וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הסבב הבא: עדיף לאבו מאזן הפיוס של חמאס - מהטנק של צה"ל

3.10.2017 / 20:08

גורמים בישראל מאמינים כי לאמריקנים תפקיד חשוב בפיוס, אך בזירה הבינלאומית לא נרשמת אופטימיות. טראמפ מנסה לשמור את האזור שקט, אך עד שלא יוסרו כל דגלי חמאס ממוסדות השלטון ותיפתר הסוגיה הביטחונית ברצועה – החגיגות מוקדמות

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

גורמים מדיניים בישראל סבורים שארצות הברית משחקת תפקיד משמעותי בתהליך הפיוס בין הרשות הפלסטינית לארגון חמאס, שמתבצע בתיווך מצרים. לדבריהם, התהליך כולו נפתח בלחץ אמריקני המבהיר כעת את ההתקרבות המצרית לחמאס, ארגון שנחשב בדרך כלל לשנוא נפשה של קהיר. חמאס, מצדו, נענה לפנייה כדי להיחלץ מהמצוקות הכלכליות שאליהן נקלע בעקבות הסנקציות של יו"ר הרשות אבו מאזן על רצועת עזה ומהביקורת החריפה ברחוב הפלסטיני. אבו מאזן לא התנגד מכיוון שהתהליך מתיישר היטב עם האסטרטגיה שלו להכריע את חמאס באמצעות קיצוץ של עשרות אחוזים במשכורות ובמימון החשמל והדלק.

עושה רושם שחמאס הולך לקראת החלטות היסטוריות מבחינתו, אך במערכת הביטחון ובזירה הבינלאומית לא נרשמת אופטימיות. ההערכות הן שהמניע האמריקני לקידום הפיוס נעוץ ברצונו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להוביל בשלב הבא תהליך לפיוס הדרגתי, שחלקו השני הוא בין ישראל לפלסטינים. ייתכן גם שטראמפ מוביל את התהליך מחשש להתנגשות במזרח התיכון, כשאיראן במוקד, ואין לו שום אינטרס לייצר זירה נוספת בדרום האזור.

בהנחיית ארצות הברית, ממשלת ישראל נוהגת באיפוק בכל הקשור להתבטאויות פומביות בעניין תהליך הפיוס, למרות הסכנות שבו. בשלב זה את מירב תשומת הלב מושך יו"ר הרשות. לטענת מקורות הבקיאים בתהליך הפלסטיני-מצרי, אמור ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה לדווח בימים הקרובים אם חמאס עומד בתנאים הבאים: הורדת כל סמלי הארגון ממוסדות השלטון ברצועת עזה והעברת האחריות הביטחונית על המעברים בגבול ישראל – ארז וכרם שלום – ועל מעבר רפיח בגבול מצרים. ללא שינויים אלה, לא יסיר אבו מאזן את הסנקציות הכלכליות.

דונלד טראמפ בעצרת תמיכה באלבמה. רויטרס
מעדיף לשמור את האזור שקט/רויטרס

מה שנותר כמכשול עיקרי בין הצדדים הן שתי שאלות מרכזיות: מי יפעיל את מנגנוני הביטחון ברצועת עזה, והאם התכנית המדינית של חמאס תשתנה ותתיישר עם התכנית של הרשות הפלסטינית או שהארגון ימשיך להתנצל כתנועת התנגדות. בשלב זה מעלים הצדדים כמה רעיונות, ובהם גם שותפות מלאה במנגנונים. גם לשאלת איסוף הנשק שעליה מתעקש אבו מאזן בשלב זה לא הגיעו הצדדים לפתרון. גורמים הבקיאים בתהליך אמרו כי אבו מאזן לא יסכים בשלב מתקדם של תהליך הפיוס לאפשר לחמאס לאחוז בנשק ולחפור מנהרות.

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי תהליך פיוס חיובי בין חמאס לרשות עשוי להפחית את הסיכוי למערכה נגד חמאס, אך יחד עם זאת מפנים אצבע לכיוון המאוכזבים שלא השתלבו בתהליך, ועלולים לתקוע מקלות בגלגלים: טורקיה וקטאר שעל מעורבותן הטיל אבו מאזן וטו, וירדן שנפגעה מכך שמצרים מקבלת את מלוא הקרדיט על התהליך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס
"ישבור את צווארו של מי שיחבל בפיוס". סינוואר/רויטרס

הזרוע הצבאית של חמאס עושה שרירים בכל הקשור לפיוס הפלסטיני. זאת, מאחר שהיא לא מעוניינת לנתק מגע עם איראן שמממנת 75% מתקציבה. מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר התבטא בנושא לפני ארבעה ימים ואמר כי "ישבור את צווארו" של מי שיחבל בפיוס.

גורמים בינלאומיים וגורמים בישראל הבקיאים בתהליך הפיוס מעריכים כי ברשות הפלסטינית מתאמצים מאוד לנצל את התהליך, בשל ההבנה כי במערכה הבאה בעזה תנחית ישראל מהלומה חסרת תקדים על חמאס. לדבריהם, אבו מאזן לא רוצה לחזור לרצועה בתוך טנק ישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully