע המוקדם, המפורט והמתמשך של שגרירות ארצות הברית ושל מחלקת המדינה על מעשי ההרג ואת הנחישות להימנע מלנקוט פעולה שתפגע בצבא אינדונזיה. היסטוריונים כבר גילו בעבר שארצות הברית סיפקה לצבא המקומי רשימה של בכירים במפלגה הקומוניסטית, ציוד רדיו וכסף כחלק מתמיכתה הפעילה.

במסמכים מצוינים במיוחד מעשי טבח שבוצעו בהוראת סוהארטו, גנרל בצבא שבתוך כמה חודשים יתפוס את השלטון ויחזיק בו במשך יותר משלושה עשורים, ואת התפקיד המכריע של ארגונים אסלאמיים, שנותרו גם כיום הגדולים ביותר באינדונזיה, בהוצאות ההמוניות להורג.

ב-21 בדצמבר 1965 כתבה המזכירה הראשונה בשגרירות, מארי ונס טרנט, למחלקת המדינה "על השינוי הפנטסטי שקרה בפרק זמן קצר של עשרה שבועות". היא גם ציינה הערכה שלפיה מאה אלף איש נטבחו. עוד נכתב כי באי באלי לבדו, עשרת אלפים אנשים נהרגו עד אמצע דצמבר, כולל הוריו וקרובי משפחה רחוקים של מושל האי הפרו-קומוניסטי, וכי הטבח נמשך. חודשיים לאחר מכן, תכתובת נוספת מהשגרירות העלתה כי היקף הטבח בבאלי זינק ל-80 אלף איש.

נשיא אינדונזיה אחמד סוקרנו ומנהיג המפלגה הקומוניסטית באצטדיון בג'קרטה, 1965. AP
נשיא אינדונזיה סוקרנו ומנהיג המפלגה הקומוניסטית, 1965/AP

שחרור המסמכים מגיע בזמן של עלייה ברטוריקה האנטי-קומוניסטית באינדונזיה, שם איום הקומוניזם משמש את השמרנים לעתים תכופות, על אף קריסת ברית המועצות לפני כמעט שלושה עשורים והגישה הקפיטליסטית של סין.

מעטים מהדיונים באינדונזיה עוסקים בביקורת על שלטונו של סוהארטו, שנחשב לגיבור לאומי שעצר את הקומוניזם. כינוס היסטורי שהתקיים בשנה שעברה בין אנשים ששרדו את מרחץ הדמים לבין הממשלה הוביל לתגובת נגד חריפה.

"מעשי הטבח שאירעו ב-1955-1965 הם מהפשעים הגרועים ביותר שבוצעו נגד האנושות והסוד האפל ביותר של המדינה שלנו", אמרה ורוניקה קומאן, עורכת דין לזכויות אדם במדינה. "הניצולים ששרדו הם מבוגרים מאוד כיום, ואני חוששת שהם לא יזכו לצדק לפני שהם ימותו. אני מקווה שעם חשיפת המסמכים, האמת תוכל לצאת לאור והאחראים יעמדו לדין".

הארגונים האסלאמיים הגדולים הם בין אלו המסתייגים מבחינת תפקידם באותה תקופה, שאופיינה על ידי מנהיגים מוסלמים אז כמלחמת קודש נגד הכופרים. לפי המסמכים, בהוראת הצבא, הארגונים "נהדלטול עולמא" ו"מוחמדיה" היו נלהבים להשתתף במעשי הטבח המונניים, כשהם ביצעו הוצאות להורג שרירותיות ומאורגנות. הצבא אף גייס קתולים כדי לסייע במבצע ההשמדה מחוז ג'אווה המרכזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully