וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תומך דאעש - או בעל עבר נפשי? תעלומת מניעי הרוצח בלאס וגאס

3.10.2017 / 7:00

על אף שדאעש טוען כי סטיבן פאדוק בן ה-64, הרוצח הקטלני בהיסטוריה של ארה"ב, פעל בשמו והתאסלם לאחרונה, ב-FBI וב-CIA מטילים בכך ספק. לפי חלק מההערכות, הוא סבל מבעיות נפשיות

עריכה: שניר דבוש

על אף שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות על הטבח שאירע היום (שני) בלאס וגאס, גורמים אמריקניים הבהירו כי אין עדויות לכך שהיורה היה קשור לארגון טרור בינלאומי כלשהו. לפחות 59 בני אדם נהרגו ועוד 527 נפצעו, במסע הירי הקטלני ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית. עשרות כלי נשק, תחמושת וחומרי נפץ נמצאו בחדרו ובביתו של סטיבן פאדוק, אך המניע עדיין בגדר תעלומה.

בהודעה שפרסם הארגון הקיצוני בסוכנות הידיעות אעמאק, נטען כי פאדוק, בן 64, התאסלם בחודשים האחרונים. בהודעה רשמית נוספת של הארגון כונה פאדוק אבו עבדול אל-בר אל-אמריקי ונטען כי פעל על בסיס קריאות הארגון לפגוע במדינות קואליציה הבינלאומית.

עם זאת, הגורמים הרשמיים שאמונים על החקירה בחנו את קבלת האחריות של דאעש עם ספקות רבים. בסוכנות הביון המרכזית (CIA) אמרו כי הם ממליצים שלא "לקפוץ למסקנות" לגבי ההכרזה של הארגון. שני גורמים בכירים בממשל אמרו לרויטרס כי שמו של פאדוק לא הופיע בשום מאגר של חשודים בטרור. אחד מהם אמר כי יש סיבה להאמין שהוא סבל מבעיות נפשיות.

לקריאה נוספת על הירי בלאס וגאס
חי בעיירה שקטה וללא עבר פלילי: זהו הרוצח הקטלני בתולדות ארה"ב
טראמפ הודיע על הורדת הדגל לחצי התורן: "הטבח בלאס וגאס - רוע טהור"

סטיבן פאדוק, היורה בלאס וגאס. CNN, צילום מסך
לא היה מוכר לרשויות לפני הטבח. פאדוק/צילום מסך, CNN

פאדוק, שהיה בעבר רואה חשבון ובעל ממון רב, פתח באש מהחלון בקומה ה-32 שבמלון "מנדליי ביי" לעבר יותר מ-20 אלף איש שהשתתפו בפסטיבל מוסיקת קאנטרי. בתום דקות ארוכות של ירי, הסתערו שוטרים על חדרו. פאדוק ירה ופצע מאבטח של המלון, בטרם שם קץ לחייו.

הוא שילם על החדר ביום חמישי, והשתמש במעין פטיש כדי לשבור את החלון. חדרנים עברו בחדרו בימים שקדמו למסע הירי, אך לפי הרשויות, לא הבחינו בשום דבר חשוד. בחדר נמצאו 23 כלי נשק, בהם רובים אוטומטיים או כאלו שהוסבו לכך, ותחמושת. על חלק מהם הותקנו כוונות אופטיות. בסוויטה שבה שהה אותרו עוד עשר מזוודות, שבהן ככל הנראה ארז פאדוק את כלי ההרג שלו.

בפשיטה שנערכה בביתו בעיירה מסקיט אותרו עוד 19 כלי נשק, חומרי נפץ ואלפי קליעים. בכלי רכבו אותרו חומרי דישון המשמשים להכנת חומרי נפץ, כאלו שהרכיבו את הפצצה שהחריבה את מבנה הממשל הפדרלי באוקלהומה סיטי ב-1995.

ואולם, בכל אחד מהמקומות הללו, לא אותרו חומרים כלשהם המצביעים על המניעים או על האידיאולוגיה שלו. פאדוק אינו הטיפוס האופייני למסעות הרג מסוג זה - הוא מבוגר ולא ידוע על כך שסבל מבעיות נפשיות או חברתיות כלשהן. למרות זאת, הוא הפך לרוצח ההמונים הגדול בהיסטוריה של ארצות הברית, אחרי שעקף את עומר מאטין, שרצח 49 איש במועדון של הקהילה הגאה באורלנדו ביוני אשתקד.

גם אז קיבל דאעש אחריות, ועל אף שאותרו דברים שכתב בשבח הארגון ברשתות החברתיות, ייתכן שהרקע לטבח היה בכלל רומנטי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
זירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. GettyImages
הירי נמשך דקות ארוכות. פינוי פצועים מלאס וגאס/GettyImages

פאדוק התגורר בשנה האחרונה בעיירה מסקיט, נבאדה, שנמצאת במרחק של שעה נסיעה מלאס וגאס ובה חיים כ-20 אלף איש. לפי המשטרה המקומית בעיירה השקטה, שבה מתגוררים גמלאים וחובבי גולף, לפאדוק לא היו רישומים פליליים והוא מעולם לא יצר קשר עם הרשויות מאז רכש את הבית במתחם דירות חדש ב-2015.

לפני מגוריו במסקיט, הוא התגורר בשנים האחרונות בעוד ערים שונות בנבאדה וכן בקליפורניה. הוא החזיק ברישיון ציד בטקסס, שם התגורר במשך כמה שנים בעיירה ששמה מסקיט גם כן, וכן החזיק ברישיון טיס.

"אין לנו הרבה עליו", מסר קווין אברט, דובר המשטרה המקומית במסקיט, שבה מתרחש בממוצע מקרה רצח אחד בשנה. הדובר ציין כי פאדוק אף לא נעצר מעולם בידי שוטרי תנועה. "הבית שלו היה יפה ונקי, ללא שום דבר יוצא דופן". גם בדירתו נמצאו כמה כלי נשק ותחמושת, אך אין זה חריג עבור תושבי האזור.

מדינת נבאדה נחשבת לאחת המקלות ביותר בתחום חוקי הנשק בכל רחבי ארצות הברית. אנשים מורשים לשאת כלי נשק והם לא חייבים להירשם במאגר של בעלי כלי נשק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ככל הידוע, הוא התגורר יחד עם מרילו דאנלי, בת 62, שהייתה בתחילה מבוקשת לתשאול, אך בהמשך הובהר כי לא היה חלק בכך וכי היא נמצאת מחוץ לארצות הברית. השריף המחוזי מסר כי הוא השתמש בחלק מהמסמכים שלה כדי לעשות צ'ק-אין. לפי הרישומים העדכניים, פאדוק היה רווק ולא ידוע שהיו לו ילדים. הוא היה נשוי במשך שש שנים, והתגרש מאשתו לפני 27 שנה.

אריק פאדוק, אחיו של היורה, סיפר כי המשפחה המומה מהחדשות על כך שסטיבן אחראי לטבח הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית "אין לנו מושג, אנחנו מזועזעים. אנחנו מבולבלים ואנחנו מוסרים את תנחומינו", אמר בשיחת טלפון קצרה, כשקולו רועד. "אין לנו שמץ של מושג". הוא סיפר לכתבים כי אחיו לא היה קשור לשום ארגון דתי או פוליטי וכי הוא אהב להמר בשיט תענוגות.

אביהם, בנג'מין, היה שודד בנק מפורסם, ובשלב מסוים אף היה ברשימת עשרת המבוקשים ביותר של ה-FBI. הוא מת לפני כמה שנים. לדבריו של האח, השיחה האחרונה ביניהם הייתה בהודעת טקסט, ובה שאל לשלומה של אמם, שאיבדה את החשמל בביתה בעקבות הוריקן "אירמה", שהכה בפלורידה. הוא שוחח עם האם בטלפון לפני שבוע או שבועיים.

"הירי פשוט נמשך ונמשך"

הטבח התרחש בלילה האחרון של פסטיבל "Route 91 Harvest", שנמשך שלושה ימים וכל הכרטיסים אליו נמכרו מראש. בין הזמרים שהופיעו היו אריק צ'רץ', סם האנט וג'ייסון אלדין. הירי החל בזמן ההופעה של אלדין, שנמלט מהבמה עם תחילת הירי ונקלח למקום מבטחים.

"זה היה משוגע, שכבתי על גבי הילדים", סיפר מייק מקגארי, יועץ פיננסי בן 53 מפילדלפיה, שהיה בהופעה בזמן הירי. "הם בני 20, אני בן 53. חייתי חיים טובים", סיפר מקגארי, שחולצתו נשאה סימני נעליים, אחרי שאנשים דרכו עליו בזמן מנוסתם מהשדה שהפך לזירת רצח המונית.

בתיעוד דקות האימה מהשטח נראים רבים מבאי הפסטיבל נסים על נפשותיהם, בעוד אחרים התקבצו זה בסמוך לזה כדי להסתתר מהירי הבלתי-פוסק. "אנשים פשוט נפלו על הקרקע, זה נמשך ונמשך", סיפר סטיב סמית', בן 45 מפיניקס, שהגיע לפסטיבל.

(עדכון ראשון: 22:00)

זירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
זירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017/רויטרס
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017/רויטרס
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully