וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת המבקר: המדינה תשקיע 3 מיליון שקל בזהות יהודית

19.10.2017 / 16:05

משרד הדתות משיק פרויקט בשיתוף הסוכנות היהודית שיכלול מפגשי לימוד שבועיים לחיילים משוחררים. מבקר המדינה קבע בעבר כי המדינה מבצעת התקשרויות בלתי תקינות וחורגת מהנושאים המקנים לסוכנות זכות לפטור ממכרז

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

המדינה תשקיע יותר משלושה מיליון שקל בפרויקט העמקת זהות יהודית בקרב חיילים משוחררים, בשיתוף הסוכנות היהודית. ביום שני האחרון הוציא משרד האוצר בקשה להתקשרות עם הסוכנות במיזם לצורך המשך פרויקט העמקת זהות יהודית בקרב חיילים משוחררים לתקופה של חצי שנה. היקף ההתקשרות המבוקש יעמוד על 2.37 מיליון שקל, והיקף ההתקשורת של המשרד יעמוד על 1.1 מיליון שקל.

מטרת הפרויקט היא לספק "ליווי מקצועי הכולל עיסוק מעמיק" בנושא הזהות יהודית עבור חיילים משוחררים. במסגרת הפרויקט נערכים מפגשי לימוד שבועיים בהם מתקיימות הרצאות וסדנאות הנשענות על המקורות היהודיים. תכני הלימוד נבחרו על ידי ועדת ההיגוי, תוך התבססות על פיילוט שנערך בשנים 2013-2014.

בניין הסוכנות היהודית בירושלים. הסוכנות היהודית,
בניין הסוכנות היהודית/הסוכנות היהודית

"חוק המעמד" מקנה לסוכנות היהודית את הסמכות לפעול עבור המדינה לפיתוח ויישוב ארץ ישראל, עלייה וקליטה. מכוח החוק נחתמה בין הממשלה לסוכנות אמנה ב-1954, שהוחלפה כעבור 25 שנים. תקנות חובת המכרזים מקנות פטור ממכרז להתקשרויות של הממשלה עם הסוכנות למטרות ציבוריות. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, קבעה ב-2015 שיש לאפשר פטור ממכרז לסוכנות רק למטרות שנקבעו בחוק המעמד או באמנה.

במאי האחרון פרסם מבקר המדינה יוסף שפירא דוח לפיו הממשלה ביצעה התקשרויות בלתי תקינות עם הסוכנות היהודית בפטור ממכרז, תוך חריגה מהנושאים המקנים לסוכנות זכות לפטור כזה. אחד הפרויקטים שציין המבקר הוא העמקת הזהות היהודית בקרב חיילים משוחררים.

המבקר הוסיף כי שלוש מההתקשרויות עם המשרד לשירותי דת כלל לא תאמו את תפקידי הסוכנות לפי האמנה, כך שהמשרד התקשר עם הסוכנות להעמקת הזהות היהודית בקרב חיילים משוחררים, והדגיש כי אין מדובר בעולים אלא באוכלוסיית החיילים המשוחררים המועסקים בעבודה מועדפת בבתי מלון.

יוסף שפירא במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
המבקר יוסף שפירא/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

במכרז צוין כי בעקבות חוות דעתה של עו"ד זילבר על אי התאמת המונח "מטרות ציבוריות" למטרת הפרויקט, שונתה תקנת ההתקשרות והיחידה המזמינה את הבקשה לדיון לפני ועדת המכרזים תדון בבקשה, בהתאם להוראות שייקבעו על ידי החשב הכללי.

יחד עם זאת מציינים במכרז כי קיים מיזם דומה של המשרד בשיתוף הסוכנות היהודית הפועל במקביל עבור חיזוק הזהות היהודית של נוער בגילאים בין תיכון לצבא בהיקף של שני מיליון שקל, ועקב הדמיון הרב בין המיזמים והסכום המצטבר של שתי ההתקשרויות שצפוי להיות 5,036,666 שקל הופנתה הבקשה לוועדת הפטור באגף החשב הכללי.

הרב אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש, מסר: "מצער לראות כי הכנסת הקדימה ונטרלה את ביקורתם של מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה על עקיפת החיוב של הממשלה במכרזים, על ידי תיקון חוק האמנה עם הסוכנות היהודית שפוטר התקשרויות אתה לא רק ביחס לפעילות המתבצעת בתפוצות אלא גם לפעולות "העמקת המורשת בישראל". אין הגיון ואין צדק בפטור ממכרז בנסיבות כאלה, ונותר רק לקוות שהעובדה כי מדובר בסוכנות היהודית אשר הנהגתה פלורליסטית וכוללת את כל זרמי היהדות תביא לכך שהתכניות שהיא תיישם יתנו ביטוי לזהות היהודית על כל זרמיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully