וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לא אשרר את הסכם הגרעין: "ללא שיפורים - הוא יבוטל"

13.10.2017 / 20:25

במהלך נאום תקיף נגד טהראן, אמר נשיא ארה"ב כי הוא יבקש מהקונגרס להטיל פיקוח נוסף על העסקה, שאותה כינה "אחת הגרועות ביותר אי-פעם". הוא הורה על סנקציות נוספות על משמרות המהפכה שלדבריו "מייצאים טרור"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז אתמול (שישי) כי אינו מאשרר את הסכם הגרעין עם איראן ואף איים לבטלו במסגרת המדיניות החדשה והתקיפה שהציג כלפי טהראן, חרף התנגדות יתר המדינות החתומות על ההסכם שנחתם ב-2015. בעקבות זאת, הקונגרס יידרש להחליט אם להטיל מחדש סנקציות על הרפובליקה האסלאמית בתוך 60 יום או לא לפעול כלל.

באיראן הבהירו כי לא יסכימו לשום שינויים בהסכם. לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), המפקחת על יישומו, טהראן מקיימת את התנאים שהוצבו לה. באירופה וברוסיה הביעו צער על המהלך של טראמפ וקראו לשמור על ההסכם, ואילו בישראל ובמדינות המפרץ בירכו על הגישה החדשה של וושינגטון.

טראמפ הכריז על שינוי מקיף במדיניות האמריקנית, בנאום שנשא בבית הלבן, ובו ביקר גם את תכנית הטילים של איראן ואת תמיכתה בארגוני טרור במזרח התיכון. הוא האשים את איראן בכך שהיא אינה "עומדת ברוח ההסכם" והבטיח כי היא לעולם לא תשיג נשק גרעיני.

עוד בנושא:
טראמפ יכריז על שינוי אסטרטגיה מול איראן: "לא היחיד שמוטרד"
טראמפ על הסכם הגרעין: "מבוכה לארצנו, נחתם מתוך חולשה"
דיווח: טראמפ הציע להכפיל פי עשרה את הארסנל הגרעיני של ארה"ב

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על שינוי מדיניות מול איראן, 13 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
"העסקה נחתמה מתוך חולשה". טראמפ, הערב/רויטרס, רויטרס

"לא נמשיך בנתיב שסופו הוא יותר אלימות, יותר טרור ואיום ממשי של איראן גרעינית", אמר הנשיא, שהבטיח במהלך קמפיין הבחירות שלו לפרוש מהסכם הגרעין, שאותו שוב כינה "אחת העסקאות הגרועות ביותר שנחתמו אי-פעם". מאז נכנס לבית הלבן, אשרר טראפ פעמיים את ההסכם שנחתם בתקופתו של קודמו בתפקיד ברק אובמה, אך עשה זאת בהסתייגות רבה.

טראמפ סימן את משמרות המהפכה וכינה אותם כינה אותם "כוח הטרור המושחת של המשטר. הוא הודיע כי יוטלו עליהם סנקציות נוספות, בשל פעילותם לערעור היציבות בסוריה, בתימן ובעיראק. עם זאת, הם לא הוכנסו לרשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה, מהלך שמפניו הזהירה איראן.

העיצומים הוטלו על שלוש חברות איראניות, בהן אחת הנמצאת בבעלות חברה ממשלתית לייצור טילים וכן חברות שסיפקו למשמרות המהפכה ציוד תקשורת ומכ"מים וכן שירותים נוספים.

לדבריו, "באיראן פועל משטר פנאטי שמכריח אנשים לציית לחוקים קיצוניים, המנצל את רווחתם של בני העם האיראני וזורע כאוס בכל רחבי העולם". טראמפ הזכיר גם את תמיכתה של טהראן בחיזבאללה, בחמאס ובארגוני טרור נוספים.

עוד באותו נושא

התכנית של טראמפ: "נקודות האל-חזור" שיחדשו מידית סנקציות על איראן

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המהלך של טראמפ הוא חלק מגישתו "אמריקה תחילה", שבמסגרתה הוא כבר פרש מהסכם האקלים ומהסכם הסחר הטרנס-פסיפי (TPPT), ופתח למשא ומתן מחודש את הסכם הסחר של צפון אמריקה (NAFTA) עם קנדה ועם מקסיקו. גישתו להסכם הגרעין גרמה למתיחות בין ארצות הברית לבין בריטניה, צרפת וגרמניה - שמסרו הצהרה משותפת לאחר דבריו שלפיה יש לשמור על הסכם הגרעין - רוסיה, סין והאיחוד האירופי. חלק מהן הרוויחו מחידוש יחסי הסחר עם איראן, שעליהם הוטלו עיצומים כבדים בטרם נחתם ההסכם.

"ללא פתרון עם הקונגרס - ההסכם יגיע לסיומו"

נשיא ארצות הברית אמר כי ההסכם "מאפשר לאיראנים להמשיך ולקדם אלמנטים מסויימים בהסכם הגרעין, ובעוד כמה שנים הם יוכלו לשעוט לנקודת פריצה גרעינית. יש לנו פיקוח חלש בתמורה לעיכוב זמני בלבד בנתיב של איראן לנשק גרעיני". לדבריו, היא הפרה את ההסכם בכמה הזדמנויות.

"הם עברו על הקיבולת של המים הכבדים. הם גם הפחידו פקחים בינלאומיים כדי שלא ישתמשו במלוא סמכויות הפיקוח שלהם", אמר. "הם חזרו ואמרו שלא יאפשרו פיקוח בתוך אתרים צבאיים, למרות שיש חשש כי אתרים אלה הם חלק מתכנית הגרעין. יש רבים המאמינים כי איראן מבצעת עסקאות עם קוריאה הצפונית". הוא הורה לסוכנויות המודיעין לבחון אם יש שיתוף פעולה בין טהראן לפיונגיאנג.

טראמפ בנאומו על הסכם הגרעין עם איראן בבית הלבן, 13 באוקטובר 2017. רויטרס
מאיים לפרוש מהסכם הגרעין. טראמפ/רויטרס

טראמפ קרא לבעלות בריתה של וושינגטון לפעול גם הן נגד משמרות המהפכה כפי שעשה עם הטלת הסנקציות נגדם וכן להוסיף סנקציות שיתמקדו בתכנית הטילים הבליסטיים של איראן. "בנוגע להסכם הגרעין, התוקפנות האיראנית רק החמירה. באותו הזמן הם קיבלו הקלה בסנקציות והמשיכו בתכנית הטילים", אמר. ללא פתרון עם הקונגרס או בעלות בריתנו, ההסכם יגיע לסיומו", אמר וציין כי הוא יכול להודיע על ביטולו של ההסכם בכל עת.

עם זאת, הוא קיבל כתף קרה מצד יתר המדינות החתומות על ההסכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את טראמפ על מה שכינה "החלטתו האמיצה" בסרטון שהעלה לערוץ היוטיוב הרשמי שלו. לדבריו, טראמפ "התעמת באומץ עם משטר הטרור באיראן. אם הסכם הגרעין יישאר ללא שינוי, דבר אחד בטוח: בזמן קצר, לתומכת הטרור הגדולה בעולם יהיה ארסנל של נשק גרעיני, וזה נזק ענק לעתיד המשותף שלנו. טראמפ יצא הזדמנות לתקן את ההסכם הרע".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully