וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלות הבלתי נסבלת של החיסול: חוקי הנשק שאפשרו את הטבח בלאס וגאס

2.10.2017 / 21:54

מותם של 59 האזרחים בעיר ההימורים העלה למחלוקת מחודשת את התיקון השני לחוקה בארצות הברית, המעגן את הזכות לשאת נשק - ושנמצא בלב ויכוח פוליטי שכבר שיתק את הקונגרס מספר פעמים, אך לא נראה שייפתר אי פעם

עריכה: שניר דבוש

גבר נכנס למלון עם נשק אוטומטי ועולה לחדרו באין מפריע. איך זה קורה? להבדיל מישראל, חוקי הנשק בארצות הברית מקלים מאוד. הזכות לשאת נשק מעוגנת בתיקון השני לחוקה האמריקנית, ובעיר לאס וגאס תקפים חוקי הנשק המקלים יחסית של מדינת נבאדה, ודאי בהשוואה לקליפורניה השכנה.

לפי החוקים בעיר ההימורים, שבה נרצחו הלילה 59 בני אדם ונפצעו יותר מ-400, מותר לשאת נשק בציבור במרבית המקרים, למעט מספר חריגים כמו משרדי ממשלה, בתי ספר, אוניברסיטאות ומעונות יום, וכן סניפי דואר ובתי החולים הצבאיים.

לגבי מלונות אין כל הנחיה ספציפית, ובאתר האינטרנט של מלון "מנדליי ביי" אמנם מופיעות הנחיות ספציפיות לגבי התנהגות האורחים והימנעות מעישון מריחואנה למשל - אבל הכנסת נשק למתחם לא מוזכרת.

נפגעים באירוע ירי בלאס וגאס. גטי, GettyImages
זירת הירי, הלילה/GettyImages, גטי
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
זירת הירי, הלילה/רויטרס

הקלות בה ניתן לרכוש נשק בארצות הברית היא סלע מחלוקת חריף המפלג את הקונגרס האמריקני זה שנים רבות, כאשר הלובי האגרסיבי של ארגון הרובאים הלאומי (NRA) מצליח לסכל את מרבית היוזמות להרחבת בדיקות הרקע למבקשים לרכוש נשק.

התיקון השני לחוקת ארצות הברית מעוגן במגילת הזכויות האמריקנית שאושרה ב-1791, וקובע כי "מיליציה ערוכה היטב נחוצה לביטחונה של מדינה חופשית, (ולכן) אין להגביל זכותם של בני אדם להחזיק ולשאת נשק".

הפעם האחרונה שבה הנושא שיתק את הקונגרס הייתה ביוני 2016, אחרי הטבח במועדון הפולס באורלנדו. הקלות שבה הצליח המחבל עומר מאטין לרכוש נשק הלהיטה את הרוחות ועשרות חברי בית הנבחרים התבצרו על רצפת הקונגרס במשך 15 שעות בדרישה לשנות את חוקי הנשק. אלא שהדיון ההוא הסתיים ללא הישגים, ורפורמה שתקשיח באופן משמעותי את האופן שבו ניתן לרכוש נשק בארצות הברית לא נראית באופק, וספק אם אי פעם תצא אל הפועל.

סטיבן פאדוק, היורה בלאס וגאס. טוויטר, צילום מסך
המניע שלו לירי טרם התברר. פאדוק/צילום מסך, טוויטר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית, לפני כשנה וחצי, הבטיח המועמד דאז דונלד טראמפ כי אם ייבחר לנשיאות ארצות הברית הוא יבטל את ההגבלות על נשיאת נשק באזורים מסויימים במדינה. בדברים שנשא בפני ארגון הרובאים הלאומי (NRA), הבטיח טראמפ להגן על התיקון השני לחוקה, והכריז: "אני אפטר מאזורים ללא נשק בבתי ספר ובבסיסי צבא. זה ייחתם ביום הראשון שלי בתפקיד. לא יהיו יותר איזורים נקיים מנשק, לא אאכזב אתכם".

לאחר הטבח בקונצרט הרוק בתיאטרון הבטאקלאן בצרפת, כתב טראמפ כי לו היה ליושבי המקום נשק חם, הם היו עוצרים את הטרוריסטים בתחילת האירוע.

באתר "ארכיון אלימות הנשק", העוקב אחרי אירועי פשיעה שמערבים כלי נשק ברחבי ארצות הברית, מסר כי הטבח בווגאס היה הירי ההמוני ה-273 מתחילת השנה בארצות הברית - כש"ירי המוני" מוגדר כאירוע שבו לפחות ארבעה בני אדם נורים באותו זמן או מקום.

זירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
זירת הירי, הלילה בלאס וגאס/רויטרס
כוחות ביטחון ורפואה סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
כוחות ביטחון ורפואה סמוך למלון מנדרליי ביי/רויטרס
זוג מגפי בוקרים בזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
זירת הירי, הלילה בלאס וגאס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully