וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: ארה"ב מייבאת מצפון קוריאה דגים ממפעלים שמממנים את הגרעין

5.10.2017 / 12:05

סוכנות "אי-פי" חשפה כי עובדי כפייה בסין מעבירים 70% משכרם לפיונגיאנג המסתכמים במאות מיליוני דולרים, שעל פי הערכה שימשו למימון תכנית הגרעין של קים ג'ונג און. רשת וולמארט הפסיקה התקשרות עם אחד המפעלים

צילום: רויטרס

(טראמפ הכריז על סנקציות על מסחר עם קוריאה הצפונית, לפני שבועיים)

חברות סיניות המייבאות לארצות הברית דגים ופירות ים מעסיקות עובדים מקוריאה הצפונית הנאלצים להפריש 70% משכרם לשלטונות המדינה המבודדת ונתונים לפיקוח צמוד של נציגי המשטר המוצבים במפעלים – כך עולה מתחקיר שפרסמה היום (חמישי) סוכנות הידיעות "אי-פי". על פי התחקיר ההכנסה שמניבים הפועלים הנשלחים מעבר לים עבור פיונגיאנג נאמדת בכ-200 עד 500 מיליון דולר, סכום שעל פי הערכות שימש במימון תכנית הגרעין השאפתנית של קים ג'ונג און. גורמים בקוריאה הדרומית העריכו שעלות התכנית היא כמיליארד דולר, פי שניים מהסכום שסיפקו האזרחים שנשלחו אל סין השכנה.

תחקיר הסוכנות העלה כי חרף הסנקציות שהוטלו בחודשים האחרונים על קוריאה הצפונית, שכללו בין היתר איסור על העסקת עובדים אזרחי המדינה, מוצרים שיוצרו בידי עובדים צפון קוריאניים המועסקים במפעלים בסין מיובאים בידי חברות בארצות הברית כמו גם בקנדה, בגרמניה ובמדינות נוספות באירופה. מפעלים רבים בעיר הונצ'ון שבמחוז ג'ילין הגובל במדינה המבודדת מעסיקים בעיקר נשים צפון קוריאניות בשנות העשרים לחייהן. חוזי ההעסקה שלהן קצובים לשנתיים עד שלוש והן אינן מורשות לשוב לארצן מוקדם יותר. תנאי ההעסקה הנוקשים של הפועלות בהונצ'ון, וכן בערים נוספות בסין, כוללים איסור על יציאה מבתיהן למפעל לבדן וללא ליווי של משגיחים מטעם השלטונות בפיונגיאנג, המוצבים במחוז.

לקריאה נוספת:
סין הורתה על סגירת חברות צפון קוריאניות הפועלות בשטחה עד דצמבר
טראמפ מחריף את הסנקציות: חתם על צו נגד מסחר עם קוריאה הצפונית
"לא הפסקנו עד שהם ירדו מהאי": כך שחררנו את העבדים שהאכילו אתכם

עובד במפעל לייצור מזון מן הים במחוז הונצ'ון שבסין המעסיק עובדים מקוריאה הצפונית, ספטמבר 2017. אי-פי, AP
כ-3,000 עובדים מקוריאה הצפונית מועסקים בהונצ'ון. פועל במפעל במחוז בחודש שעבר/AP, אי-פי

בין החברות המעסיקות את העובדים הצפון קוריאניים בסין Hunchun Dongyang Seafood Industry & Trade Co. Ltd ו-Hunchun Pagoda Industry Co. Ltd, ששתיהן מייצאות מוצרים לרחבי העולם באמצעות חברת Ocean One; וכן Yantai Dachen Hunchun Seafood Products ו-Yanbian Shenghai Industry & Trade Co. Ltd. מנהל מפעל הכחיש כי הוא מעסיק עובדים מקוריאה הצפונית וסירב למסור פרטים נוספים, על אף שכתבי "אי-פי" שוחחו עם כמה עובדות שאישרו שהגיעו מפיוגניאנג. מספרם של העובדים מהמדינה המבודדת באזור הונצ'ון נאמד בכ-3,000 בני אדם.

החברות המשווקות בתחומי ארצות הברית את מוצרי המפעלים - כגון דגי סלמון, תמנונים ופירות ים נוספים - הללו כוללות בין היתר את רשת המרכולים ALDI ואת רשת חנויות הענק "וולמרט". דוברת מטעם החברה אמרה שכבר לפני שנה הופסקה ההתקשרות עם מפעלים בהונצ'ון, אף על פי שבתחקיר של "אי-פי" צוין כי אורך חיי המדף של מוצרי מזון מן הים הוא כשנה. "המאבק בהעסקת עובדים בכפייה הוא בעיה מורכבת שאף חברה או ממשלה לא יכולות להתמודד עמה לבדן", מסרה הדוברת, מרילי מק'יניס.

עובדים צפון קוריאניים במפעל לייצור מזון מן הים במחוז הונצ'ון שבסין, ספטמבר 2017. אי-פי, AP
מרבית החברות לא הגיבו לתחקיר. עובדים במפעל לעיבוד מזון ים בהונצ'ון/AP, אי-פי

מחברת ALDI לא נמסרה תגובה לתחקיר שערכה הסוכנות. זאת, על אף שבתחקיר צוין כי באחד המפעלים נארזו מוצרים בעטיפות של מותג "Sea Queen" הנמכר באופן בלעדי במרכולי החברה בארצות הברית. במפעלים נוספים נמצאו אריזות של רשת המרכולים הגרמנית REWE, שמסרה בתגובה שסיימה את ההתקשרות עם היצרניות בהונצ'ון. שתי חברות ייבוא מזון קנדיות שבמפעלים נמצאו מוצרים הנושאים את סמליהם - Morgan Foods ו-Alliance Seafood - סירבו להגיב לתחקיר.

נשיא המכון הלאומי לדגה בארצות הברית ג'ון קונלי קרא בעקבות התחקיר ליבואני מוצרי המזון מן הים במדינה הבטיח שהשכר המשולם לפועלים במפעלים שעמם הן עובדות מגיע אליהם ולא "מועבר לתמיכה בדיקטטור מסוכן". מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר קרא לממשל להגביר את הלחץ על סין לפעול נגד קוריאה הצפונית.

בחודש שעבר הודיעה סין כי על חברות צפון קוריאניות הפועלות בשטחה לסגור את מפעליהן עד לחודש דצמבר. עובדים מהמדינה המבודדת מועסקים בשטחה של סין בענפי תעשייה נוספים, בהם ייצור רצפות עץ וכן בענף הטקסטיל – שמוצריהם משווקים אף הם לארצות הברית.

עובדות צפון קוריאניות במפעל טקסטיל במחוז הונצ'ון שבסין, ספטמבר 2017. אי-פי, AP
סין הורתה לסגור מפעלים צפון קוריאניים בשטחה. עובדות במפעל טקסטיל בהונצ'ון בחודש שעבר/AP, אי-פי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully