וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים באיראן ובמערב: טהראן מוכנה לדון על תכנית הטילים הבליסטיים

6.10.2017 / 20:51

איראן רמזה לשש מעצמות כי היא תהיה מוכנה לדון בתכנית הטילים שלה כדי להסיר את החששות. לדברי גורמים המעורים בפרטים, המסר הועבר בשולי עצרת האו"ם בחודש שעבר, בעקבות איומי טראמפ לנטוש את הסכם הגרעין. באיראן מכחישים את הדיווח

צילום: רויטרס

איראן רמזה לשש מעצמות כי היא עשויה להסכים לקיים שיחות על ארסנל הטילים הבליסטיים שלה, כמחווה של רצינות ובמטרה לצמצם את המתח סביב התכנית השנויה במחלוקת - כך אמרו גורמים איראנים ומערביים המעורים בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס. טהראן הצהירה שוב ושוב על כוונתה לדבוק בתכנית ולהמשיך לפתח את יכולת ההגנה הבליסטית שלה, על אף ההתנגדות והביקורת מצד המערב. וושינגטון אף אמרה כי עמדתה של הרפובליקה האסלאמית מפרה את הסכם הגרעין שלה עם המעצמות.

לדברי הגורמים, איומיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנטוש את ההסכם שהושג על ידי קודמו ברק אובמה, גרמו לטהראן לפנות לאחרונה למעצמות בנוגע לשיחות אפשריות על תכנית הטילים. "בפגישתם בשולי העצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר, איראן אמרה לחברי המעצמות כי היא יכולה לדון בתכנית הטילים כדי להסיר את החששות", אמר גורם איראני.

משרד החוץ האיראני הכחיש את הדיווח ומסר כי תכנית הטילים הבליסטיים אינה פתוחה לדיון. "איראן הדגישה שתכנית הטילים ההגנתית שלה אינה פתוחה למשא ומתן וכי הדבר אינו עולה בקנה אחד עם החלטת מועצת הביטחון של האו"ם", נמסר.

לקריאה נוספת:
דיווח: טראמפ לא יאשרר את הסכם הגרעין עם איראן
שר החוץ האיראני: מעריך שטראמפ ייסוג מהסכם הגרעין
טראמפ: איראן עובדת יחד עם צפון קוריאה; הסכם הגרעין לא שווה הרבה

איראן הציגה טיל בליסטי חדש המסוגל להגיע לטווח של 2,000 קילומטרים, 22 בספטמבר 2017. סוכנות הידיעות תסנים, אתר רשמי
טיל בליסטי חדש שנחשף בחודש שעבר במצעד צבאי בטהראן/אתר רשמי, סוכנות הידיעות תסנים

פקידים אמריקנים ומערביים לא אישרו שהנושא נדון בפגישתם של שרי החוץ רקס טילרסון ומוחמד ג'וואד זריף, אך שני בכירים בארצות הברית אמרו כי לאחרונה איראן העבירה מסרים בנושא על ידי הזנת דיווחים מסוימים בתקשורת ובאמצעות צדדים שלישיים כמו עומאן.

בכיר לשעבר במשרד ההגנה האמריקני אמר כי ההצעה של איראן הגיעה בשבועות האחרונים לוושינגטון. "איראן יצרה תחושה שהיא מוכנה לדון בתכנית הטילים הבליסטיים שלה והיא משתמשת בקשרים, פקידים ממשל אובמה", אמר הבכיר לשעבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דונלד טראמפ ורקס טילרסון במהלך פגישה עם מנהיגי מדינות המפרץ הפרסי, ריאד, 21 במאי 2017. AP
טראמפ וטילרסון/AP

טראמפ אמר הלילה כי איראן לא מקיימת את רוח הסכם הגרעין ורמז כי הוא צפוי לחשוף אם החליט לאשרר אותו או שלא בקרוב. זאת, לאחר שהוושינגטון פוסט דיווח אתמול כי הנשיא מתכנן להודיע בשבוע הבא כי הוא אינו מאשרר את ההסכם, וכי הוא נוגד את האינטרס הלאומי האמריקני. עוד דווח כי טראמפ צפוי להעביר את הסוגיה לקונגרס.

"אסור לנו לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר הנשיא במהלך פגישה עם מפקדי הצבא בבית הלבן שבוושינגטון. "המשטר האיראני תומך בטרור ומייצא אלימות, שפיכות דמים ותוהו ובוהו לרחבי המזרח התיכון. לכן, עלינו לשים סוף לתוקפנותה המתמשכת של איראן ולשאיפותיה הגרעיניות", הוסיף. בסיום הפגישה אמר: "ייתכן שזה השקט שלפני הסערה", אך סירב להסביר לאיזו סערה הוא מתכוון.

הצעד עשוי לסמן את תחילתו של תהליך שבסופו יביא לחידוש הסנקציות של ארצות הברית על איראן, ולפיצוץ העסקה מ-2015 שהקפיאה את תכנית הגרעין של טהראן. טראמפ צפוי לשאת נאום ביום חמישי הבא, ולשטוח את האסטרטגיה שלו להתמודדות עם איראן – שצפויה, לפי גורמים המעורים בנושא, להיות "קשוחה ומקיפה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully