וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ אימץ חלק מעמדת ישראל – אך שינוי ההסכם עם איראן עוד רחוק

14.10.2017 / 12:04

בנאום נשיא ארה"ב נשמעו חלק מטענות ירושלים, שלפיהן רק סנקציות ונטילת סיכונים יובילו לשינוי התוקפנות של טהראן. ואולם, במערכת הביטחון חוששים מגרירת רגליים ויבחנו אם טראמפ יכול לעבור ממילים - למעשים

צילום: רויטרס

הנאום שנשא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמש (שישי) אמור לעורר לא מעט תקוות במזרח התיכון לגישה יותר לוחמנית ומעשית של ארצו נגד איראן. גורמים במערכת הביטחון הישראלית לא הרפו מהאמריקנים גם אחרי החתימה על הסכם הגרעין עם איראן בשנת 2015, והתעקשו כי ההסכם מלא בחורים וכי האיראנים ינצלו זאת כדי להתקדם בשיטות מתוחכמות.

שלושה נושאים מדאיגים הונחו אז על השולחן: תכנית הגרעין, תכנית פיתוח הטילים הבליסטיים וההשפעה במזרח התיכון באמצעות התמיכה בארגוני טרור. על פי ההערכות, איראן אחראית לכ-75% מתקציב ארגוני חיזבאללה והג'יהאד האסלאמי, ותומכת באופן ניכר בחות'ים בתימן. על היקף התמיכה בארגוני הטרור במזרח התיכון מעידים גם 200 מטוסים איראנים שנוחתים מדי חודש בתקופה האחרונה בנמלי התעופה בסוריה, כשהם עמוסים באמצעי לחימה ותחמושת.

לקריאה נוספת:
נתניהו בירך על עמדת טראמפ: "צעד אמיץ נגד העוינות האיראנית"
רוחאני: לא נאפשר לארה"ב לנקוט צעדים שגויים נגד הסכם הגרעין
טראמפ לא אשרר את הסכם הגרעין: "ללא שיפורים - הוא יבוטל"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על שינוי מדיניות מול איראן, 13 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
עורר תקוות לגישה לוחמנית. טראמפ, אמש/רויטרס, רויטרס

הגורמים הישראליים הגיעו למפגשי העבודה בארצות הברית עם רוח גבית ממדינות ערביות סוניות מתונות, ובראשן ערב הסעודית. למדינות אלה מפגש אינטרסים עם ישראל נגד איראן, בשל התפשטות ההגמוניה השיעית-איראנית במזרח התיכון שמטילה צל כבד על היציבות האזורית.

הגורמים הבהירו למקביליהם בוושינגטון כי אין דרך קלה לעצור את איראן למעט סנקציות חריפות. הם האיצו באמריקנים לפעול במהרה, מכיוון שתהליך הטלת הסנקציות אורך לפחות שנתיים – דיונים להרכבת חבילת סנקציות אפקטיביות, רתימת בעלות בריתה של ארצות הברית ושכנוע של חברות מועצת הביטחון של האו"ם, שלכל אחת מהן אינטרסים שונים.

כפי שזה נראה כעת, הנשיא טראמפ אימץ חלקים מהרעיון הישראלי שלפיו כדי להביא את התנהלות איראן לשינוי משמעותי יש ליצור משבר, להניח את הבעיה על השולחן בצורה ברורה, להטיל סנקציות חריפות וליטול סיכונים שעלולים להביא במקרה קיצוני להתנגשות עם משטר האייתוללות בטהראן. המסר הכללי של טראמפ היה כי אם המדינות החתומות על ההסכם לא יתמכו בגישתו, הוא יפעל לביטול ההסכם. דבריו היו נחרצים בסוגיה האיראנית, והם מהווים נקודת אור עבור ירושלים, אך זוהי רק ההתחלה.

עוד באותו נושא

לא על הגרעין לבדו: טראמפ הכריז מלחמה על הטרור האיראני

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טראמפ הזכיר בנאומו יותר מפעם אחת את העם האיראני והמחיר הכבד שהוא משלם תחת משטר האייתוללות. ניתן להניח כי הוא מזהה את הסוגיה כנקודת תורפה של המשטר האיראני. בדבריו הוא נגע במתח העצום ששורר בין נשיא איראן חסן רוחאני למפקד כוח קודס קאסם סולימאני שאחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות איראן.

סולימאני מנצל את כוחו להעברת תקציב גדול מאוד לייצוא המהפכה האיראנית באמצעות תמיכה בארגוני טרור ברחבי העולם בעוד שרוחאני היה רוצה לראות את הכסף הזה מושקע ביצירת מקומות תעסוקה עבור העם האיראני ושיפור שאר המגמות הכלכליות.

תמיכה כלכלית קלאסית בטרור מחוץ לאיראן נעשית באמצעות מליציות שיעיות שמורכבות מלוחמים אפגנים, פקיסטנים ועיראקים. בסוריה יש כיום 16 אלף חברי מליציות בפיקוד איראני שכל אחד מהם מרוויח 800 דולר בחודש, כולל התחייבות כי בתום שלוש שנות לחימה בסוריה יקבלו אישור עבודה לעשר שנים באיראן. כיום נלחמות המליציות במורדים, אך מחר ישראל עלולה למצוא אותן בגבול ברמת הגולן - נקודה מאוד מדאיגה מבחינת ישראל בכל מה שקשור להשפעות האיראניות באזור.

נשיא איראן רוחאני במצעד צבאי בטהראן, ספטמבר 2017. רויטרס
רוחאני במצעד צבאי בארצו, בשבוע שעבר/רויטרס

ב-23 ביוני רמז רוחאני בנאומו על המתח המתפתח בצמרת האיראנית. "מישהו לקח חלקים מהכלכלה, מהממשלה הרשמית, שאין לה רובים, ומסר אותם לממשלה האחרת שמחזיקה ברובים", אמר, כשהוא מתכוון למשמרות המהפכה. "לכן, התחרות והמגזר הפרטי אינם יכולים לצמוח כאן", הוסיף.

דבריו כוונו לסולימאני ואנשיו, שמעבירים תקציבי עתק לטרור במקום לאזרחי איראן. שבוע קודם לכן הזהיר רוחאני את ההנהגה באיראן מחבית חומר הנפץ שעליה הם יושבים. "גם אם מנהיג נבחר על ידי האל עליו לקבל אישור ולגיטימציה מצד הציבור, אחרת לא יוכל למשול", טען. טראמפ הבין היטב כי אלו מיתרים רגישים באיראן, וכי מעמד הביניים עשוי להרים את ראשו אם מצבו הכלכלי יורע בשנית. ניתן להעריך כי בימים הקרובים יתאחד המשטר האיראני בהתבטאויות נגד נאומו של טראמפ, אבל אחרי שישקע האבק צפוי עיסוק פנים איראני בשאלת העתיד.

במערכת הביטחון מעריכים כי המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, מודע היטב למגבלות הכוח של המשטר ולא היה רוצה לראות את ההסכם מתבטל, שכן הוא מביא לצמיחה כלכלית. ביטול ההסכם יפגע באופן קשה בכלכלה האיראנית וההשלכות ברורות. נקודת תורפה זו משחקת לטובת הבית הלבן.

איראן הציגה טיל בליסטי חדש המסוגל להגיע לטווח של 2,000 קילומטרים, 22 בספטמבר 2017. סוכנות הידיעות תסנים, אתר רשמי
מצעד צבאי באיראן בחודש שעבר/אתר רשמי, סוכנות הידיעות תסנים

למרות הצלצול בפעמונים, קיים חשש ישראלי מעוד משא ומתן ארוך ומפותל בין המערב לאיראן. מדובר בתהליך שיכול להימשך שנים, כשברקע המוקש המרכזי יהיה שלב ה-SUNSET של ההסכם, תאריך תפוגת המגבלות שהוטלו על האיראנים. אין החלטה ברורה בהסכם העמום על מועד סיומו, ולכן האיראנים יכולים לפרוץ קדימה בפרויקט הגרעין מתי שירצו.

גם בסוגיית פיתוח הטילים הבליסטיים יש עמימות. ההסכם קורא לאיראן שלא לפתח טילים, אך האיראנים מבחינתם טוענים כי לא מדובר באיסור אלא בקריאה, ואומרים כי מאחר והם לא נענים לקריאה הם ממשיכים בתהליך לשיפור טווחי הטילים והדיוק. בחודש ינואר השנה שיגרו האיראנים טילי בליסטי, מהלך שממחיש יותר מכל את גודל החורים בהסכם שחתם המערב עם איראן.

נשיא איראן חסן רוחאני מאיים "נשפר את יכולות הטילים שלנו". רויטרס
ניסוי צבאי באיראן בחודש שעבר/רויטרס

אז מה באמת יכול להביא לתפנית בהסכם הגרעין האיראני? החזרת פיקוח הדוק על המדינה, בין היתר על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, והטלת מרסנים ומנופי לחץ חדשים על איראן כדי לייצר הפסדים אמיתיים. טראמפ הסביר בנאומו כי המערב חתם על הסכם עם איראן כשהייתה על סף משבר כלכלי וכי ההסכם שירת את המדינה.

למרות הגישה הברורה והנאום החשוב, בירושלים ובמערכת הביטחונית ימשיכו לעקוב אחר צעדים משמעותיים. הדרך להטלת סנקציות על איראן עוד ארוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully