וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת: לח"כים אין סמכות להקים ועדת חקירה לארגוני השמאל

18.10.2017 / 17:20

בקואליציה ניסו לקדם הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתעסוק במימון הארגונים על ידי מדינות זרות. היועמ"ש איל ינון קבע כי "חקירה של ארגונים אזרחיים על רקע אידיאולוגי עומדת בניגוד לעקרונות משטרים בסיסיים"

איל ינון בדיון בוועדת הכנסת על פילוג סיעת קדימה דצמבר 12. עומר מירון
אין לכנסת סמכות לחייב גופים למסור לה מידע". ינון/עומר מירון

היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון קבע היום (רביעי) כי לכנסת אין סמכות להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לארגוני השמאל. בקואליציה ניסו לקדם כבר בתחילת המושב את הקמת הוועדה, אך קביעתו של ינון וויכוחים נוספים בקואליציה כמו סביב מי יעמוד בראשה, ככל הנראה יובילו לכך שהיוזמה לא תצלח.

הוועדה הייתה אמורה לעסוק בעניין המימון של מדינות זרות לארגונים ישראלים שפועלים נגד חיילי צה"ל, כשהכוונה היא בעיקר לארגוני שמאל. בישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה ביום ראשון הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו תמיכה בהקמת ועדה כזו, ועמו הסכימו כל ראשי הקואליציה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, אוגוסט 2017. רויטרס
הביע תמיכה בהקמת הוועדה. נתניהו/רויטרס

בחוות הדעת של ינון נכתב כי "ככל שמבקשים להגביל את האפשרות של עמותות לקבל מימון ממדינות זרות לצורך פעילות שיש בה הבעת ביקורת על חיילי צה"ל, הרי שיש לעשות זאת בחקיקה ראשית". עוד הוסיף ינון כי "חקירה פרלמנטרית של ארגוני החברה האזרחית על רקע אידיאולוגי עומדת בניגוד לעקרונות משטריים בסיסיים".

בחוות הדעת מפרט ינון את עמדתו, ובין היתר מציין כי "ועדת חקירה פרלמנטרית אינה הכלי המתאים לעריכת בירור בעניינים אידיאולוגיים. לשם כך משמשים כלים פרלמנטריים אחרים". סיבה נוספת, כך לדבריו, היא כי "אין לכנסת כל סמכות לחייב גופים שאינם נמנים על הרשות המבצעת להופיע בפניה או למסור לה מידע", ובנוסף מציין כי מעולם לא חל מגבלה על קבלת תרומות מסוג אלה שהוועדה מבקשת לחקור.

באופוזיציה בירכו על עמדתו של ינון. ח"כ יואל חסון, יו"ר סיעת המחנה הציוני אמר כי הוא "מקווה שגם הממשלה תבחר לזנוח את דרך ההקצנה והרדיפה, ותתחיל לעסוק כמונו בעניינים החיוניים באמת לחברה הישראלית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ציפי ליבני באולפן וואלה טוק 28 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"ממשלה דורסנית". לבני/ראובן קסטרו

ח"כ ציפי לבני, שרת המשפטים לשעבר, אמרה כי "זו עמדה חשובה מאין כמותה של היועץ המשפטי של הכנסת מול מקרתיזם, עריצות הרוב והיעדר מצפן חוקתי בממשלה דורסנית".

לוועדות חקירה פרלמנטריות אין סמכויות מיוחדות והן בעצם ועדות כנסת לכל דבר. מינוי ועדה כזו הוא בדרך כלל אמצעי להעלות נושא על סדר היום ולהגביר את הפיקוח עליו. כל ועדת חקירה פרלמנטרית נדרשת להגיש את דו"ח מסקנותיה ליו"ר הכנסת ובסמכותו להחליט האם יש מקום לקיים דיון המשך בנושא במליאת הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully