וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת הרשות ברצועה לקראת פיוס עם חמאס: "נבנה את עזה מחדש"

ראמי חמדאללה התקבל במשמר כבוד של חמאס אחרי שחצה את מעבר ארז, עם תחילת ביקורו הראשון ברצועה זה שנתיים. לדבריו, הרשות תתחיל לקבל את השליטה המנהלית בעזה. "חזרנו למען האחדות". ואולם, שאלת הזרוע הצבאית של חמאס טרם נפתרה

עריכת וידאו: ניר חן

ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה הגיע היום (שני) לביקור ברצועת עזה, כחלק מניסיונות הרשות הפלסטינית וחמאס להגיע להסכם פיוס. אלפי אזרחים התאספו ליד מעבר ארז בצד הפלסטיני, כדי לקבל את המשלחת מטעמו של יו"ר הרשות אבו מאזן.

בטקס ברצועה, שבו השתתף גם משמר כבוד של חמאס, אמר חמדאללה כי ממשלת האחדות תתחיל לקבל לידיה את השליטה המנהלית בעזה, כמו גם את "האחריות הביטחונית והאחריות על מעברי הגבול". לדברי חמדאללה, שאינו משויך פוליטית, "חזרנו לרצועה כדי להשלים את הפיוס ואת האחדות הלאומית, ולסיים את ההשלכות הכואבות של הפילוג ולבנות מחדש את עזה, לבנה אחר לבנה".

ב-2007 השתלט חמאס על רצועת עזה בתום לחימה קצרה אך קטלנית מול אנשי הרשות. מאז, הוא ביצר את שליטתו בה, ולחם בשורת מבצעים מול ישראל, האחרון והגדול ביותר שבהם היה מבצע "צוק איתן" לפני שלוש שנים.

ראש ממשלת הרשות הפלסטינית ראמי חמדאללה מגיע לרצועת עזה לצורך שיחות פיוס עם נציגי חמאס, 2 אוקטובר 2017. רויטרס
חמדאללה ברצועת עזה, היום/רויטרס

מאז השתלט הארגון על עזה, בודדה ישראל את הרצועה והטיל סגר ימי ויבשתי. מעבר רפיח, המחבר בין הרצועה למצרים, נותר פתוח במשך רוב הזמן ונפתח רק לעתים רחוקות למקרים הומניטריים.

אתמול הגיעה משלחת מצרית לרצועה, כדי לעקוב מקרוב אחרי מגעי הפיוס שהתקדמו בתום מאמצי תיווך קדחתניים מצד קהיר. אתמול גם שחרר חמאס חמישה אסירי פתח ומנהיג הארגון ברצועה יחיא סינוואר איים כי "ישבור את מפרקתו" של מי שיתנגד לפיוס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
חמאס משחרר אסירי פתאח לקראת שיחות על הסכם פיוס עם תאח, עזה, 1 באוקטובר 2017. AP
אחד מאסירי פתח ששוחרר על ידי חמאס/AP

הלחץ הכלכלי והבינלאומי על חמאס, לצד שינויים בהנהגה, ריככו את התנגדותו לתנאי הרשות. בשבוע שעבר הכריז חמאס על כך שהוא מעביר את השליטה המנהלית על עזה לממשלת האחדות בראשות חמדאללה. השינוי הדרמטי, שכלל את פירוק ממשלת הצללים בעזה, הגיע אחרי שמצרים, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות הטילו חרם כלכלי על קטאר, המממנת העיקרית של חמאס.

היה זה הצעד המשמעותי ביותר שנקט הארגון הפלסטיני מאז הוקמה ממשלת האחדות ב-2014. היא לא הצליחה לתפקד בשל מחלוקות עמוקות בין חמאס לפתח.ן אולם, הזרוע הצבאית הבהירה כי היא לא מוכנה להניח את נשקה, והיא צפויה להמשיך להתנהל כרגיל גם אם אכן ישתלבו בהדרגה 3,000 אנשי פתח בכוח המשטרה של חמאס בעזה, שאמור לעבור לשליטת הרשות

"זה יום חג, חג לאומי", אמר עבד מג'יד עלי, בן 46, שהיה בין אלו שקיבלו את פניו של חמדאללה. "אנחנו מקווים שהפיוס הזה הפעם אמיתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully