וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צבא עיראק השלים את ההשתלטות על המחוז המרכזי של הכורדים"

16.10.2017 / 20:02

עדי ראייה בעיר כירכוכ דיווחו כי כלים משוריינים הקיפו את בניין הממשל בבירת המחוז והניפו את דגל עיראק מעליו. זאת, פחות מיממה לאחר שהצבא החל במבצע נגד כוחות הכורדים בעקבות משאל העם שערכו על עצמאותם

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

צבא עיראק השתלט על העיר כירכוכ, בירת המחוז הכורדי בעל אותו שם, והסיר את דגל כורדיסטאן ממבנה הממשל המקומי - כך דיווחו היום (שני) כמה עדי ראייה באזור. על פי הדיווחים ההשתלטות נערכה ללא קרב מצד הכוחות הכורדים ובסיומה הונף מעל מבנה הממשל דגל עיראק.

עוד דווח כי אלפי תושבים נמלטו אל אזורים אחרים ברחבי חבל כורדיסטאן שבצפון עיראק. כמה עדי ראייה ששוחחו עם סוכנות הידיעות "רויטרס" מסרו כי שיירת כלי רכב משוריינים הגיעה אל קרבת מבנה הממשל והתייצבה מחוץ לה לצד כוחות משטרה מקומיים.

ההשתלטות התרחשה פחות מיממה לאחר שצבא עיראק החל במבצע נגד הכוחות הכורדים במדינה, שלושה שבועות לאחר משאל העם שערכו על עצמאות חבל כורדיסטאן. ממשלתו של חיידר אל-עבאדי קראו לכוחות הפשמרגה הכורדים לשתף פעולה על מנת לשמור על היציבות במדינה. אולם, גורמים בקרב הכוחות אמרו כי על בגדאד לשלם "מחיר כבד" בשל "פתיחת מלחמה נגד העם הכורדי".

אחד התושבים בכירכוכ אמר לכתב "רויטרס" כי חברי הקהילה הטורקמנית בעיר, שאוכלוסייתה מונה מיליון בני אדם, חגגו את כניסת כוחות הצבא. לדבריו, תושבים טורקמנים נסעו לצד כלי הצבא, נופפו בדגלים וירו באוויר - דבר שהגביר חששות בקרב התושבים הכורדים מפני עימותים עמם.

כוחות עיראקיים בכירכוכ, לאחר השתלטות על מבנה הממשל המחוז, 16 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
חייל עיראקי מסיר את דגל כורדיסטאן ממבנה הממשל בכירכוכ, היום/רויטרס, רויטרס

המבצע להשתלטות על המחוז החל במהלך הלילה, ועל פי הטלוויזיה הממלכתית בעיראק הצבא כבש "שטחים נרחבים" שכללו בסיס אווירי אסטרטגי, תחנת כוח, שדות נפט וכמה כבישים. הצבא טען כי הכורדים הסכימו להעביר את השליטה על מתקני הנפט והגז ללא קרב, אך הממשל האוטונומי של הכורדים הכחיש כי איבד שטחים במהלך המבצע. אולם, רשת הטלוויזיה הכורדית "רודאו" דיווחה כי לוחמי הפשמרגה נסוגו מעמדות מדרום לעיר כירכוכ.

ארצות הברית, המשתפת פעולה הן עם הכורדים והן עם ממשלת עיראק ומספקת להם נשק במסגרת המאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), הפצירה בשני הצדדים לשוב למשא ומתן. משרד ההגנה האמריקני קרא "להימנע מהסלמת המתיחות" והבהיר כי הוא מתנגד לפעולות מצד שני הצדדים הפוגעות ביציבות באזור ומסיחות את תשומת הלב מהמאבק בדאעש.

בהודעת הפנטגון הערב נמסר כי כוחות צבא ארצות הברית בעיראק קראו לכוחות משני הצדדים להימנע מלחימה אחד בשני. עוד נמסר כי כוחות הקואליציה האמריקנית נגד דאעש נמצאים בקרבת כירכוכ אך לא נכחו באזורי הקרבות, וכי הלחימה לא משפיעה על המאבק בדאעש בסוריה ואינה מסכנת את הכוחות האמריקניים באזור. יו"ר ועדת השירותים המזוינים בסנאט האמריקני ג'ון מקיין הזהיר מפני "השלכות חמורות" אם צבא עיראק ישתמש בכלי נשק שהעבירה וושינגטון לבגדאד, במסגרת הלחימה בכוחות הכורדים.

(עדכון ראשון: 17:30)

עוד באותו נושא

אחרי משאל העם: עיראק פתחה במבצע צבאי נגד הכורדים

לכתבה המלאה
חייל עיראקי אוחז בדגל הכורדי הפוך, לאחר כניסת כוחות הצבא לכירכוכ, 16 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
חייל עיראקי אוחז בדגל הכורדי כשהוא הפוך. כירכוכ, היום/רויטרס, רויטרס
כוחות עיראקיים בכירכוכ, לאחר השתלטות על מבנה הממשל המחוז, 16 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
חייל עיראקי מצטלם ליד שלט של מתקן נפט בכירכוכ, היום/רויטרס, רויטרס
חברי הכוחות הפדרליים העיראקים נכנסים לשדות נפט בקירקוק, עיראק 16 באוקטובר 2017. רויטרס
כוחות צבא עיראק בכירכוכ, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully