וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא על הגרעין לבדו: טראמפ הכריז מלחמה על הטרור האיראני

13.10.2017 / 22:30

נאומו של נשיא ארה"ב סיפק הצהרות נחרצות נגד מדיניות ההתפשטות של איראן במזרח התיכון, סוגיה שמדינות באירופה שותפות לחששות ממנה. למרות המגרעות שציין בהסכם הגרעין טראמפ לא הודיע, בינתיים, על פרישה חד-צדדית ממנו

צילום: רויטרס

האקדח שהופיע במערכה הראשונה – כלומר, ההודעות החוזרות ונשנות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי יבטל את הסכם הגרעין עם איראן – לא ירה הערב. השאלה היא אם אנו במערכה השנייה או השלישית של המחזה, והאם האיום בביטול ההסכם מסתיים היום בהודעה שמאחורי הרטוריקה החמורה שלה אין למעשה ממש - או שטראמפ יבטל את ההסכם, רק בפעם אחרת. היו בנאום רמזים, אפילו אמירות, שיכולים להצדיק כל הערכה.

חשוב לזכור שנאומו של טראמפ אמנם מרכז בצדק את תשומת הלב העולמית הערב, אך מהממשל האמריקני נשמעים גם קולות אחרים – למשל ראשי המטות המשולבים ושר החוץ רקס טילרסון שהביעו עמדות שאולי חופפות, אבל בשום פנים אינן זהות, לעמדתו של הנשיא טראמפ. ישנן כמובן גם בנות בריתה של ארצות הברית המפרסמות הצהרה מוכנה מראש – צפויה אבל משאירה מקום חשוב ללחץ נוסף על טהראן.

עוד בנושא
התכנית של טראמפ: "נקודות האל-חזור" שיחדשו מידית סנקציות על איראן
נתניהו בירך על עמדת טראמפ: "צעד אמיץ נגד העוינות האיראנית"
רוחאני: לא נאפשר לארה"ב לנקוט צעדים שגויים נגד הסכם הגרעין

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על שינוי מדיניות מול איראן, 13 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
הוסיף איום משמעותי. טראמפ/רויטרס, רויטרס

בשורה התחתונה הסכם הגרעין לא מבוטל. נכון, הוא לא יכול היה להיות מבוטל גם אם ארצות הברית היתה יוצאת ממנו, כפי שהובהר פעם אחר פעם, שכן לא מדובר בהסכם אמריקני אלא בינלאומי, שאושרר במועצת הביטחון של האו"ם ושאר השותפות לו בעיקר האיחוד האירופי, סין ורוסיה לא מתכוונות לבטל אותו. אפילו לארצות הברית אין עילה ממשית לביטולו פרט לכך שלדעתה מדובר בהסכם גרוע. ואפילו כך לא בטוח שיש מספיק קולות בסנאט לביטול. אז ההסכם נשאר – לעת עתה. כי טראמפ הוסיף איום משמעותי – שאם לא יושג הסכם עם בנות בריתה של ארצות הברית, ועם הקונגרס - ובשני המקומות אין לו הרבה ידידים - אז הוא יבטל אותו באופן חד-צדדי, ואת זה הוא יכול לעשות.

טראמפ גם לא הכריז על משמרות המהפכה של איראן כעל ארגון טרור. הוא אמר שהם עוסקים בטרור, והכניס בכירים בשורותיהם לרשימת הסנקציות אבל לא הכריז על הגוף עצמו כעל ארגון טרור. הכרזה בעלת משמעות רבה, בעיקר לאחר שמנהיג משמרות המהפכה הודיע שצעד כזה יעמיד חיילים אמריקנים כמטרה לפגיעה מצד אנשיו.

עוד באותו נושא

טראמפ לא אשרר את הסכם הגרעין: "ללא שיפורים - הוא יבוטל"

לכתבה המלאה
נשיא איראן רוחאני במצעד צבאי בטהראן, ספטמבר 2017. רויטרס
נשיא איראן רוחאני סוקר מצעד צבאי בטהראן, בחודש שעבר/רויטרס

טראמפ התייחס לאזור המפרץ הערבי, לא המפרץ הפרסי – הכרזה שוודאי העלתה חיוכים בריאד וקמטי זעף בטהראן, אבל זו בעיקר הכרזה סמלית. הוא גם שב והדגיש עד כמה ההסכם גרוע, ולא התאפק מלהוסיף שזה מאפיין את כל ההסכמים הבינלאומיים שעליהם חתמה ארצות הברית. לדבריו, כדאי שבעתיד ייצגו אותה נושאים ונותנים מוכשרים יותר שהאינטרס האמריקני בראש מעייניהם. אין נקודות למנחש נכונה למי מתכוון הנשיא.

טראמפ תקף את התפשטות איראן במזה"ת, אך לא ציין את סוריה

ואולי הנקודה החשובה ביותר בנאום היתה לאו דוקא הגרעין, ההכרזה שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני או הכוונה לתקן את ההסכם, בעיקר בנושא הפיקוח ההדוק ו"סעיף השקיעה" המפורסם שלדבריו יאפשר את השבת יכולות הגרעין של טהראן בתום 15 שנה. הנקודה החשובה, להערכתי, בנאום היתה התנהגותה הכללית של איראן, מדיניותה ויישום המדיניות במזרח התיכון ובכלל.

טראמפ מנה את מעשי הטרור שעליהם חתומה איראן בעבר והזכיר את תמיכתה בטליבאן וכן פיגועים שהוציא דווקא ארגון אל-קעאדה. אבל, וזה חשוב, הוא התייחס גם לתכנית הטילים האיראנית ולתמיכתה של טהראן בטרור ומדיניות ההתפשטות שלה. אולם, נמנע מלהזכיר אפשרות של הוצאתה של איראן מסוריה וממדינות נוספות שבהן ביססה את השפעתה.

בעוד שההצהרה המשותפת המוכנה מראש של מעצמות האיחוד האירופי החתומות על ההסכם – גרמניה, צרפת ובריטניה - הבהירה היטב שהסכם הגרעין שריר וקיים והן אינן מתכוונות לגעת בו, כפי שאמרה גם שרת החוץ של האיחוד פדריק המוגריני, הרי דווקא בנושא זה הצטרפו המעצמות האירופיות לעמדה האמריקנית ותמכו בה.

איראן הציגה טיל בליסטי חדש המסוגל להגיע לטווח של 2,000 קילומטרים, 22 בספטמבר 2017. סוכנות הידיעות תסנים, אתר רשמי
מצעד צבאי בטהראן, בחודש שעבר/אתר רשמי, סוכנות הידיעות תסנים
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טראמפ הוסיף את ההשוואה המתבקשת לקוריאה הצפונית, שהצליחה להגיע לנשק גרעיני מתפקד, ודווקא היא, ולא איראן, מהווה את המשבר הדחוף שעמו וושינגטון מתמודדת. אפשר לראות זאת בשני אופנים הפוכים – או שהכבדת העול על איראן היא איתות לקוריאה הצפונית להתנהג יפה; או להפך. ההודעה של טראמפ ואיומו לבטל את הסכם הגרעין עם איראן יאותתו לפיונגיאנג שאין טעם בהסכם עם ארצות הברית, בהנחה הדי מופרכת שהיא בכלל התכוונה לעשות זאת, שכן היא תחתום על הסכם ואז עם חילופי הממשל תבקש לבטל אותו או לשנות אותו.

שר החוץ של קוריאה הצפונית: נערוך ניסוי נוסף בפצצת מימן, 22 בספטמבר 2017. רויטרס
השוואה מתבקשת. שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און סוקר פצצת מימן, בחודש שעבר/רויטרס

ומה עכשיו? הכדור עובר לקונגרס, ולדיונים עם האיחוד האירופי, ואולי סין ורוסיה. טראמפ ביטל את הדבר שהכעיס אותו יותר מכל – ההודעה הפומבית החוזרת ונשנית שאיראן עומדת בתנאי הסכם הגרעין. הקונגרס מפולג, הדמוקרטים לא מוכנים כלל לשתף פעולה עם טראמפ המבטל את כל מורשת אובמה – כולל רפורמת הבריאות – גם בלי הקונגרס. אם לא יגיעו להסכם – נניח הצהרה האומרת שאם איראן תיתפס בהפרה מהותית ההסכם יתבטל אוטומטית וכל הסנקציות יוחזרו אולי טראמפ יוציא את ארצות הברית מהסכם הגרעין, באופן חד-צדדי.

במקרה כזה איראן אולי תיהנה מכל העולמות. היא תמשיך לקטוף חלק ניכר מפירות ההסכם כי אירופה, רוסיה, סין ושאר העולם לא ילכו בעקבות ארצות הברית, ההשפעה האמריקנית תקטן – וטהראן תראה את עצמה לא מחויבת עוד למגבלות ההסכם. אבל זה בעתיד, באחד העתידים האפשריים. הערב, למרות ההצהרות, הסכם הגרעין אם איראן בתוקף. עד להודעה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully