וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון אדום: 41 נרצחו בצפון הארץ מאז תחילת השנה; יותר מ-40% ערבים

19.10.2017 / 13:35

שני גברים נורו בתחילת השבוע ליד כפר כסרא שבגליל, והתווספו לעשרות שמצאו את מותם באירועי ירי, דריסות וקטטות. הסיבות: נגישות לכלי נשק, "פתרון" סכסוכים בחברה הערבית ואבדן ה"קווים האדומים" של העבריינים

צילום: מאיר וקנין ודוברות רמב"ם, עריכה: שניר דבוש

(בווידיאו: פרטים על הרצח של דור כרסנטי וילדיה בידי אב המשפחה, במושבה מגדל)

שני גברים בשנות ה-30 לחייהם נורו למוות בתחילת השבוע בתוך מטע זיתים סמוך לכפר כסרא סמיע שבגליל המערבי. "האזור הפך למערב פרוע, התחושה שהפשע והאלימות משתוללים", העיד תושב מאזור העמקים. "זה ממש עצוב, אנחנו חיים בחוסר ביטחון", הוסיף. מתברר שזו לא רק תחושה: מאז מתחילת שנת 2017, 41 בני אדם קיפחו את חייהם באירועים אלימים בצפון הארץ, בין היתר באירועי מכוניות ממולכדות, חיסולים בירי, רצח בתוך המשפחה, הרג בקטטות ודריסות מכוונות.

עם זאת, הנתונים לא מעידים על עלייה משמעותית במספר האירועים האלימים מאז השנה שעברה, אז נרצחו לפי נתוני המשטרה 40 בני אדם במחוזות חוף וצפון. לדברי הקרימינולוג הפרופסור אריה רטנר מאוניברסיטת חיפה, "מקרה רצח אחד ואפילו סדרת מקרים לא מעידים על מגמה". עוד הוסיף כי "ישראל נמצאת במקום נמוך בעולם כשמודדים מספר מקרי רצח וניסיונות רצח".

עוד בוואלה! NEWS:
גבר בן 46 נורה למוות בלוד; קרובי משפחתו פרצו מחסום רכבת - ונפצעו
פעם נוספת: בית משפט פדרלי חסם את צו ההגירה החדש של טראמפ
האבא החשוד ברצח משפחתו ובן שכניו: "אני מבקש סליחה מאלוהים"

הלוויתם של דור כרסנטי סלע וילדיה בבית העלמין במגדל , 19 בינואר 2017. ערן גילווארג
הלוייתם של דור כרסנטי וילדיה ממגדל, שלפי החשד נרצחו בידי אב המשפחה, בינואר/ערן גילווארג

לדברי עו"ד אפרים דמרי, המייצג בשנים האחרונות חשודים ונאשמים במקרי הרג או רצח, מספר האירועים הגבוה נובע מכך ש"אנשים נוהגים באלימות באופן חופשי, וקל מאוד להשיג נשק חם. עבריין שמעוניין להשיג נשק, יכול לעשות זאת בתוך שלוש שעות".

ברשימת אירועי הדמים בשנה הנוכחית נכללו אירועי רצח נשים ורצח בתוך המשפחה, בהם הרצח של דור כרסנטי מהמושבה מגדל בידי בעלה, נדב סלע. הבעל רצח גם את שני ילדיהם בני השנה והשנתיים בנימין ויוסף, ואת בנם של חברי המשפחה – נתן עתיה בן ה-11.

מפת מקרי הרצח בצפון בשנה החולפת

יותר מ-40% מהנרצחים בצפון התגוררו בישובים ערביים, ומהווים 17 בני אדם. זאת, כאשר התושבים הערבים מהווים כמחצית מתושבי הצפון. בולט לרעה היישוב ג'סר א-זרקא שבו נרצחו מתחילת השנה שלושה בני אדם. אחד מהם, מוחמד עיסא זיית גורבאן בן 37, שימש עד תביעה מרכזי במשפט הרצח של ראמי אסכנדר שמת ביולי 2015.

אחת הבעיות המרכזיות בפשיעה בישובים הערביים היא כמות הנשק החם המסתובב בהם. לפי הערכות, 350 אלף כלי נשק בלתי חוקיים נמצאים בשטחי היישובים הערביים, ומהווים כ-80% מהנשק הבלתי חוקי בישראל. לדברי הפרופסור רטנר, "במגזר הערבי קיימת בעיה חריפה של אלימות והמצב הוא בכי רע. יותר ממחצית מקרי הרצח בישראל הם בחברה הערבית. יש לכך סיבות רבות שיוצרות תחושה של חיים בשולי החברה ובעקבות כך פחות פניה לרשויות החוק ופחות ציות לחוק". עוד אמר כי מצב זה גורם לכך שסכסוכים רבים "נפתרים" בדרכים אלימות. "לכך מצטרפת הזמינות הגבוהה לכלי נשק", הוסיף.

הפגנת מחאה על רצח הנערה וג'דאן אבו חמיד, ביה"ס התיכון בכסרא. ינואר 2017. ערן גילווארג
מחאה בכסרא סמיע נגד רצח תלמידה/ערן גילווארג

יותר ממחצית המקרים בצפון היו מעשי רצח מתוכננים.
לדברי עו"ד דמרי, משיחות עם "עבריין בכיר", "כבר לא מצייתים ל'כללי משחק' שאותם כיבדו בעבר. למשל - אי אפשר היה להעלות על הדעת לרצוח עורך דין. היום אין קווים אדומים".

אחת השיטות הנפוצות במלחמות העבריינים בצפון היא הטמנת מטעני חבלה, הנפוצה בעיקר בחיפה ובקריות. פרט לשלושה מקרי פיצוץ מכוניות בקרית ים, קריית חיים ומגדל העמק שבהם נהרגו שלושה בני אדם, פוצצו מכוניות גם בנשר ובאזור התעשייה שבצומת עין המפרץ. לעיתים אירועים אלו עלולים לסכן בני אדם: פיצוץ המכונית בקריית ים, אירעה סמוך מאד לבית ספר, והאירוע בקריית חיים התרחש ליד תחנת דלק הומה.

במקרים נוספים נמצאו מטעני חבלה שנשמטו ממכוניות במגדל העמק ובקריית ים. בעקבות האירוע בקריית ים בחודש אוגוסט האחרון, פנה ראש העיר דוד אבן צור במכתב למפקד מרחב חוף ניצב עמוס יעקב בבקשה "להיאבק בנגע העבריינות". את המכתב העביר גם למפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, ולשר הפנים אריה ודרעי ולשר לביטחון הפנים גלעד ארדן.
ראש העיר כתב בפנייתו כי "לא פעם ולא פעמיים בעת האחרונה התפוצצו מכוניות בפתחם של בתי ספר, הושלכו רימוני רסס ונורו יריות בלב שכונות מגורים, ולפני שבוע אף נתגלה מטען חבלה בלב ים, כשבסביבה חניכים בקייטנה". הוא הוסיף כי "רק בנס והודות לעוז רוחו של צוות מגדל ההצלה בחוף, נמנע אסון כבד במקרה זה". אבן צור כתב עוד כי בכוונתו לגייס לפעולה בנושא את ראשי עיריות נוספים. עם זאת, נראה שמרביתם חוששים שדימוי עירם ייפגע ולא הצטרפו לקריאתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully