וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית של טראמפ: "נקודות האל-חזור" שיחדשו מידית סנקציות על איראן

13.10.2017 / 18:30

בתדרוך לכתבים, אמר שר החוץ טילרסון כי טראמפ יבקש מהקונגרס לחוקק חוק שיקבע כי אם איראן תפר "נקודות ביקורת" שיוגדרו בעניין מדיניות הגרעין שלה – הסנקציות שהוסרו עם חתימת ההסכם ישובו אוטומטית. "זהו נתיב שלישי. לא מחליפים את ההסכם, מוסיפים אחד לצדו"

צילום: רויטרס

(טראמפ נואם באו"ם בחודש שעבר)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יבקש מהקונגרס לחוקק חוק שיקבע כי אם איראן תפר את הסכם הגרעין באופן מהותי, הסנקציות שהוסרו מהמדינה עם חתימת ההסכם יופעלו מחדש באופן אוטומטי – כך אמר היום (שישי) שר החוץ של ארצות הברית, רקס טילרסון, בתדרוך כתבים לקראת הודעת הנשיא הלילה בעניין איראן. לפי האסטרטגיה החדשה שצפוי הנשיא להציג, מדובר יהיה ב"נקודות בקרה" שיכללו לא רק את הסכם הגרעין עצמו, אלא גם את תכנית הטילים הבליסטיים של איראן. בנוסף, צפוי הנשיא להודיע על סנקציות כלפי משמרות המהפכה של איראן. עם זאת, הוא לא יודיע על השבת הסנקציות באופן מידי, כך שההסכם עצמו ימשיך להיות בתוקף.

לדברי טילרסון, "הסכם הגרעין עוסק בפעילות גרעינית בלבד, וזה רק היבט אחד שמדאיג אותנו בפעולות של איראן. אנחנו לא חושבים שהסכם הגרעין צריך להכתיב את כל המדיניות, ובעבר כך היה. כפי שאנחנו מעריכים, המצב עם איראן מדאיג מאוד לא רק בהיבט הגרעין. יש דאגות מידיות יותר, כמו התמיכה שלהם בטרור: בחיזבאללה, אשר מאיימת על ישראל, בחותים בתימן ובפעולות טרור נוספות".

לקריאה נוספת:
יגלגל את הכדור האיראני לקונגרס: טראמפ נגד "העסקה הגרועה אי פעם"
רוחאני הגן על הסכם הגרעין: "גם עשרה טראמפים לא יבטלו אותו"
גורמים באיראן ובמערב: טהראן מוכנה לדון על תכנית הטילים הבליסטיים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נואם בפנסילבניה 12.10.17. רויטרס, רויטרס
טראמפ בעצרת בפנסילבניה, אתמול/רויטרס, רויטרס

שר החוץ אמר כי ברצונו לנקוט בגישה רחבה יותר כלפי איראן. "הכוונה להישאר בהסכם הגרעין אבל לא לאשר שאיראן עומדת בתנאי ההסכם", הוא אמר. "זה מציב בפני הקונגרס כמה אלטרנטיבות: הקונגרס יכול להחליט לא לעשות כלום, ובמצב שכזה אנחנו עדיין צד בהסכם, אנחנו לא הולכים לאכוף את הסנקציות מחדש. אנחנו נעמוד במחויבות שלנו. הקונגרס יכול גם להחליט לאכוף את הסנקציות מחדש, ואז כמובן זה יעמיד את ההסכם בסימן שאלה".

עם זאת, הסביר טילרסון, "יש נתיב שלישי שהנשיא הולך להציע, שהקונגרס יכול לשקול, וזה להשתמש בחוק הזה ולתקן אותו באופן שיציב 'נקודות ביקורת'. אם איראן עוברת אותן, הסנקציות יחזרו באופן אוטומטי. הקביעה תצטרך רק להיות אם הם עברו על 'נקודות הביקורת' הללו, ולא תידרש פעולה נוספת. הנקודות הללו נוגעות להסכם הגרעין אבל הן עוסקות גם בתכנית הטילים הבליסטיים".

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון בתדרוך לעיתונאים בנושא אפגניסטן ופקיסטן, 22 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
מחפש גישה רחבה יותר נגד איראן. טילרסון/רויטרס, רויטרס

נושא נוסף שלדברי שר החוץ יעלה בנאומו של הנשיא הוא תאריכי תפוגה שנקבעו בהסכם. "ישנם תאריכים שבהם איראן תוכל להמשיך בפעילויות מסוימות, שהיא מנועה מלבצע במסגרת ההסכם. למעשה, יש פה שעון עצר עד התאריך שבו איראן תוכל להמשיך בתכנית הגרעין שלה. זה מזכיר את ההסכם עם קוריאה הצפונית בעבר. הנשיא רוצה שהקונגרס יתמודד גם עם תאריכי התפוגה הללו. שאם איראן תגיע לנקודות הביקורת הללו ותעבור עליהן, הסנקציות יחזרו, ואין תאריך תפוגה".

הוא הבהיר כי היתרונות של המדיניות החדשה, נעוצים בכך שהם מבהירים כי ארצות הברית לא משנה את ההסכם אלא מנסה להתמודד אתו. "זה יראה שלעולם לא נקבל את תכנית הגרעין האיראנית ויאותת לשותפותינו בהסכם שיש אזורים שלא נגענו בהם בהסכם ואנחנו חושבים שצריך להתמודד איתם. בעיקר תכנית הטילים הבליסטיים או תאריכי התפוגה", אמר.

עם זאת, הודה טילרסון כי פתיחה מחדש של ההסכם היא "דבר לא סביר, כי איראן לא תסכים לפתוח אותו", והוסיף כי הצעד היותר סביר הוא "כינון הסכם אחר שלא מחליף את הסכם הגרעין אלא נמצא לצדו ונוגע בשתי הנקודות הללו. זה ידרוש מכולם להתערב בכך".

נשיא איראן רוחאני במצעד צבאי בטהראן, ספטמבר 2017. רויטרס
רוחאני צופה במצעד צבאי בטהראן, בחודש שעבר/רויטרס

טילרסון נשמע ספקן גם ביכולת של אותו הסכם מקביל להגיע לכדי השלמה, ואמר: "היו לנו דיונים עם האירופאים במשך חודשים על כך, ואפילו עם האיראנים. אותתי על כך לשר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כאשר ראינו זה את זה בשולי עצרת האו"ם. אני לא רוצה לטעון שיש לכך סיכויי הצלחה גדולים אבל לפחות צריך לדבר על זה. משם נתחיל".

לדבריו, "זה שולח מסר חזק לאיראן, שאלו דרישות שארצות הברית מרגישה שהן הכרחיות כדי להבטיח שלא יהיה לה נשק גרעיני. אם הקונגרס יעביר את החוק הזה והנשיא יחתום עליו, זה שם דגש גדול על הציפיות שיש לנו מאיראן תחת הסכם הגרעין".

בנוגע לפעילויות הטרור של איראן, אמר שר החוץ: "הנשיא יודיע שהוא ינחה את משרד האוצר לנקוט צעדים נוספים בצו נשיאותי נגד משמרות המהפכה ופעולות הטרור שלה באזור. יהיו סנקציות נגד יחידים, אולי גם נגד מוסדות התומכים בפעילות הטרור של איראן, בין אם באמצעות ייצוא נשק, לוחמת סייבר, שינוע נשק או דרכים נוספות. אנחנו בוחנים זאת כעת". הוא הבהיר כי מתנהלים מגעים מול מדינות אירופה בעניין, וכי הטלת סנקציות שכאלה אינה סותרת את הסכם הגרעין כיוון שהסנקציות יוטלו על פעילויות אחרות של איראן.

נשיא איראן חסן רוחאני מאיים "נשפר את יכולות הטילים שלנו". רויטרס
משאית טילים במצעד צבאי בטהראן, בחודש שעבר/רויטרס

"אנחנו לא חולקים שהם מצייתים טכנית להסכם", המשיך טילרסון, "יש להסכם כמה נקודות חולשה. הרף לעמוד בו לא כל כך קשה. אנחנו מודאגים מכך שקשה לקבל גישה מלאה לכל האתרים, וכשיש גישה זה לזמן מוגבל. אם אנחנו מודאגים מן האפשרות שקיימת פעילות בחלק מן האתרים אנחנו מבקשים להיכנס, ואז לוקח בערך 30 יום עד שמאשרים לנו לבקר במתקן. זה כמובן מספיק זמן כדי לשנע את הדברים האלה. אנחנו לא מודיעים שהם לא עומדים בהסכם עצמו, יכול להיות שהם מצייתים טכנית להסכם. מה שקורה הערב הוא הליך נפרד כחלק מן החוק האמריקני".

היועץ לביטחון לאומי, גנרל הרברט מקמאסטר, אמר בנוגע לשאלה על ההיתכנות של העברת החקיקה בקונגרס: "בנושא הזה אני לא חושב שיש סיבה שלא נגיע להסכמה דו-מפלגתית, אף אחד לא רוצה שלאיראן יהיה גרעין, אף אחד לא רוצה שהם יערערו את האזור. יש פה הזדמנות רצינית להגיע לחקיקה". שר החוץ הוסיף כי מגעים בנושא התנהלו הן מול הצד הרפובליקני והן מול הצד הדמוקרטי. הוא אמר כי בשיחות הוא זכה לגישה חיובית מן הצד הרפובליקני וכי בצד הדמוקרטי הביעו נכונות לשמוע עוד פרטים לגבי המדיניות החדשה. "ברגע שההחלטה (על חקיקה) תתקבל, זה יכתיב את ההתנהלות הדיפלומטית שלנו. האישור הבא הוא בעוד 90 יום אני מקווה שיגיעו לכך עד אז", אמר טילרסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully