וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד לנשיא קטלוניה: הבהר אם הכרזת עצמאות או לא - בתוך 8 ימים

11.10.2017 / 19:50

הממשלה העניקה אולטימטום לנשיא פוג'דמון בעקבות הנאום שנשא בפרלמנט בברצלונה וביקשה תשובה חד-משמעית בתוך חמישה ימים. עוד נאמר כי אם אכן הוכרזה עצמאות, על הנשיא לחזור בו בתוך שלושה ימים נוספים. בברצלונה טרם הגיבו

רויטרס

ממשלת ספרד הציבה היום (רביעי) אולטימטום בפני נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון, שלפיו לשלטונות החבל יש חמישה ימים להחליט אם הכריזו עצמאות או לא. אם פוג'דמון יאשר כי אתמול בנאומו בפרלמנט בברצלונה אכן הכריז על עצמאותו של החבל, יינתנו לו שלושה ימים נוספים לחזור בו מההחלטה.

אם לא יעשה זאת עשויה הממשלה הספרדית להפעיל את הסעיף בחוקה שמאפשר לשלטון המרכזי להשהות את האוטונומיה של אחד המחוזות ולשלוט בו באופן ישיר. מנהיגי קטלוניה טרם הגיבו לכך.

ראש הממשלה מריאנו ראחוי אמר אחרי דיון חירום כי הוא ימשיך לנקוט "בזהירות ובאחריות" כדי לפתור את המשבר החמור ביותר בממלכה מאז נפילת הדיקטטורה לפני יותר מארבעה עשורים וניסיון ההפיכה הצבאית ב-1981.

"הממשלה הסכימה לבקש באופן רשמי מהממשל הקטלאני לאשר אם הוא הכריז על עצמאות או לא", אמר ראחוי בהצהרה שמסר בתום הדיון. זהו הצעד הראשון בדרך להפעלת סעיף 155 בחוקה, המכונה "האופציה הגרעינית". לדבריו, "התשובה מנשיא קטלוניה תקבע את האירועים הבאים, בימים הבאים". דובר הממשל הקטלאני אמר כי אם "מדריד תלך בדרך הזו, נדחוף קדימה את מהלך העצמאות".

עוד באותו נושא:
נשיא קטלוניה: מבקש להשעות את הכרזת העצמאות למען משא ומתן
נמנע מעימות שאינו יכול לנצח: נשיא קטלוניה נרתע מהשלכות העצמאות
"משבר חמור": ראשת עיריית ברצלונה נגד הכרזת העצמאות לקטלוניה

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי. רויטרס
מאיים להשתמש ב"אופציה הגרעינית". ראחוי, היום/רויטרס

בנאום בפרלמנט בברצלונה אמש, הודיע פוג'דמון על כוונתו להשעות בכמה שבועות את הכרזת העצמאות למען דיאלוג. "קטלוניה הרוויחה את הזכות להיות מדינה עצמאית, זה הנתיב שאני הולך בו", אמר בנאומו, שבסופו חתם יחד עם רוב המחוקקים על הכרזת עצמאות "מושעית", שמשמעותה החוקית לא ברורה.

לפי התוצאות הרשמיות במשאל העם, כ-90% מהמצביעים תמכו בעצמאות - אך שיעור ההצבעה ביום ראשון שעבר היה נמוך, כשרק 43% מבעלי זכות הבחירה ניצלו את זכותם ויצאו להצביע. בימים שחלפו מאז משאל העם, מאות אלפים הפגינו ברחבי ספרד, כולל בברצלונה, נגד עצמאות החבל שמהווה חמישית מכלכלת המדינה ובעד אחדות הממלכה.

האופוזיציה בפרלמנט בקטלוניה וגם ראשת עיריית ברצלונה אדה קולאו הפצירו במנהיגי הממשל האוטונומי שלא להכריז על עצמאות באופן חד-צדדי. מנגד, מפלגת שמאל קיצוני, התומכת בממשלת המיעוט של פוג'דמון, עשויה להסיר את תמיכתה אם קידום העצמאות ייעצר.

נאומו של נשיא קטלוניה אכזב גם את תומכי העצמאות, שאלפים מהם צפו בדבריו על מסכי ענק מחוץ לפרלמנט. הצפי היה כי הוא יכריז על עצמאות, אך גורם אירופי אמר כי "נראה שהוא שמע לעצה שלא לעשות שום דבר בלתי-הפיך". פוג'דמון החל לנאום שעה אחרי המועד המתוכנן לצורך התייעצויות נוספות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון חותם על הכרזת עצמאות מספרד, 10 באוקטובר 2017. רויטרס
מעוניין במשא ומתן. נשיא קטלוניה פוג'דמון חותם על הכרזת העצמאות, אתמול/רויטרס

בקטלוניה מבקשים מהקהילה הבינלאומית לתווך במשבר, אולם במדריד מתנגדים ורוב חברותיה לאיחוד האירופי מצדדות בה ואומרות כי מדובר בסוגיה פנימית.

שר החוץ של גרמניה זיגמר גבריאל אמר כי המחלוקת תוכל להיפתר רק על בסיס החוקה הספרדית: "הכרזת עצמאות חד צדדית תהיה מהלך חסר אחריות, הפתרון יכול להימצא רק על בסיס שלטון החוק".

מהלך של היפרדות מקטלוניה צפוי להביא לאובדן של 20% מהתל"ג של ספרד ויותר מ-25% מהייצוא. כדי ללחוץ על ברצלונה, מדריד הקלה על חברות להעביר את מטותיהן מקטלוניה, וכמה מהן עשו זאת בימים האחרונים.

(עדכון ראשון: 1:25)

שוטרים קטלנים מאבטחים את מבנה הפרלמנט בברצלונה. רויטרס
מאבטחים בכניסה לפרלמנט בקטלוניה, אתמול/רויטרס
ישיבת ממשלת קטלוניה 10 באוקטובר 2017. רויטרס
ישיבת ממשלה בקטלוניה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully