וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: לא נאפשר לארה"ב לנקוט צעדים שגויים נגד הסכם הגרעין

נשיא איראן שוחח עם עמיתו הצרפתי מקרון ותקף את שינוי המדיניות של טראמפ נגד ההסכם: "כל פעולה מצדו נגד ההסכם היא מכה להבנות עם המעצמות". רוסיה הביעה צער על הכרזתו של טראמפ והודיעה כי היא מוטרדת מהספקות שהוא מטיל בהסכם

רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני אמר הערב (שישי) כי נאומו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שבו הציג את מדיניותו החדשה נגד ארצו היה מלא בהאשמות חסרות ביסוס ובניבולי פה. לדבריו, "הסכם הגרעין לא יכול להתבטל בידי מדינה אחת באופן חד-צדדי" וארצו נותרת מחויבת לתנאיו.

לטענת רוחאני, איראן נותרת מחויבת להסכם הגרעין כל עוד הוא משרת את האינטרסים הלאומיים שלה, וכי תכנית הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האסלאמית תמשיך להתרחב למרות הלחץ מצד ארצות הברית. "האומה האיראנית מעולם ולעולם לא תקרוס תחת כל לחץ זר, איראן וההסכם חזקים יותר מאי פעם", אמר רוחאני, והוסיף: "משמרות המהפכה של איראן ימשיכו במלחמתם נגד הטרוריסטים באזור". עוד אמר כי החלטת טראמפ לא לאשרר את הסכם הגרעין תבודד את ארצות הברית, שכן מדינות אחרות החתומות על ההסכם נותרות מחויבות לו.

עוד בנושא
נתניהו בירך על עמדת טראמפ: "צעד אמיץ נגד העוינות האיראנית"
רוחאני: לא נאפשר לארה"ב לנקוט צעדים שגויים נגד הסכם הגרעין

נשיא איראן חסן רוחאני בנאום תגובה להצהרת טראמפ על הסכם הגרעין. 13 באוקטובר 2017. רויטרס
רוחאני, הערב/רויטרס

מוקדם יותר אמר רוחאני בשיחה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון כי הממשל האמריקני אינו מעוניין להמשיך לפעול במסגרת הסכם הגרעין, כפי שהוא עושה בשורת הסכמים בינלאומיים אחרים. לדבריו, "כל פעולה מצד נשיא ארצות הברית נגד הסכם הגרעין היא מכה להבנות עם המעצמות". הוא הוסיף כי הסכם הגרעין אינו פתוח למשא ומתן וכי על כל הצדדים לו לעמוד בהתחייבויותיהם. "לא ניתן לאפשר לנשיא האמריקני או לקונגרס לנקוט צעדים שגויים נגד הסכם הגרעין", הוסיף. מקרון אמר בשיחה כי השינוי במדיניותה של וושינגטון נגד הסכם הגרעין נובע ממחלוקות פנימיות והוסיף כי יבקר בשנה הבאה באיראן בעצמו וייפגש עם רוחאני.

משרד החוץ של רוסיה פרסם הודעה שבה הביעה מוסקבה את צערה על החלטתו של טרמאפ שלא לאשרר את הסכם הגרעין. לדברי סגן שר החוץ סרגיי ריאבקוב העובדה שטראמפ מטיל ספקות בהסכם היא "מטרידה ביותר" והוסיף כי ארצו תפעל למנוע את קריסת ההסכם. בהודעת משרדו נמסר עוד כי לרטוריקה ה"אגרסיבית והמאיימת" של טראמפ אין מקום בדיפלומטיה הבינלאומית וכי גישתו נידונה לכישלון. אולם, בהודעה צוין עוד כי שינוי המדיניות של טראמפ לא אמור להשפיע על המשך יישום ההסכם וכי איראן עודנה עומדת בתנאים שלהם התחייבה במסגרתו.

טראמפ הודיע מוקדם יותר הערב כי לא יאשרר את ההסכם אך כי ממשלו יוסיף סנקציות נגד משמרות המהפכה האיראניים ויפעל לקדם חקיקה בקונגרס שתאפשר להשיב את הסנקציות נגד ההסכם, לפי "נקודות ביקורת" שיוגדרו מראש. לדבריו, ההסכם "מאפשר לאיראנים להמשיך ולקדם אלמנטים מסויימים בהסכם הגרעין, ובעוד כמה שנים הם יוכלו לשעוט לנקודת פריצה גרעינית. יש לנו פיקוח חלש בתמורה לעיכוב זמני בלבד בנתיב של איראן לנשק גרעיני". עוד הוסיף טראמפ כי "במקרה שלא נוכל להגיע לפיתרון עם הקונגרס או בנות בריתנו, ההסכם יגיע לסיומו".

(עדכון ראשון: 21:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully