וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט: ישראל לא תנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס

17.10.2017 / 18:00

בעקבות הסכם הפיוס בין הרשות הפלסטינית לארגון השולט ברצועת עזה, הוחלט בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שלא לקיים מגעים מדיניים עם הרשות - עד שחמאס לא יתפרק מנשקו, יכיר בישראל וישיב את האזרחים וגופות החללים המוחזקים ברצועה

צילום: רויטרס

הקבינט המדיני ביטחוני החליט הערב (שלישי) שממשלת ישראל לא תנהל משא ומתן עם ממשלת אחדות פלסטינית, אם תוקם, ולא תנהל קשרים עם ממשלה פלסטינית שנשענת על תמיכת חמאס.

בהודעה שפורסמה לשכת ראש הממשלה בסוף ישיבת הקבינט שדנה בתהליך הפיוס הפנים פלסטיני פורטו שורה של תנאים שישראל דורשת שיתקיימו על מנת שתנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס, ובראשם עמידה בתנאי הקוורטט, הרביעייה הבינלאומית: פירוק חמאס מנשק, הכרה בישראל ובהסכמים בינלאומיים והפסקה של הטרור.

תנאים נוספים שפורטו הם "השבת חללי צה"ל והאזרחים הישראליים המוחזקים בעזה, שליטה ביטחונית מלאה של הרשות בעזה, כולל במעברים ומניעת הברחות והמשך סיכול תשתיות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון". הקבינט דורש גם שחמאס יתנתק מאיראן, והודיע כי יאפשר הזרמת כספים וציוד הומניטרי לעזה, רק באמצעות הרשות הפלסטינית והמנגנונים שהוקמו לשם כך.

אל עארורי ועזאם אל אחמד בזמן החתימה על הפיוס 12 באוקטובר 2017. עמוד הטוויטר של מרכז המידע הפלסטיני, מערכת וואלה! NEWS
אל-אחמד ואל-עארורי ברגע החתימה על ההסכם בקהיר/מערכת וואלה! NEWS, עמוד הטוויטר של מרכז המידע הפלסטיני

במסגרת ההסכם בין חמאס ופתח, שהושג בהובלת מצרים והנשיא עבד אל-פתח א-סיסי, הרשות צפויה לקבל לידיה את הסמכויות המנהליות והאזרחיות ברצועה וכן לשלוט במעברים בין עזה וישראל ובמעבר רפיח בגבול המצרי. עם זאת, ההסכם לא נגע בסוגיית הנשק של חמאס וטרם סכמה סוגיית הקמת ממשלת אחדות. אחרי ההודעה על הסכם הפיוס הפלסטיני בשבוע שעבר הודיעה לשכת רה"מ כי "ישראל תבחן את ההתפתחויות בשטח ותפעל בהתאם".

בשבוע האחרון התכנסו ישיבות קבינט בהן נידונה מדיניות ישראל כלפי תהליך הפיוס בין חמאס ופתח והאפשרות להקמת ממשלת אחדות בין הפלגים הפלסטינים, ובסופן פורסמה ההודעה בה פורטו וחודדו התנאים להכרה בממשלה הפלסטינית.

לדברי גורמים שנכחו בישיבות, ראש הממשלה הבהיר במהלכן כי ישראל דורשת תנאים ברורים להכרה בהסכם - פירוק החמאס מנשקו, הכרה בתנאי הקוורטט, הכרה בישראל, החזרת החללים והנעדרים ועוד - אך הייתה הסכמה שיש לישראל כרגע אינטרס בנוכחות והזרמת הכספים של אבו מאזן ובייצוב מסוים של המצב האזרחי בעזה.

בנוסף, לדברי גורם מדיני, בירושלים מעריכים כי עוד נותרו סוגיות רציניות שלא סוכמו בין חמאס ופתח, וכי הדרך לממשלת אחדות "עוד רחוקה". הודעת הקבינט אשררה וחידדה את עמדת ישראל, בין היתר על רקע חשש של שרים בכירים בקבינט שעשוי להיווצר לחץ מצרי ואמריקני על ישראל לנהל משא ומתן מדיני עם ממשלת האחדות הפלסטינית, אם תוקם בהמשך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"החלטה אסטרטגית". בנט עם ראש הממשלה נתניהו/פול צלמים, אמיל סלמן

במהלך הישיבה נתניהו עידכן את שרי הקבינט כי אתמול נפגש עם שגריר ארהב בישראל, דיויד פרידמן, ועידכן אותו על עמדת הקבינט שמתנגדת למומ עם ממשלה פלסטינית שנשענת על החמאס.

לדברי גורם מדיני בכיר, החלטת הקבינט מעבירה "מסר חשוב לאבו מאזן ולממשל טראמפ, שעד שהוא לא יפרק את החמאס מנשק או יתנתק מההסכם עמם אין שום היתכנות לתהליך מדיני".

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שהוביל את ההתבטאויות בנושא הפיוס הפנים פלסטיני בשבועות האחרונים, דרש לנקוט קו תקיף של ניתוק הקשרים עם הרשות הפלסטינית והפסקת כל המחוות הכלכליות - צעדים שהקבינט לא אימץ. עם זאת, הוא בירך על ההחלטה ואמר כי מדובר ב"החלטה אסטרטגית שמגדירה תנאי בסיסי לכל משא ומתן: אל מול חבירת אבו מאזן לארגון טרור מדינת ישראל לא תחל במשא ומתן מדיני כל עוד חמאס לא יתפרק לחלוטין מנשקו".

בנט הוסיף כי הוא "משוכנע שצה"ל והממשלה ידעו לעמוד איתן מול כל לחץ בינלאומי ופלסטיני וכעת יש למקד את המאמץ הישראלי בהחזרת האזרחים וגופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול לישראל תוך גביית מחיר על החזקתם מחמאס והרשות הפלסטינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully