וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן ומנהיגי איראן: לא נאפשר מדינה כורדית בחסות ישראל

5.10.2017 / 0:40

נשיא טורקיה נפגש עם המנהיג העליון חמינאי ועם הנשיא הרוחאני במהלך ביקורו בטהראן, שבמהלכו תיאמו הצדדים עמדות נגד משאל העם של הכורדים בעיראק. "רק המוסד תומך בהם, אין לכך לגיטימציה", אמר נשיא טורקיה

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הבטיח אתמול (רביעי) יחד עם מנהיגי איראן למנוע את התפרקותן של סוריה ושל עיראק ולסכל את שאיפות העצמאות של הכורדים בעיראק. המנהיג העליון עלי חמינאי אמר לאחר הפגישה עם ארדואן כי ארצות הברית ומדינות זרות מתכננות ליצור "ישראל חדשה" במזרח התיכון עם תמיכתן במשאל העם של החבל האוטונומי.

אחרי תקופה של מתיחות בין הרפובליקה השיעית לבין המדינה הסונית, החברה נאט"ו, היחסים ביניהן התחממו לאחרונה מחשש שההצבעה של הכורדים בחודש שעבר תעורר בדלנות בקרב הכורדים החיים בשטחיהן.

"אין מדינה אחרת פרט לישראל שמכירה בזה. למשאל עם שבוצע בשיתוף פעולה עם המוסד אין לגיטימציה", האשים ארדואן. ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה השבוע את טענותיו של ארדואן, ואמר כי אין לישראל קשר לכך, על אף שהיא תומכת בשאיפות של הכורדים.

ארצות הברית, מצדה, הביעה התנגודת למשאל העם שהתקיים בחודש שעבר, ובו הצביע רוב מוחץ בעד עצמאות החבל הכורדי. בוושינגטון חוששים מפני הסלמה שתוביל למלחמה אזורית, בזמן שהמאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נמצא בשלביו האחרונים.
.

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, ונשיא טורקיה ארדואן בטהראן, 4 באוקטובר 2017. AP
מתאמים עמדות. חמינאי וארדואן, אתמול/AP

ארדואן, שהגיע לביקור בן יום אחד באיראן ונפגש גם עם הנשיא חסן רוחאני, אמר כי אנקרה שוקלת סנקציות נוספות נגד הממשל האוטונומי בארביל. נשיא טורקיה, שכוחותיו מנהלים לחימה ממושכת במורדים כורדים בשטח המדינה זה ארבעה עשורים, איים להטיל מצור כלכלי על הכורדים בעיראק. עד להצבעה, אנקרה וארביל ניהלו קשרים קרובים, אך ארדואן כינה את מנהיג החבל מסעוד ברזאני "בוגדני".

"אנחנו רוצים ביטחון ויציבות במזרח התיכון, משאל העם הוא מזימה של מדינות זרות ליצור פילוג והוא לא מקובל על ידי טהראן ואנקרה", אמר רוחאני. "אנחנו לא נסכים לשינויי גבולות תחת שום נסיבות".

איראן וטורקיה כבר איימו להצטרף לממשלת עיראק ולהטיל סנקציות על הכורדים, והן פתחו בתמרונים צבאיים יחד עם כוחות עיראקיים בגבולותיהן עם המחוז הבדלני בצפון עיראק.

(עדכון ראשון: 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully