וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרתעה הוחמצה והכוננות לא הועלתה: הכשלים שקדמו לפיגוע בחלמיש

2.10.2017 / 15:00

תחקיר של צה"ל חשף שורת כשלים בהתנהלות הפלוגה שהייתה אמונה על השמירה בהתנחלות, שם נרצחו שלושה בני משפת סלומון ביולי. למרות הפעלת מערך האבטחה של הגדר, הסייר לא פעל כנדרש. הלוחם שעצר את המחבל זכה לשבחים

צילום: דובר צה"ל וניב אהרונסון

הפלוגה שהייתה אחראית על השמירה בהתנחלות חלמיש לא פעלה בהתאם לנהלים ביום שבו אירוע הפיגוע הקטלני - כך עולה מתחקיר של צה"ל, שפורסם היום (שני). בפיגוע, שאירע בחודש יולי, נרצחו שלושה מבני משפחת סלומון.

התחקיר, שהוצג בפני מפקד פיקוד המרכז אלוף רוני נומה, העלה עוד כי הסיור הקבוע באזור, שהחל לאחר שורת הצתתות באזור, לא שיתף פעולה כנדרש עם גורמים אזרחיים. כמו כן, לא התקיימה הערכת מצב על ידי מפקד הפלוגה, למרות ההתרעות, ולא הועלתה רמת הכוננות.

בעקבות הכשלים, הוחלט כי מפקד ההגנה המרחבית של חטיבת בנימין יקבל הערה פיקודית על כשלים בקיום בנהלים בתחום הקשר שבין צבא ליישוב; מפקד הפלוגה מגדוד נצ"ח יהודה ננזף על ידי מפקד חטיבת כפיר; מפקד הסיור בדרגת סמל, נשפט על ידי מח"ט כפיר ל-21 יום ריתוק; רכז הביטחון השוטף של היישוב ננזף על ידי מפקד חטיבת בנימין. סגנו והשומר בשער סיימו את תפקידם בשל כשלים בנהלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע בחלמיש/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אמר בשיחה עם כתבים כי האחריות הכוללת על היישוב ומערך הביטחון האזרחי היא של צה"ל. "היו שורה של תקלות, אזרחיות וצבאיות. הש"ג, הסייר, הרבש"צ, וסגן רבש"צ", אמר. עוד הוסיף דובר צה"ל תא"ן רונן מנליס כי הסייר חשב שההתרעה היא כתוצאה מרוח וצמחייה.

מערך האבטחה בגדר שמקיפה את ההתנחלות העבירה התרעה חריגה לשומר, שהחליט לא לדווח על כך לפלוגה. הוא עדכן את הסייר אך לא פירט כי מדובר בהתרעה חריגה. לפי דובר צה"ל, הסייר, שהגיע לנקודה, לא ראה דבר אך לא ערך פעולות נוספות, כי חשב שהרוח גרמה להרתעה. גם סגן רכז הביטחון השוטף של ההתנחלות לא התייחס להרתעה. הרכז לא היה נוכח ביישוב בזמן האירוע.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
לוחם "עוקץ" שנטרל את המחבל יקבל צל"ש על התנהלותו בזירה. מערכת וואלה! NEWS
זכה לשבחים. ע', שירה ועצר את המחבל בחלמיש/מערכת וואלה! NEWS

התחקיר מגלה כי בעקבות בעיות בירוקרטיות, התעכבו הקמת מערכי ביטחון נוספים. בנובמר הוחלט על עיבוי מערך הביטחון באמצעים טכנולוגיים בתוך ארבעה חודשים עד חצי שנה - אף הפרויקט טרם החל. מערך הביטחון של היישוב לא הצליח לאתר את המחבל ואפשר לו להסתתר. 13 דקות חלפו מהרגע שהתקבלה התרעה ועד חיסול המחבל.

התחקיר משבח את החתירה למגע של ע', הלוחם, שחיסל את המחבל, ואת אביו. הפלוגה חתרה למגע אחרי חמש דקות מרגע שהבינו שיש אירוע. בעקבות ממצאי התחקיר חודדו הנהלים ובוצעו השתלמויות לגורמים צבאיים ואזרחיים.

  • עוד באותו נושא:
  • חלמיש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully