וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק לאחר הביקורת: 13 תיקים נפתחו בחשד להעסקת בני נוער באתרי בנייה

2.10.2017 / 20:06

במהלך חודש יוני הטיחו הארגונים החברתיים במשרד העבודה והרווחה כי נדרשת אכיפה בכל הקשור להעסקת בני נוער באתרי בנייה. כחודש לאחר מכן קיים המשרד מבצע אכיפה יזום, זאת על אף שלדבריו "לא הגיעו תלונות בנושא"

צילום: מד"א, עריכה: תום זואילי

למרות שבני נוער רבים המועסקים באתרי בנייה נפגעים בתאונות עבודה, מתברר כי במשך תקופה ארוכה לא התקיימו מבצעי אכיפה נגד העסקת בני נוער באתרי הבנייה ברחבי הארץ באופן שמנוגד לחוק. אולם רק לאחר שהדבר הגיע לשולחן הכנסת, בוצעו במהלך חודש יולי ביקורות שהובילו לפתיחתם של 13 תיקים בחשד להפרת חוק עבודת נוער וחוקי בטיחות בעבודה.

מי שחייב את נציגי משרד העבודה והרווחה להתייחס לנושא היו הארגונים חברתיים, בהם הפורום למניעת תאונות עבודה, שמתח ביקורת חריפה על התנהלות הרשויות בנושא הזנחת אכיפת העסקת בני נוער באתרי בנייה. במהלך חודש יוני התקיים דיון בוועדת עבודה והרווחה בכנסת במקביל לדיון בוועדה לזכויות הילד, שעסקו בנושא מותם של בני נוער באתרי בנייה. לדיונים הגיעו גם נציגי משרד העבודה והרווחה, שנדרשו להשיב מדוע מנהל ההסדרה והאכיפה לא פועל בנושא, בדומה למבצעי האכיפה באולמות האירועים והשמחות. בדיון בוועדה לזכויות הילד, הנציגים לא השיבו לטענות שהועלו בפניהם חברי הארגונים השונים.

לקריאה נוספת:
משרד העבודה פרסם דוח חמור על מצב הבטיחות באתרי הבנייה
המאבק בתאונות בנייה: המפקחת על בטיחות במשרד העבודה בדרך לסיום כהונתה
המאבק בתאונות באתרי הבנייה: קבלנים ייקנסו על עבירות בטיחות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במהלך 2016: 3 בני נוער נהרגו בתאונות עבודה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רק בחלוף כחודשיים מיום הדיון בוועדה, משרד העבודה והרווחה מסר את תשובותיו לטענות שהועלו בדיון. בתשובת המשרד, כפי שנמסרה על ידי ורדה אדוארדס, העומדת בראש מנהל בריאות תעסוקתית במשרד העבודה והרווחה, נטען כי "בין השנים 2016-2017 לא התקבלו פניות או תלונות בחשד להעסקת בני נוער בענף הבניין, אולם לנוכח מצב הבטיחות ופערים הנוגעים למתן הזכויות הנדרשות לעובדים בענף הבינוי, יזמו מנהל ההסדרה והאכיפה ומינהל הבטיחות והבריאות. התעסוקתית שבמשרד, מבצעי אכיפה משותפים".

מבצעי האכיפה עליהם מדברת אדוארדס בתשובתה, בוצעו לדבריה בחודש יולי, כלומר כחודש לאחר הדיון בוועדה, בו נדרשו נציגי המשרד להשיב בנושא. "בחודש יולי השנה, נערכו שני מבצעי אכיפה באתרי בנייה באזור הצפון ובאזור תל-אביב, בהם נבדקו יותר מ-30 אתרי בנייה בהם הועסקו בני נוער, ונפתחו על ידי ההסדרה והאכיפה 13 תיקי חקירה בחשד להפרת חוק עבודת הנוער", נכתב.

בנוסף ציון כי "בתחילת ספטמבר 2017 נערך מבצע אכיפה נוסף באזור קריית מלאכי, ומעיבוד כלל ההפרות שנמצאו בקרב המעסיקים באתרים שנבדקו, לא נמצאו הפרות בגין העסקת בני נוער. ככלל, מתחילת שנת 2017 ועד כה, נפתחו ע"י מנהל ההסדרה והאכיפה, כ- 128 תיקי חקירה בחשד להפרת חוק עבודת נוער".

עוד באותו נושא

האב שנדרס, הנער שלא חזר מהעבודה: הפנים מאחורי תאונות הפועלים

לכתבה המלאה
אתר בנייה. שאטרסטוק, ShutterStock
13 תיקים נפתחו בעקבות הביקורת/ShutterStock, שאטרסטוק

כמו כן, טענת המשרד בנוגע לכך שלא הועברו לידיו תלונות, עומדת ברקע מותם של שלושה בני נוער במהלך 2016, ופציעתם של חמישה נוספים באורח בינוני עד קשה במהלך אותה השנה באתרי בנייה ברחבי הארץ.

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, טען כי הפורום מתריע כבר זמן רב על כך שבני נוער רבים מועסקים באתרי בנייה בניגוד לאופן המוגדר בחוק ומבלי שיש כל דאגה לשלומם וביטחונם האישי. "ביום ב-19.6 התקיים דיון בכנסת בוועדה לשלום הילד בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון, בו הוסבר על ידי הפורום כי ישנו איסור להעסיק בני נוער בעבודות גובה באתרי בנייה ועבודות מסוכנות", ציין. "כמו כן, הוסבר לוועדה כי במישור הביטוחי מרבית פוליסות הביטוח של המעסיקים אינן מכסות העסקת בני נוער ופוליסות ביטוח תלמידים אינן מכסות תאונות עבודה. לכן נוצר מצב לפיו עלולים בני נוער שנפגעו בתאונת עבודה להישאר ללא כיסוי ביטוחי לנזקיהם".

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום וממובילי המאבק בתאונות עבודה, טען כי חייהם של הפועלים בענף הבנייה הפכו להפקר. "רק בקיץ הזה נהרג בן 16, תלמיד כיתה י' בבית הספר התיכון אבן ראשד בכפר כנא כשנפל מפיגום שקרס", אמר. "במדינת ישראל ובענף הבנייה השכבות הכי מוחלשות משלמות את מכיר ההזנחה וההפקרות, יחד עם זאת אנו מברכים שבעקבות הביקורת הציבורית השכילו במשרד העבודה והרווחה לשלב כוחות ולפעול בהליכים פלילים כנגד הפרות חוקים באתר הבנייה ויש להמשיך בכך ולא להרפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully