וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמנע מעימות שאינו יכול לנצח: נשיא קטלוניה נרתע מהשלכות העצמאות

10.10.2017 / 22:19

קרלס פוג'דמון הכריז על נכונות לדיל עם מדריד, אחרי שהובהרו לו תוצאותיו של מהלך חד-צדדי. הממשלה המרכזית אמנם הודיעה שלא תקיים משא ומתן, אך שני הצדדים יפתחו בדיאלוג במטרה למנוע את ההרס בחבל המשגשג - ובאירופה כולה

צילום: רויטרס, עריכה ליר שפיגלר

עיני העולם כולו היו נשואות הערב (שלישי) לקטלוניה. האם נשיא החבל יממש את איומו/הבטחתו ויודיע על פרישה מידית מספרד, דבר שיגרור באופן מידי שימוש בכוח - השאלה רק כמה - מצד הממשל במדריד? הנאום נדחה בשעה, ובסופו של דבר נאם הבדלן הקטלאני, אחרי שמנכים את ההצהרות הדרמטיות והמילים הנשגבות, הכריז שהוא מוכן לדיל עם ראש ממשלת ספרד ראחוי.

כי אחרי שכל העולם הקשיב רוב קשב לנאום, והיה מתוח לפני ובשעתו, הנאום החשוב באמת בסוגיה לא ננאם היום במדריד ולא בברצלונה. הוא לא ננאם בספרדית ולא בקטלאנית. הוא נאמר בבריסל, על ידי דונלד טוסק, נשיא האיחוד האירופי שקרא לפוג'דמון לא לפרוש, לא לקבל החלטות חד צדדיות. תוצאות עימות אפשרי, הוסיף טוסק, תהיינה רעות לקטלוניה, לספרד ולאירופה כולה. לשון אחר – אין שום ערבות שקטלוניה תתקבל בתופים ובמחולות בבריסל כמדינה ה-29 המצטרפת לאיחוד האירופי ומקבלת את כל ההטבות הכרוכות בכך.

נשיא חבל קטלוניה קרלס פוג'דמון במהלך נאום בפרלמנט בברצלונה. רויטרס, רויטרס
פוג'דמון לאחר נאומו בפרלמנט בברצלונה, הערב/רויטרס, רויטרס
מפגין עם דגל קטלוניה בעת נאומו של נשיא החבל קרלס פוג'דמון. רויטרס, רויטרס
מפגין עם דגל קטלוניה, הערב בברצלונה/רויטרס, רויטרס

ייתכן אף שההפך הוא הנכון, ובחדרים סגורים נאמרו לפוג'דמון כמה אמיתות לא נעימות ומשמעותן הכלכלית. זאת אחרי ששני בנקים קטלאנים כבר הודיעו שהם עוזבים את המדינה לעתיד. שימו לב – בנקים קטלאנים, לא ספרדים, לא אירופים. ועם כל הכבוד, ויש, לסמלים לאומיים, להמנון, לשפה, לדגל, כלל לא בטוח עד כמה העם הקטלאני, בהנחה שיש כזה, מוכן לקבל על עצמו עוני בתמורה לגאווה לאומית.

מה גם שהאיום הספרדי עמד בעינו – והכרזה על עצמאות הייתה מביאה מידית להשבת הסדר על כנו – כמו שמדריד הייתה קוראת לכך, או פלישה של ספרד למדינה עצמאית, כפי שקטלוניה הייתה מתארת את האירועים. בכל מקרה ברור במצב של עימות מי היה מנצח, תוך כדי קריעת המדינה לגזרים.

נשיא הנציבות האירופית דונלד טוסק במסיבת עיתונאים בבריסל. 22 ביוני 2017. רויטרס
הנאום החשוב של השבוע. נשיא האיחוד האירופי דונלד טוסק/רויטרס

אז מה עכשיו? ממשלת מדריד הודיעה שלא יהיה משא ומתן עם קטלוניה. נניח. ראש הממשלה ראחוי לכאורה הוכיח את טענתו, שיד קשה הצליחה והוא בלם את תהליך הפרישה. אבל מסרים יעברו בין הצדדים, בלי ספק. אולי בדרך עקיפה, דרך בריסל, אולי ישירות. אבל דיאלוג מסוים יתבצע, מסרים יעברו בין הצדדים.

את אנחת הרווחה הערב שומעים ממדריד עד בריסל ועד וול סטריט ופרנקפורט מחר. אבל המשבר לא נמנע, הוא נדחה. הערב נסוגה הבדלנות הקטלאנית מסף התהום, אבל רק מרחק צעד אחד. ומעתה צריכים הפוליטיקאים במדריד וברצלונה להוכיח שאינם רק פוליטיקאים - הם מדינאים, ולגבש את הנוסחה היצירתית שתמנע את החזרה לרחובות של המפגינים, את חזרת הגארדיה סיביל, את תחילתו של הליך הרסני לחבל המשגשג, לספרד ולאירופה כולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully