וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: מתנחל מהשומרון נעצר בחשד למתן שוחד לשוטר – ולא הורשע

23.10.2017 / 19:12

במאי 2015 הגיעו שוטרים להרוס מבנה לא חוקי שבו גר מ' בשומרון. בתיעוד שצילם מ' בעצמו, הוא מחזיק שטרות ואומר: "200 שקל למי שמסרב פקודה". סנגורו טען לכשלים בהתנהלות המשטרה, ובאישום המתוקן במסגרת הסדר טיעון הוא הואשם בהעלבת עובד ציבור

עריכה: יאיר דניאל

"שוטר שמסרב פקודה יקבל 200 שקל וזכות בידי שמים". במילים אלו פנה מ', מתנחל מאזור השומרון, לשוטרים שהרסו מבנה לא חוקי שבו התגורר במאי 2015. מ', שצילם את האירוע במצלמה האישית שלו, נעצר בחשד לניסיון מתן שוחד לשוטרים, הפרעה לשוטרים ובהעלבתם. אולם למרות שהתקרית תועדה גם על ידי כמה שוטרים, התיק נגדו הסתיים בלי הרשעה לאחר שהודה רק בעבירה של העלבת עובד ציבור. לדברי סנגורו, הסיבה לכך נוגעת לשורה של כשלים במשטרה, ובין היתר, העובדה כי חלק מהשוטרים שהיו במקום העתיקו ביניהם דוחות פעולה, ובכך למעשה, הפחיתו את המשקל של עדותם. במשטרה דחו את הטענות.

בכתב האישום שהוגש לפני כשנתיים נגד מ', תואר כיצד ניסה לשחד שוטרים, וכן הפריע להם והעליב אותם, בעת שליוו את הריסת ביתו באזור גבעה 660. לפי כתב האישום המקורי, שהומר אחר כך לכתב אישום קל יותר, מ' חסם בגופו את הטרקטור שהגיע כדי להרוס את ביתו, סירב להזדהות לבקשת אחד השוטרים וקילל אותם. את אחת השוטרות כינה "שמאלנית זבל מתל אביב", ושוטרים אחרים כינה "ירדנים". בהמשך, ולאחר שהשוטרים הודיעו לו שהוא מעוכב, הוציא מ' שטרות של 200 שקלים כשהוא אומר לשוטרים: "200 שקל עכשיו למי שמסרב לפנות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"200 שקל וזכות בידי שמים". מתוך התיעוד שצילם מ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכתב האישום גם צוין כי מ' אמר לשוטרים כי המעשים שלהם הם "כמו מה שהנאצים עשו בשואה" וכי הם "ערבים חסרי לב". הגידופים והצעת השוחד תועדו בסרטון שצילם מ'. בסרטון נראים כמה שוטרים שמצלמים את התנהלותו, אולם רק הסרטון שלו הוגש לבית המשפט. בהמשך הורחק מ' על ידי השוטרים מהזירה, ואחר כך הוא עוכב.

מ' נעצר בסופו של דבר ונלקח לחקירה בחשד לניסיון מתן שוחד לשוטרים, העלבת שוטר והפרעה לעובד ציבור. אלא שבמהלך ניהול התיק, עלה ששני שוטרים שנכחו במקום ככל הנראה העתיקו חלקים מדוח הפעולה שלהם אחד מהשני, וכי חלק מעדותם סותר את התיעוד היחיד של האירוע שהוגש לבית המשפט - הסרטון שצילם מ' עצמו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"כתב האישום תוקן באופן משמעותי לאור קשיים ראייתיים"

בפרוטוקול הדיון שהתנהל בחודש מאי האחרון, מופיעה עדותו של אחד השוטרים. הוא נחקר, מבלי שידע על כך, על דוח פעולה של שוטר אחר, ואישר את האמור בו כאילו נכתב על ידו.

סנגור: "אני מקריא מהדוח שלך בשורה שש - 'לאחר מכן, ציין המעוכב שמעשינו הם כמו שהנאצים עשו בשואה, ושאנחנו לא שונים מהם, ובנוסף אמר שאיננו יהודים, אלא ערבים חסרי לב'".
שוטר: "מאשר. מבקש לציין שבדוח פעולה רק 'הערבים חסרי לב' נמסר תחת הגרשיים של הציטוט, והמילים 'מה שהנאצים עשו בשואה' אינו נמצא תחת ציטוט, אלא כנאמר ששמענו שאמר".
סנגור: "אני מקריא לך מהדוח שלך, שורה חמש מלמטה: 'במהלך הנסיעה, לא אירע הדבר שהצריך את התערבותנו. כשהגענו לתחנה בוצע חיפוש על גופו של המעוכב בהסכמה ובמקום מוצנע. במהלך החיפוש לא נמצא דבר. לאחר רישום דוחות פעולה ועיכוב, נמסר החשוד ביחד עם הדוחות לחוקר מימ"ר ש"י'. זה מה שרשמת?"
שוטר: "נכון".
סנגור: "כל מה שהקראתי, הקראתי לך מדוח פעולה של ב"ג (שוטר אחר – א"ס). תסביר איך רשמתם מילה במילה?"
שוטר: "את דוח הפעולה עצמו רשמנו כשהגענו לתחנה עצמה. לא היינו ביחד, אבל כשכל אחד נכנס לחוקר, היינו עדיין ותיקים בשירות, אבל לא היה לנו ניסיון ברישום דוח פעולה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדוח שמילא אחד שוטרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך התברר כי שני השוטרים העידו על אירועים שאינם מופיעים בסרטון שמתעד את האירוע.

שוטר: "אם ניקח את מה שאמרת, ונגיד והוא העתיק ממני, זה עדיין אומר שדוח הפעולה הוא מקורי, כי אחד העתיק מהשני".
סנגור: "שניכם רשמתם דוח פעולה שהוא בניגוד לסרטון".
שוטר: "במה בניגוד לסרטון?"
סנגור: "שהוא אמר 'כמו שהנאצים עשו בשואה'".
שוטר: "אני לא מתחייב שזה מה שהוא אמר".
סנגור: "הסבירות שב"ג העתיק ממך את דוח הפעולה, כי הוא רשם אותו אחרייך. יכול להיות שאתה יודע שהוא העתיק?"
שוטר: "לא רוצה להגיד סתם. הסתברות, כן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוח נוסף מהאירוע שמילא שוטר אחר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסופו של דבר, הסכימה המשטרה לחתום על הסדר טיעון עם מ', שבמסגרתו הוגש כתב אישום מתוקן, בו הושמטו הכינויים "נאצים" ו"ערבים" מתיאור המקרה. בנוסף, כתב האישום המתוקן לא כלל עבירה של הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו, אלא רק עבירה של העלבת עובד ציבור, וזאת לאחר שתיעוד האירוע סתר את עדות השוטרים כי מ' ניסה לחסום את הטרקטור שהרס את המבנה שבו התגורר.

במענה לפניית וואלה! NEWS נכתב כי ההחלטה על ההסדר התקבלה "לאור נסיבותיו האישיות של הנאשם, מכלול הראיות שעלו בהליך וחלוף הזמן", אולם בדיון שהתקיים לפני כמה ימים, אמרה נציגת התביעה המשטרתית כי "כתב האישום תוקן באופן משמעותי לאור קשיים ראייתיים". בית המשפט קיבל את ההסדר וקבע כי מ' לא יורשע בפלילים, בין היתר, בשל החשש לפגיעה בקריירה שלו, והורה כי מ' יבצע 120 שעות שירות לתועלת הציבור. בנוסף, התחייב מ' לתרום 2,000 שקלים למחלקה הנפרולוגית בבית חולים מאיר בכפר סבא.

המשטרה: לא עלתה כל קביעה מצד ביהמ"ש על תיאום הדוחות לכאורה

מהמשטרה נמסר בתגובה: "אנו דוחים את הטענות על הסף, מה גם שלא עלתה כל קביעה מצד בית המשפט ביחס לנושא תיאום הדוחות לכאורה. לא זו בלבד, אלא שהנאשם אף הודה במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עמו בעבירה של העלבת עובד ציבור.

"מדובר באירוע שהתרחש לפני כמה שנים ובגינו הוגש כתב אישום לפני כשנתיים וחצי. החשוד נאשם לאחר שהפריע לשוטרים במילוי תפקידם בעת הריסת מבנים בלתי חוקיים באזור צומת תפוח. לאור נסיבותיו האישיות של הנאשם, מכלול הראיות שעלו בהליך וחלוף הזמן, הגיעה התביעה המשטרתית עם הנאשם להסדר כאמור".

עו"ד אביחי חג'בי שייצג את מ' מטעם ארגון חננו, מסר: "דומה שהצעה לשוטר לסרב פקודה תמורת 200 שקל זו העלבת שוטר. העלבון היחיד שניתן ללמוד מתיק זה לאחר חקירה נגדית אפקטיבית, הוא שרכז מודיעין במשטרת ישראל מודה שרשם דוח פעולה מבלי שהיה עד לדברים, כאילו נכח במקום. וכן שוטרים שהעתיקו דוחות פעולה אחד מן השני תוך שהם 'מאמצים' את שגיאות הכתיב אחד של השני. לא בכדי התיק החל בשוחד והסתיים באי הרשעה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully