וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארגון לפירוז עולמי מנשק גרעיני זכה בפרס נובל לשלום לשנת 2017

ועדת הפרס נימקה את הזכייה בתפקיד שמילא הארגון במניעת השימוש בנשק גרעיני. "אנו חיים בעולם שבו החשש מנשק גרעיני הוא החמור ביותר מזה שנים רבות", אמרה יו"ר הוועדה שציינה את קוריאה הצפונית כדוגמה למדינה הפועלת להשגתו

רויטרס

ועדת פרס נובל לשלום הכריזה היום (שישי) כי הזוכה בפרס לשנת 2017 הוא הארגון לפירוז עולמי מנשק גרעיני. בנימוקי הזכייה צוין כי הארגון מילא תפקיד משמעותי באיסור על שימוש בנשק גרעיני, בכפוף לחוק הבינלאומי. "אנו חיים בעולם שבו החשש מנשק גרעיני הוא החמור ביותר מזה שנים רבות", אמרה יו"ר הוועדה בריט רייס-אנדרסן; שאף קראה למדינות גרעיניות לפתוח במשא ומתן על התפרקותן מהארסנל שברשותן.

בהצהרה שמסרה רייס-אנדרסן על זכיית הארגון בפרס היא הוסיפה כי הוא מוענק לאנשיו בשל "עבודתם להסב תשומת לב להשלכות ההומניטריות הרות האסון של כל שימוש בנשק גרעיני ובשל מאמצים פורצי דרך להשגת איסור על הפצתם, המבוסס על הסכמים הדדיים".

בהמשך דבריה ציינה כי "קיימת סכנה שמדינות נוספות ינסו להשיג נשק גרעיני, כפי שעושה קוריאה הצפונית". עוד אמרה רייס-אנדרסן כי כלי נשק גרעיניים מציבים איום מתמיד על האנושות ועל החיים על פני כדור הארץ. "הקהילה הבינלאומית אימצה בעבר הסכמים מחייבים נגד שימוש במוקשים, בפצצות מצרר ובכלי נשק ביולוגיים וכימיים. נשק גרעיני הוא הרסני פי כמה מכך, אך טרם הושג הסכם דומה למניעת הפצתו ברחבי העולם", הוסיפה.

יו"ר הארגון ביאטריס פין אמרה לאחר שקיבלה את הבשורה על הזכייה בפרס כי "החזקת נשק גרעיני, פיתוחו והאיום להשתמש בו הן פעולות לא חוקיות". כשנשאלה בידי כתבים אם יש לה מסר למנהיגי ארצות הברית וקוריאה הצפונית המחליפים מהלומות רטוריות בסוגיה אמרה פין כי "עליהם להפסיק זאת".

עוד בוואלה! NEWS:
רג'וב: "נתניהו מפספס הזדמנות היסטורית להסכם עם העולם הערבי"
בקטלוניה לא נרתעים: הדיון על עצמאות יתקיים חרף בית המשפט
בהלת הליצנים: 4 נערים מחופשים עוכבו בחשד שהבהילו תושבים

יו"ר הארגון למניעת הפצת נשק גרעיני (ICAN) ביאטריס פין ומתאם פעולות בארגון דניאל הוגסטה לאחר ההכרזה על זכייתם בפרס נובל לשלום, 6 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
יו"ר הארגון ביאטריס פין ומתאם פעולות בארגון דניאל הוגסטה לאחר ההכרזה על זכייתם בפרס, היום/רויטרס, רויטרס
יו"ר ועדת פרס נובל לשלום בריט רייס-אנדרסן מכריזה על הזוכים לשנת 2017, 6 באוקטובר. רויטרס, רויטרס
יור ועדת הפרס בריט רייס-אנדרסן מכריזה על הזוכים, היום/רויטרס, רויטרס

בין המועמדים המובילים לזכייה בפרס היו גם פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, ומוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן – בשל הסכם הגרעין שחתמה טהראן עם המעצמות, שהשניים יזמו והוציאו לפועל לפני כשנתיים. ההכרזה על זהות הזוכה צפויה בשעה 12:00 שעון ישראל.

מועמדים נוספים כוללים את פיליפו גראנדי, נציב סוכנות האו"ם לפליטים, בשל המשברים הרבים שעמם התמודד הגוף שבראשותו בשנה החולפת; עורך העיתון הטורקי "גומהורייט" צ'אן דונדר שהואשם על ידי ממשלו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן במסירת סודות מדינה לאויב וסיוע לטרור; וכן ארגון "הקסדות הלבנות" בסוריה, המורכב ממתנדבים שפועלים לחילוץ והצלה ומתן שירותים רפואיים לאזרחים באזורי הקרבות במדינה השסועה.

קוריאה הצפונית הציגה את שיגור הטיל לשמי יפן, ספטמבר 2017. רויטרס
נשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בשיגור טיל בליסטי בחודש שעבר/רויטרס

מנכ"ל המכון לחקר השלום באוסלו, מקום מושבה של ועדת הפרס, אמר על מועמדותם של מוגריני וזריף כי ישנה חשיבות בתמיכה ביוזמות כגון ההסכם למניעת פיתוח נשק גרעיני והפצתו. לדבריו, "האיום של נשק גרעיני הפך למוחשי ביותר השנה". זאת, בצל איומיו בעת האחרונה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפתוח מחדש את ההסכם, שכינה בעבר "העסקה הגרועה ביותר שנחתמה אי פעם". בעיתון "וושינגטון פוסט" דווח אתמול כי טראמפ עשוי להודיע בשבוע הקרוב על החזרת ההסכם לדיון בקונגרס.

בין 200 המועמדים ששמותיהם הוזכרו נמצאים גם האפיפיור פרנציסקוס, בשל תמיכתו בפיתוח תשתיות ברות קיימא ותכניות כלכלה חברתיות; קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וכן אדוארד סנודן, עובד הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) בארצות הברית לשעבר, שהדליף בשנת 2013 מידע על אודות תכניות המעקב שלה ברחבי העולם ושוהה כיום ברוסיה. בשנה שעברה זכה בפרס נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס בזכות השגת הסכם שלום עם מחתרת FARC בארצו וסיום הסכסוך שנמשך יותר מ-50 שנה וגבה את חייהם של יותר מ-200 אלף בני אדם.

(עדכון ראשון: 12:05)

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בבריסל, 16 במרץ 2015. רויטרס
יזמו והוציאו לפועל את הסכם הגרעין. מוגריני וזריף/רויטרס
צוותי הצלה מחלצים גופה מההריסות בחאלב, סוריה, 24 בספטמבר. ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות", AP
פעילות "הקסדות הלבנות" בסוריה/AP, ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות"
פליטים מבני המיעוט הרוהינגיה במחנה הפליטים מאוטומארנג, לאחר שחצו את הגבול בין מיאנמר לבנגלדש, אוגוסט 2017. רויטרס
פליטים בני הרוהינגיה בגבול בין מיאנמר לבנגלדש, בחודש שעבר/רויטרס
חואן מנואל סנטוס הזוכה בפרס נובל לשנת 2016. אתר רשמי, פרס נובל, אתר רשמי
כרזת הזכייה בשנה שעברה עם דיוקנו של נשיא קולומביה סנטוס/אתר רשמי, אתר רשמי, פרס נובל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully