וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעל חנות רובים בלאס וגאס: "קונים נשק כי הממשלה לא תגן עלינו"

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS ללאס וגאס

5.10.2017 / 20:15

הטבח בלאס וגאס הציף את הוויכוח על הגבלת מכירת כלי הנשק בארה"ב. מארק היימס, בעל חנות למכירת נשק ובין המתנגדים להגבלות על מכירת נשק, טוען כי זו זכותם של האמריקנים לרכוש לנשק ל"הגנה עצמית, פנאי וספורט"

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

לצד כביש ראשי בלאס וגאס, סמוך למרפאת שיניים וחנות נעליים, ניצבת חנות הנשק "התיקון השני", שמשמה ניתן ללמוד כי בעליה לא רואה בה רק עסק, אלא מפעל אידיאולוגי. הטבח מחוץ למלון המנדליי ביי, שנהרגו בו 59 בני אדם, הציף את אחד הוויכוחים המפלגים את החברה בארה"ב: האם להטיל מגבלות על מכירת נשק, ולהרחיב את הבדיקות למבקשים לרכשו, או לא להתערב בנושא.

תומכי ההגבלות מסתכלים על הסטטיסטיקה, לפיה עשרות אלפים נורים למוות בכל שנה בארצות הברית, כמו גם על מקרי ירי המוני שבוצעו על ידי אנשים שרכשו נשק בקלות – ודורשים לפעול מיד ולהתחיל לגבש מדיניות שתתאים ל-2017, ולא למאה ה-18 בה נוסחה החוקה שקבעה כי לכל אזרח הזכות לשאת נשק. מנגד, טוענים מצדדי התיקון השני כי מדובר בזכות יסוד.

עוד באותו נושא:
"זו לא עיר החטאים, זו עיר האורות": כשווגאס הפכה לקהילה מחבקת
סטיב קר בנאום חריף נגד הממשל האמריקני: "כסף חשוב להם מחיי אדם"

בעל חנות הנשק מארק היימס בלאס וגאס. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
"אזרחים שומרי חוק רוכשים נשק כדי להגן על עצמם". היימס/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

מארק היימס, בעלי החנות, אומר לוואלה! NEWS כי הוא מתנגד בתוקף לשינוי בתקנות. "נהרגים 30 אלף איש בשנה מנשק? מספר ההרוגים בתאונות דרכים גבוה יותר, לא מגבילים מכוניות, למרות שיש מי שמשתמש בהם כדי לדרוס בכוונה".

כשנשאל אם הוא לא סבור שמשהו בשיטה אינו עובד נכון, ואולי הגבלת כמות התחמושת תקטין את פוטנציאל ההרג באירועי ירי המוניים, השיב: "אם תגביל את כמות כלי הנשק והמחסניות שמותר לרכוש, אז האדם הממוצע ירכוש חמש מחסניות. בשוק השחור, מי שירצה יקנה יותר. אם לממשלה מותר להחזיק נשק - גם לי מותר להחזיק נשק. לא נסתובב ברחובות עם טנקים, אבל הרעיון הוא שתוכל להגן על עצמך. הממשלה תגיד לי עד כמה להגן על עצמי? לא נראה לי".

עוד באותו נושא

מאות יריות ושוטרים מבוהלים: תיעוד חדש מהטבח בלאס וגאס

לכתבה המלאה
חנות הנשק התיקון השני של מארק היימס בלאס וגאס. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
חנות הנשק של היימס בלאס וגאס/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

היימס מסביר כי "התיקון השני כוון לאפשר למיליציות לאפשר לעצמן להתגונן מפני הממשלה. זה התפתח להרבה כיוונים מאז. לשימוש בשעות הפנאי, להגנה עצמית, לספורט. כשמדברים על מיליציות אנשים מתחרפנים, אז אנחנו לא מעלים את הטיעון הזה יותר. יש לנו את התיקון השני, זה מאפשר לאזרחים שומרי חוק לרכוש נשק כדי להגן על עצמם או לצורכי ספורט".

אנחנו משוחחים יומיים אחרי הטבח הגדול בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב. רבים סבורים כי תוצאות הירי הן תוצאה של היעדר פיקוח, ושהגברתו תקטין סיכויים לאירועים דומים. "אי אפשר לעשות רגולציה לכוונות רעות. הנשקים נקנו כחוק תחת המגבלות הקיימות ככלי להשתמש בו לציד או הגנה עצמית, אבל הם שימשו למטרה אחרת. משהו שיבש את דעתו של האיש. אין לנו משטרת מחשבות, ולכן אין דרך לדעת מה עובר לבנאדם בראש".

כלי הנשק בחנות של מארק היימס בלאס וגאס. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
"כולם קונים נשק, מכל המינים ומכל הגזעים". היימס/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

לבנאדם היו 20 רובים בחדר המלון, אתה לא חושב שצריך לשנות משהו?
"תחושת הבטן שלי היא שלא"

למה מלכתחילה אתה סבור שעל התושבים להחזיק נשק? לשם מה קיימת משטרה?
"הבעיה היא שלוקח להם 20 או 30 דקות להגיע, ואז אם קורה משהו - או שאתה מת, או שגנבו לך את החפצים. הם לא יכולים להיות בכל מקום בכל זמן ולכן צריך להיות מוכן להגן על עצמך".

מה התהליך שעובר מי שמבקש לרכוש נשק?
"כל עוד אתה אזרח או תושב המתגורר כחוק, כדי לקנות רובה אתה לא צריך להיות תושב של המדינה באמריקה שבה אתה גר, אבל כדי לקנות אקדח כן. אם אתה רוצה לקנות רובה יש טופס ממשלתי, אתה ממלא את הפרטים שלך ושל הנשק, ואנחנו מריצים בדיקה על נתוני הנהיגה שלך, ולאחר מכן מתקשרים ל-FBI לקבל עליך נתונים. אם אתה עובר, אתה משלם ולוקח את הנשק. מחיר נשק מתחיל ב-150 דולר לרובה פשוט, בעל קוטר קליע קטן, ועולה עד יותר מאלף דולר".

הנשק בו השתמש ביורה ממלון המנדליי ביי באירוע הירי בלאס וגאס אמש, 3 באוקטובר 2017. משטרת לאס וגאס, מערכת וואלה! NEWS
הנשק בו השתמש היורה/מערכת וואלה! NEWS, משטרת לאס וגאס

כשהוא מתבקש לאפיין את הלקוחות, הוא מסביר כי "כולם קונים נשק, מכל המינים והגזעים. מגיעים הרבה אנשים שקנים נשק בפעם הראשונה, שאומרים שהם לא חובבי נשק אבל בגלל מצב הביטחון האישי הם סבורים שעליהם להחזיק נשק, כי הממשלה לא תהיה שם להגן עלינו".

ביממות האחרונות מופעל לחץ על הנשיא טראמפ להתבטא בנוגע לסוגיית הנשק ולהבהיר האם ישקול להוביל חקיקה דו מפלגתית שתטיל הגבלות. כשהיימס נשאל מה הוא חושב על ההתנהלות של הנשיא טראמפ בסוגיית הנשק הוא אומר כי "עד כה, הוא היה בעד גישה חיובית כלפי התיקון השני", אבל מיד מסייג: "אבל הוא פוליטיקאי, אז אני לא סומך עליו יותר מדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully