וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ האיראני: מעריך שטראמפ ייסוג מהסכם הגרעין

בריאיון לעיתונים בריטיים אמר זריף כי הוא סבור שנשיא ארה"ב יודיע בחודש הבא כי טהראן אינה עומדת בתנאי העסקה ויעביר את ההחלטה לקונגרס. "מקווה שאירופה תשמור על ההסכם, אך הידע הטכנולוגי שלנו השתפר"

צילום: רויטרס

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר אתמול (שבת) כי הוא סבור שארצות הברית תפרוש מהסכם הגרעין. בריאיון לשני עיתונים בריטיים אמר זריף כי הוא מקווה שלמרות זאת, מדינות אירופה ישמרו על ההסכם שהטיל מגבלות על תכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית בתמורה להסרת סנקציות.

בחודש הבא אמור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להודיע אם הוא סבור שטהראן מקיימת את העסקה שנחתמה לפני שנתיים. אם לא, הקונגרס יתחיל בדיונים על חידוש העיצומים הקשורים לתכנית הגרעין, שהוסרו עם תחילת יישומו בינואר אשתקד.

טראמפ תקף פעמים רבות את ההסכם, שאותו קידם במרץ קודמו בבית הלבן ברק אובמה, ואמר כי הוא "אחד הגרועים ביותר" שאי-פעם נחתמו. בנאום שנשא החודש בעצרת הכללית של האו"ם כינה טראמפ את ההסכם "מבוכה". הוא הבטיח כי בקרוב יחשוף אם החליט לבטל את העסקה.

פגישת נציגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין עם נציגי איראן, 20 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
יתר חברות ההסכם תומכות בו. זריף/רויטרס, רויטרס

הביקורת החריפה של טראמפ להסכם מנוגדת לתמיכה שמביעות בו צרפת, גרמניה ובריטניה, שיחד עם רוסיה וסין חתומות על ההסכם. לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה
אטומית (סבא"א), איראן מקפידה על תנאי ההסכם.

בריאיון ל"גרדיאן" ול"פייננשל טיימס" בנציגות האיראנית באו"ם, אמר זריף כי אם ההסכם יקרוס, איראן לא תהיה יותר מחויבת למגבלות סביב העשרת האורניום, מספר הצנטריפוגות וייצור הפלוטוניום. עם זאת, הוא התעקש כי השימוש שעושה טהראן בטכנלוגיה הגרעינית היא למטרות שלום בלבד.

"או שאתה חי עם זה או שאתה שם את זה בצד", אמר זריף. "אי אפשר להיות חצי בהיריון". לדבריו, "אני מניח ומנחש שטראמפ לא יאשר ואז הקונגרס יידרש להחליט". הוא הוסיף כי ההסכם אפשר לאיראן להמשיך בפיתוח ובמחקר הגרעיניים, ולכן "אם נחליט לפרוש מההסכם, נעשה זאת עם טכנולוגיה טובה יותר".

(עדכון ראשון: 20:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully