וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל חילוקי דעות: הממשלה דחתה את ההצבעה על מינויי הבכירים

1.10.2017 / 14:14

התוכנית לשינוי שיטת המינויים בשירות המדינה שיזמו השרים שקד ולוין חוללה סערה בישיבת הממשלה, וספגה ביקורת מרה"מ נתניהו: "זה לא מספיק משילות, מיניתי אתכם לעשות דבר אחר". ראשי הקואליציה הסכימו פה אחד על ניסוח חוק משילות חדש

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

הממשלה דחתה בצהריים (ראשון) את ההצבעה על מינויי הבכירים בשירות המדינה, בעקבות חילוקי דעות שהתגלעו בישיבת הממשלה השבועית. בישיבת ראשי הקואליציה הוסכם פה אחד על ניסוח חוק משילות חדש, בנוסף לחוק לקיצוץ הבירוקרטיה.

התוכנית שבמרכזה עמדה הוספת משנה למנכ"ל כמינוי פוליטי עוררה עימותים קשים בישיבה, ונתקלה גם בהתנגדות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר: "זה לא מספיק משילות, זה המעט שבמעט. הגיע הזמן שנמשול כאן, אחרת נהיה כמו כלכלות אירופה המתמוטטות.

"הריבון הוא הבוחר והבוחר בסופו של דבר קובע מה הוא רוצה מבחינת מדיניות חלוקת משאבים וסדרי עדיפות. עלינו לתת לשר הממשלתי את האפשרות לבטא את המדיניות שלשמה נבחרנו. זה עומק רדוד ביותר. אני מיניתי אתכם לעשות דבר אחר".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במהלך ישיבת הממשלה השבועית בלשכתו בירושלים  1 באוקטובר 2017. רויטרס
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה, היום/רויטרס

לפי ההצעה שהביאה ועדה בראשות השרים איילת שקד ויריב לוין, בכל משרד ממשלתי שבו למעלה מ-150 עובדים תתווסף משרת אמון של משנה למנכ"ל, שתאפשר לשרים למנות מקורבים לדרג השני בחשיבותו במשרד. שכרו של המשנה למנכ"ל יהיה 90% משכר מנכ"ל משרד ממשלתי. בשלב ראשון ימונו ככל הנראה רק 13 משנים חדשים, כך שהתקציב למימון המהלך מוערך בכ-26 מיליון שקלים בשנה.

השרה גילה גמליאל כינתה בישיבה את ההצעה "בדיחת השנה", והטיחה בשקד ובלוין: "עשיתם עבודה גרועה. נתנו לכם משימה ורק הרעתם את המצב". לוין ענה לה: "בואי וקחי את ועדה למשילות". היא השיבה "בכיף, אעשה עבודה טובה יותר".

לוין אמר בסיום הישיבה: "ההתנגדות של חלק משרי הממשלה להחלטה היום מנעה שינוי היסטורי בהליכי המינויים של משרות בכירות בשירות הממשלתי. בכך הוחמצה הזדמנות, שספק אם תחזור, לחזק באופן משמעותי את יכולתם של השרים להבטיח מינויים ראויים של אנשים המחוייבים למדיניותם. מתנגדי ההצעה אחראים באופן אישי להמשך המצב הקיים של היעדר משילות, של חוסר יכולת לממש את מדיניות השרים ושל פגיעה קשה ומתמשכת בעבודת הממשלה".

שרת המשפטים איילת שקד מסרה לאחר הדיון: "האויב של הטוב הוא הטוב ביותר. יש שרים שמדברים ויש שרים שעושים. היום הממשלה פספסה הזדמנות להתחיל את השינוי שיחזיר את המשילות לנבחרי הציבור. אפשר להמשיך לדבר על משילות עוד שנים רבות, השר יריב לוין ואני הבאנו הצעה מעשית בפעם הראשונה. אני מקווה שבעוד שבועיים הממשלה תאשר את ההצעה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה המעט שבמעט". ראש הממשלה נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד לפני הישיבה, הודיע השר יואב גלנט על התנגדות לכל סעיפי ההצעה, והסביר: "‏ייעול השירות הממשלתי - כן. פוליטיזציה - לא. החמצנו הזדמנות לשינוי חשוב". גלנט היה חבר בוועדת השרים שגיבשה את הצעת ההחלטה והצביע נגד גם בשלב האישור בוועדת השרים. בישיבה עצמה הוא אמר: "כל הוועדה הזו היא פספוס אחד גדול. מתנגד מכל וכל מציע לכולם לדחות את ההצעה. מנציחים את המצב הקיים.

מנגד, השר אריה דרעי הציג הסתייגות לתנאי הסף המחמירים שהוצגו לתפקידי המשנה למנכ"ל - ודרש לכלול גם יחידות סמך ממשלתיות בתוכנית.

(עדכון ראשון: 13:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully