וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מרכז יזמות לצעירים שרוצים להצליח": הפרלמנט של שכונת שפירא

איתן מזרחי

7.10.2017 / 13:50

המיזם החדש שהקימה החבורה הצעירה בתל אביב מנסה ליצור מודל לבית עסק חברתי ורווחי שיתרום גם לבעליו וגם לקהילה שבה הוא נמצא. יחד הם מקווים לשנות את העולם ולתרום לחברה הישראלית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חברי הפרלמנט ב"פיצה פיפל". שכונת שפירא, תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

הם מתכנסים ברחוב מסילת ישרים 92 בשכונת שפירא שבתל אביב בכל יום שני לניהול בית העסק החברתי שהקימו "פיצה פיפל". חנן מרס, אחד ממקימי בית הקפה "שפירא" שהפך במהרה למרכז חברתי שמושך אליו תושבים רבים, עומד מאחורי המיזם החדש. לדבריו, בית העסק החדש לא ימכור רק פיצה ופסטה לצעירים, אלא ישמש כ"מרכז יזמות לצעירים שילמדו דרך עשייה, עולם חדש למי שרוצה להצליח ורעב ללמוד".

"כשהגענו לכאן לראשונה, השכונה הרגישה לנו כאנטיתזה של תל אביב. הרגשנו שהגענו למקום שקט, רומנטי ומרוחק מהרעש. כל הצעירים ששכרו בתים בשכונה, הוותיקים וגם העובדים הזרים, ישבו בבתים", סיפר חנן מרס בן ה-40 שעבר לגור בשכונה מחיפה. הוא נשוי למיה, שניהם רקדנים ולהם שלושה ילדים. "רקדתי מגיל 20 והגעתי לתל אביב לרקוד אצל הכוריאוגרפים ניר וליאת בן גל. בגיל צעיר הבעתי חוסר אמון במילים, בדברים שאנשים אומרים והריקוד הרגיש קרוב לשקט שחיפשתי," סיפר. אחרי עבודה קשה ומאומצת, מרס התקבל ללהקת "אדמה" במצפה רמון ושם הכיר את אשתו לעתיד שעבדה כמטפלת של הצמד בן גל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פיצה פיפל" ישמש כמרכז יזמות לצעירים שילמדו דרך עשייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שהפך לאבא, הסביבה התחילה להיות משמעותית עבורו והוא הבין ש"צריך להסתכל ולהבין מה קורה מסביב בחינוך, בדיור, בבריאות". הוא למד קורס בנושא אומנות בקהילה ושם התחבר לצד החברתי שהיה קיים בו. בשלב הזה בחייו הוא הבין שהוא יכול לחפש משמעות לחיים או לאבד אותם. מרס וחבריו החליטו להקים את בית הקפה שבמהרה הפך למרכז החיים של השכונה, שעד אז נחשב לבית הכנסת. בית הקפה הוציא את תושבי השכונה מהבתים והשכונה הפכה "לקהילה".
מרס הסביר כי הרצון מאחורי המיזם החדש, בדומה למיזמים הקודמים, הוא להחזיר את השלטון לעם, לתת דגש לחינוך, לשכר הוגן ולפרק את הקפיטליזם המושחת. "האינדיבידואליות, דרכה של השלטון המודרני לתת לאנשים לחיות באשליה שהם חופשיים, פשטה את הרגל", הוסיף.

יוגב, מנהל מיזם "פיצה פיפל" ורועי שמנהל את תחום השיווק והתוכן נולדו וגדלו בשכונת כפר שלם בתל אביב. הם למדו יחד במכינת "רבין" בקריית טבעון, ושניהם לחמו במבצע צוק איתן, רועי כמפקד צוות בתותחנים ויוגב כחובש גדודי בשריון באוגדת עזה. אחרי שהשתחררו מהצבא, הם ריכזו שבטי צופים ברמת גן והחלו ליזום פעולות חברתיות ליצירת חברה ישראלית טובה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנסים להקים מיזמים חברתיים למען החברה הישראלית. מקימי המיזם "פיצה פיפל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

השניים יזמו את "עכשיו תורך" שהסלוגן שלו היה "פשוט להפיץ את הטוב כי לטוב אין גבול", במסגרתו חולקו אלפי כרטיסים של מעשים טובים. במסגרת המיזם החדש "פיצה פיפל" הם משתפים פעולה עם חברים נוספים, ובהם אופיר מקיבוץ שמיר שפגש את השניים במכינת רבין, ואמרי מחיבת ציון ששירת בחטיבת כפיר. יחד הם חולמים ליצור מיזם חברתי בשכונת שפירא התל-אביבית, בה רבים מהתושבים תומכים ברעיונותיהם.

היוזמות החברתיות הרבות בשכונת שפירא, דוגמת הגינות הקהילתיות והחנויות למוצרי יד שנייה, צומחות מהקהילה. נראה כי עיריית תל אביב ערה לפוטנציאל הטמון בשכונה והחבורה חדורת המטרה מקווה כי תעודד את היוזמות החברתיות השונות. בעיניהם, היוזמה החברתית היא עסק לכל דבר ש"תשנה את העולם", אך במקום לעבוד לפי שיקולים קרים של רווח והפסד ורצון להרוויח כמה שיותר, הם מאמינים כי בית העסק החברתי הוא השפוי, ההוגן, הערכי שיעשה טוב לתושבי שכונת שפירא ולעולם כולו.

שכונת שפירא, תל אביב. בן קלמר
בית העסק הוציא את תושבי השכונה מהבתים. שכונת שפירא, תל אביב/בן קלמר

"יזמים חברתיים בעלי השראה וחזון משותף. התגמול הוא לא רק כספי, אלא שותפות שבה אני לומד מאחרים ולומד לאפשר לאחרים לעשות ולא לעשות הכל בעצמי," סיפר יוגב. בבית העסק הם לומדים יחד את עבודת הניהול בתבונה ובשותפות מלאה, ועובדים בדיוק כמו יתר העובדים, גם בניקיון וגם בשטיפת הכלים. "זה נותן לנו תחושה של אחריות, וגם ההורים של הצעירים שמגיעים לבית הקפה מתרשמים לטובה ורוצים לקחת חלק, לשמוע את הסיפור לנו ואת הסיפורים של הלקוחות האחרים," הוסיף.

אופיר הסכים עם חבריו ואמר כי "לכל עסק יש אחריות לקהילה שלו אולי גדולה יותר מיתר האזרחים, והוא צריך להביא רווחים גם לקהילה ולא רק לבעליו." לדבריו, המודל שהם יוצרים יוכיח שאפשר להיות עסק רווחי וחברתי ובעל אחריות לקהילה בה הוא מתקיים.

אם גם לכם יש פרלמנט ואתם רוצים להזמין את איתן למפגש, אנא כתבו ל- eytan.mizrachi@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully