וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי משאל העם: עיראק פתחה במבצע צבאי נגד הכורדים

16.10.2017 / 12:13

על אף שראש הממשלה שלל בימים האחרונים אפשרות לעימות צבאי בעקבות משאל העם על עצמאות החבל, אל-עבאדי הורה "לאכוף את הביטחון" בכירכוכ. הכורדים דחו את הטענות בבגדאד שלפיהן נכבשו שטחים רבים עם תחילת המהלך הקרקעי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

כוחות הביטחון של עיראק פתחו הלילה (שני) ב"מבצע גדול" להשתלטות על בסיס ועל שדות נפט במחוז כירכוכ השנוי במחלוקת, הנשלט בידי הכורדים. ארצות הברית, המשתפת פעולה עם שני הצדדים במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), הפצירה בהם לשוב למשא ומתן.

הטלוויזיה העיראקית הממלכתית דיווחה על כך שנכבשו "שטחים נרחבים" באזור, כולל הבסיס האווירי האסטרטגי K!, שדות נפט, תחנת כוח וכמה כבישים. לפי צבא עיראק, הכורדים הסכימו להעביר לידיהם את השליטה על מתקני הנפט וגז ללא קרב.

הממשל האוטונומי של הכורדים (KRG) לא אישר כי הוא איבד שטחים במבצע, אך רשת "רודאו" הכורדים דיווחה כי לוחמי הפשמרגה נסוגו מעמדות שמדרום לכירכוכ.

לקריאה נוספת בנושא
מחשש למתקפה של צבא עיראק: הכורדים פורסים אלפי לוחמים
הכורדים בעיראק: "בגדאד מתכננת מתקפה גדולה על שטחנו"

חברי הכוחות הפדרליים העיראקים נכנסים לשדות נפט בקירקוק, עיראק 16 באוקטובר 2017. רויטרס
חשש מעימות כולל. כוחות עיראקיים בפאתי כירכוכ/רויטרס

ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, שבימים האחרונים הכחיש כי בכוונתו להיקלע לעימות צבאי עם הכורדים ברקע המתיחות סביב משאל העם על עצמאות החבל שבצפון המדינה, הכריז הלילה כי הורה לכוחות "לאכוף את הביטחון בכירכוכ בשיתוף פעולה עם אוכלוסיית העיר והפשמרגה".

לפי הטלוויזיה הממלכתית, יחידת העלית ללוחמה בטרור של עיראק, שהוכשרה בידי ארצות הברית, האוגדה המשוריינת התשיעית והמשטרה הפדרלית השתלטו על שטחים נרחבים בכירכוכ "ללא עימותים". עם זאת, גורם ביטחוני בארביל הכחיש כי הכוחות העיראקיים הצליחו להתקרב אל העיר או לכבוש אזורים מידי לוחמי הפשמרגה הכורדים.

משרד ההגנה של ארצות הברית קרא לכוחות העיראקיים והכורדיים "להימנע מהסלמת המתיחות" והבהיר כי הוא מתנגד לפעולות הפוגעות ביציבות האזור ומסיחות את תשומת הלב מהמלחמה בדאעש. וושינגטון מספקת נשק גם לצבא עיראק וגם לפשמרגה.

עוד באותו נושא

בלב מרחב עוין: המדינה שלאף אחד אין אינטרס שתקום - פרט לישראל

לכתבה המלאה
כלי רכב של כוחות שיעיים עולה באש בעימותים עם הכורדים באזור כירכוכ, עיראק, 16 באוקטובר 2017. טוויטר, צילום מסך
כלי רכב של כוחות שיעיים עולה באש אחרי עימותים עם הכורדים, הלילה/צילום מסך, טוויטר

ממשלת עיראק והממשל האוטונומי של הכורדים נקלעו למשבר מאז ההצבעה ב-25 בספטמבר, שהוגדרה לא חוקית על ידי בגדאד. כירכוכ, שבה חיים גם מיעוטים ערבים וטורקמנים לצד הכורדים, הפכה למוקד המחלוקת מאחר ששני הצדדים תובעים שליטה עליה.

תושבי כירכוכ אמרו כי אין סימן לכך שהכוחות העיראקיים מתקרבים לעיר עצמה, שנמצאת תחת שליטת המשטרה הכורדית "אשיאש".

המבצע של הכוחות העיראקיים במחוז כירכוכ יצא לדרך אחרי פגישה שהתקיימה אתמול בין ממשלת עיראק להנהגה הכורדית בעיירה דוקאן, ובמקביל להגעת מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, אל המחוז הכורדי. כוח קודס מספק תמיכה ונשק למיליציות השיעיות בעיראק.

נשיא החבל האוטונומי מסעוד ברזאני ויתר בכירי ממשלו שנכחו בפגישה אתמול, דחו את דרישת בגדאד לביטול תוצאות משאל העם כתנאי מוקדם לשיחות על פתרון המשבר.

כירכוכ, שבה מתגוררים יותר ממיליון תושבים, רובם כורדים, שוכנת מחוץ לשטח המחוז האוטונומי. עם זאת, הפשמרגה נשלחו אליה ב-2014 עם קריסת כוחות הביטחון של עיראק מול התקדמות הבזק של דאעש. הגעתם של הלוחמים הכורדים מנעה את נפילת העיר לידי הארגון הקיצוני.

חברי הכוחות הפדרליים העיראקיים נכנסים לשדות נפט בקירקוק, עיראק 16 באוקטובר 2017. רויטרס
כוחות עיראקיים בשדות הנפט של כירכוכ, היום/רויטרס

הממשל המרכזי בבגדאד נקט שורת צעדים כדי לבודד את המחוז הכורדי מאז משאל העם, כולל איסור על טיסות בינלאומיות. עמדתו הנוקשה זכתה לגיבוי מצד טורקיה, איראן וסוריה השכנות, החוששות מהתחזקות המגמות הבדלניות בקרב האוכלוסיות הכורדיות בשטחן.

(עדכון ראשון: 7:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully