וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התעוררתי ושמעתי עברית": דאגלס התעוור בפיגוע וניצל בידי ישראלים

9.10.2017 / 18:40

דאגלס סידאלו נפצע בפיגוע בניירובי ב-1998 ומאז עובד בארגון המסייע לגייס כספים לעיוורים במדינות ברחבי אפריקה ומשתתף במירוצי אופניים מסביב לעולם. בעזרת עיריית ת"א הוא סוגר מעגל ומגיע להשתתף במירוץ "סובב תל אביב"

צילום: AP, Blind trust Africa, יוטיוב, עריכה: ורד לידני
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סידאלו ושותפו לרכיבה, ג'ון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הדבר האחרון שראיתי היה אדם שרץ עם ווקי טוקי ואז היה פיצוץ גדול", כך סיפר לוואלה! NEWS דאגלס סידאלו, אזרח קניה בן 45 שנפצע בפיגוע בשגרירות ארצות הברית בניירובי לפני 19 שנים ואיבד את ראייתו. "הדבר הראשון ששמעתי כשהתעוררתי אחרי יומיים ללא הכרה, היה קולות בעברית. הרופאים אמרו לי שחברים מישראל הגיעו להציל אותנו". בעקבות הפיגוע, שגבה את חייהם של יותר מ-200 בני אדם הפך סידאלו לשגריר של רצון טוב בארגון " Blind trust Africa ", המגייס כספים לסיוע לעיוורים במדינות ברחבי אפריקה. השבוע יגיע סידאלו לביקור בישראל וישתתף במירוץ האופניים "סובב תל אביב-יפו" שמארגנת העירייה.

סיגאלו וג'ון, [5:17 PM, 10/9/2017] Alon Naim: בחור קנייתי שהתעוור בפיגוע בקניה כעובד שגרירות ארה"ב וטופל בישראל, יקח חלק באירוע האופניים הגדול בישראל. עריית תל אביב, מערכת וואלה! NEWS
סידאלו ושותפו לרכיבה, ג'ון/מערכת וואלה! NEWS, עריית תל אביב

את יום הפיגוע – 7 באוגוסט 1998 – מגדיר סידאלו נקודת מפנה בחייו. "זה היה ביום שישי בהיר בבוקר, הכביש היה עמוס ובקושי נסענו", שחזר את קורות היום שבו התעוור. "הגענו ליד השגרירות כשלפתע ראיתי משאית שפונה לכיוון שער המתחם. בן רגע החל מאבק בין האנשים שהיו במשאית לצוות של השגרירות - והם החלו לירות לעברם. מה שעלה לי לראש באותם רגעים היה שמדובר בעבריינים, לא חשבתי לרגע שמדובר בטרוריסטים". דקות ספורות אחר כך ראה סידאלו את המראה האחרון בחייו – האדם הרץ כשהוא מחזיק במכשיר קשר לצד הרכב שבו נסע – ואז אירע הפיצוץ שגרם לו להתעוור. "מאז, לא ראיתי אור יום. אם המשאית הייתה מצליחה להיכנס בשערי השגרירות האסון היה גדול אף יותר", הוסיף.

פיגוע בשגרירות ארצות הברית בניירובי, בירת קניה, 7 באוגוסט 1998. אי-פי, AP
זירת הפיגוע בשגרירות ארצות הברית בניירובי, ב-1998/AP, אי-פי

אחרי שנפגע בפיצוץ הובהל סידאלו לבית החולים הלאומי בניירובי. כעבור כמה שעות הגיע לבירה הקנייתית צוות חילוץ מישראל, שכלל כלבנים וציוד רפואי רב. לדברי סידאלו, לרשויות בקניה לא הייתה יכולת להתמודד עם תוצאות הפיגוע הקטלני, שגבה את חייהם של 224 בני אדם והותיר יותר מ-5,000 פצועים. "אחרי יומיים שלא הייתי בהכרה התעוררתי", נזכר. "היה בלבול גדול מאוד. העיניים שלי היו מכוסות תחבושות ושמעתי את אנשי הצוות הישראלי בבית החולים מדברים בעברית. לא הבנתי על מה הם מדברים ואמרו לי שמדובר בחברים ישראלים שהגיעו לעזור לנו".

"אין מילים שיתארו את ההערכה שיש לי כלפי ישראלים"

הרופא שטיפל בסידאלו היה ד"ר איציק מזרחי, רופא עיניים מומחה. "חשבתי שאוכל להיפגש איתו בישראל אבל הבנתי שהוא נמצא בטוקיו", אמר. "אין מילים שיתארו את ההערכה שיש לי כלפי הישראלים. בלי הרופאים שהגיעו להציל אותנו, שניסו להציל את הראייה שלי, היינו מאבדים את חיינו. הם הצילו אותנו". מזה שנים שסידאלו משווע להגיע לביקור בישראל. בכל פעם שהוא פוגש ישראלים הוא מספר את הסיפור איך ניצלו חייו. לדבריו, גם בביקורים שהוא עורך במדינות מסביב לעולם כשגריר של רצון טוב בארגון הסיוע לעיוורים הוא מדבר בזכותה של ישראל.

כך, לפני כמה שנים השתתף סידאלו במרוץ אופניים בארצות הברית לזכר הנספים באסון התאומים, מאתר הפיגוע ב"גראנד זירו" בניו יורק ועד לפנטגון בוושינגטון הבירה. הצוות שלו רכב ביחד עם צוות ישראלי ובסוף המרוץ שמע סידאלו את הרוכבים משוחחים ביניהם בעברית. הוא ניגש אליהם, הציג את עצמו וסיפר את סיפורו. מאז שמר על קשר עם מי שהוביל את צוות הרוכבים איתמר גורוביץ' – שהיה מי שהרים את הכפפה ופנה לעיריית תל אביב כדי שתזמין את סידאלו למרוץ בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלם להגיע לישראל במשך שנים. סידאלו וג'ון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הוא אמר לי 'יום אחד אני אביא אותך לישראל' ועכשיו זה קרה", סיפר סידאלו על גורוביץ'. "הוא אסף אותי אתמול משדה התעופה יחד עם אשתו. במשך 15 שנים דיברנו ועכשיו החלום התגשם באמצעות הרכיבה. זה מדהים - הפיגוע בקניה ולאחר מכן הפיגוע בניו יורק חיברו אותי לתל אביב. רכבנו לזכרם של נפגעי ה-9.11, נפגשנו במוזיאון לזכר השואה בוושינגטון, שם הכרנו, התחלנו לדבר ונוצר בינינו קשר. אני שמח להגיע לתל אביב".

סידאלו ביקש להביע את הערכתו לרופאים הישראלים שסייעו לו לאחר פציעתו בפיגוע. "בלעדיהם סביר להניח שהייתי מת", אמר. "הם פעלו כל כך במהירות שאני יצאתי מזה והצלחתי להשפיע לטובה בעולם בדרכים אחרות. הם עזרו לי להאיר את העולם בדברים שאני עושה". לדבריו, "רק הנגיעה באדמת ישראל גורמת לי להרגיש מבורך. זה היה חלום שלי במשך שנים, מאז שפגשתי את איתמר בניו יורק ועכשיו אני זוכה להגיע לכאן ולפגוש ישראלים ולהיות בקשר איתם".

12 אלף קילומטרים לאורך אפריקה בשלושה חודשים

הארגון שאותו מייצג סידאלו עוזר לגייס כספים לטובת עיוורים במדינות ברחבי אפריקה שאין באפשרותן לממן ציוד וטיפולים רפואיים, בניגוד למדינות באירופה ובארצות הברית שם זוכים עיוורים לתמיכת הרשויות. הוא רוכב יחד עם "הטייס שלו" ג'ון ומשתתף במרוצים מסביב לעולם. "אני עושה את כל הנסיעות שלי עם ג'ון", אמר.

"אחרי שרכבתי עם איתמר בניו יורק, רכבתי בכל העולם - רכבתי לאורך אפריקה מקהיר לקייפטאון, 12 אלף קילומטר ב-95 ימים. עכשיו אני מגיע לרכוב בתל אביב", אמר. "זה לא יהיה קשה כמו הדברים שעשיתי, אבל אנחנו נשתתף בצוות המקצוענים. אני מצפה ליהנות מהסצנה של תל אביב, לפגוש אנשים וליהנות מהאוכל וגם ללמוד מהתרבות של ישראל ולבקר בירושלים. אני מקווה שאוכל להגיע לכאן ולתת השראה לא רק לישראלים, אלא לכל האנשים בעולם".

מרוץ "סובב תל אביב יפו" שבו ישתתף סידאלו ביום רביעי השבוע יתקיים בפעם התשיעית וצפויים להשתתף בו עשרות אלפי רוכבי אופניים שיקיפו את העיר לאורך השדרות, בנתיבי איילון ובטיילת. לצד סידאלו ירכבו לראשונה במרוץ גם רוכבים עיוורים ונכי צה"ל. לדברי ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי המרוץ "הפך כבר לאחד המסורות היפות והבולטות בעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully