וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל טראמפ מאמץ את עמדת ישראל: "על חמאס להתפרק מנשקו"

19.10.2017 / 14:01

השליח המיוחד לאזור גרינבלט אמר אמנם כי הוא מברך על העברת השליטה האזרחית בעזה לידי הרשות, אך הדגיש "על כל ממשלה פלסטינית לפרק טרוריסטים מנשקם". בכך נקט עמדה דומה להחלטת הקבינט שהתקבלה לאחר הסכם הפיוס בין פתח לחמאס. חמאס: "התערבות בוטה בעניינים הפלסטיניים"

עריכת וידאו: ניר חן

ארצות הברית מאמצת את עמדת הקבינט המדיני-ביטחוני, הדורשת מחמאס להתפרק מנשק כתנאי להכרה בממשלת אחדות פלסטינית. השליח המיוחד של הממשל למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, אמר היום (חמישי) כי הוא מברך על העברת האחריות האזרחית ברצועת עזה לידי הרשות הפלסטינית.

עם זאת, הוא הדגיש כי מבחינת וושינגטון, "כל ממשלה פלסטינית חייבת להתחייב באופן חד-משמעי ומפורש לאי-אלימות, להכיר במדינת ישראל, לקבל הסכמים ומחויבויות קודמות בין הצדדים - כולל פירוק טרוריסטים מנשקם - ולהתחייב למשא ומתן שלום. אם החמאס ימלא תפקיד כלשהו בממשלה הפלסטינית, עליו לקבל את הדרישות הבסיסיות הללו".

השר וחבר הקבינט נפתלי בנט בירך על דבריו. "אני מברך את השליח האמריקני על ההודעה הברורה - ממשלה פלסטינית חייבת לפרק ארגוני טרור ולהכיר בישראל. אני מדגיש את עמדת ממשלתנו - מדינת ישראל לא תנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית הנשענת על ארגון טרור עד להתפרקות חמאס מנשקו, הכרה בישראל והשבת האזרחים השבויים וחללי צה"ל לישראל".

בכיר חמאס באסם נעים אמר בתגובה: "דבריו של גרינבלט הם התערבות בוטה בעניינים הפלסטיניים. זכותו של העם הפלסטיני לבחור ממשלה לפי האינטרסים האסטרטגיים העליונים. הדברים הם נסיגה מהצהרותיו הקודמות שבהן תמך בפיוס הפלסטיני, שבאים לאחר לחץ של ממשלת הימין הקיצוני של נתניהו".

משרד הפנים הפלסטיני במפגן תמיכה באל-אקצא, עזה 26 ביולי 2017. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
סוגיית הנשק לא עלתה בשיחות הפיוס. כוחות משטרת חמאס ברצועת עזה/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

זו תגובה אמריקנית ראשונה להחלטת הקבינט מוקדם יותר השבוע, ולפיה ישראל לא תנהל קשרים עם ממשלה פלסטינית הנשענת על תמיכת חמאס, עד שהארגון לא יעמוד בשורה של תנאים ודרישות - ובראשם פירוקו מנשק. הממשל הדגיש בשבועות האחרונים כי ארצות הברית תומכת בחזרת הרשות הפלסטינית לשליטה אזרחית בעזה וסבורה שזה יסייע במאמצים לשיפור המצב ההומניטרי ברצועה, אך דורשת שכל ממשלת אחדות פלסטינית תעמוד בתנאי הקוורטט.

אלו כוללים התחייבות לאי-אלימות, הכרה במדינת ישראל, הכרה בהסכמים קודמים וקיום משא ומתן. גרינבלט חזר היום על כך בהודעתו, אך הדגיש במיוחד ובמופרד את הדרישה לפרק ארגוני טרור מנשקם - בדומה לדרישה הישראלית לפירוק חמאס מנשק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו וגרינבלט/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההחלטה על מדיניות ישראל כלפי הפיוס התקבלה בשתי ישיבות קבינט שהתקיימו השבוע לדיון בנושא פיוס הפנים פלסטיני. זאת ברקע חשש בקרב חלק משרי הימין בקבינט שארצו הברית ומצרים עשויות ללחוץ על ישראל לחדש את המשא ומתן עם ממשלת האחדות הפלסטינית, אם וזו תקום.

החלטת הקבינט בעצם מאשררת החלטת קבינט קודמת שהתקבלה ב-2014, באחד מסבבי הפיוס הקודמים בין פתח לחמאס, שדרשה הכרה בתנאי הקוורטט כתנאי להכרה בממשלת אחדות פלסטינית, אך הוסיפה תנאים וקוים אדומים חדשים - בהם הדרישה לפרק את חמאס מנשקו וסוגיית השבויים והנעדרים.

שרים שנכחו בישיבה הגדירו את ההחלטה "דרמטית" מבחינת המסר שהיא שולחת לרשות הפלסטינית ולממשל האמריקאי שמנסה לחדש את המשא ומתן המדיני בין ישראל והרשות. לדברי גורם מדיני בכיר, החלטת הקבינט מעבירה "מסר חשוב לאבו מאזן ולממשל טראמפ שעד שהוא לא יפרק את החמאס מנשק או יתנתק מההסכם עמם אין שום היתכנות לתהליך מדיני".

(עדכון ראשון: 9:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully