וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורטו ריקו באפילה וללא מזון - וזועמת על טראמפ: "אנשים מתים"

1.10.2017 / 5:23

ראש עיריית עיר הבירה באי, שנותר ללא חשמל וללא מקורות מים עקב הוריקן "מריה", ביקרה את התשבוחות העצמיות של הממשל. נשיא ארה"ב, שיבקר בשטח החסות האמריקני בשלישי, זעם: "מנהיגות ירודה", והאשים את התקשורת: "עובדים נהדר, התעלמו מ'פייק ניוז'"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הבטיח לעזור לפורטו ריקו להשתקם בעקבות הוריקן "מריה" ההרסני, אך באי הנמצא תחת חסות אמריקנית זועמים על התגובה של הממשל למשבר ההומניטרי הכבד המתחולל בשטחם בשבועיים האחרונים. בעקבות זאת, השתלח טראמפ ברשויות באי, שהטילו ספק במאמצי הסיוע שלו.

יולין קרוז, ראשת עיריית סן חואן, בירת פורטו ריקו, אמרה לרשת CNN כי "כשאין לך מזון לתינוקות, זה לא סיפור טוב. לעזאזל, זה לא סיפור עם סוף טוב. זה סיפור של אנשים מתים". הייתה זו תגובה לדברי השרה לביטחון הפנים בפועל, אליין דיוק, שכינתה את תגובת וושינגטון לסופה האימתנית "חדשות טובות".

טראמפ, מצדו, פתח במתקפה נגד קרוז. לדבריו, אחרי ששיבחה את ממשלו לפני כמה ימים, "שמעה מהדמוקרטים שהיא חייבת להיות מרושעת כלפי טראמפ". עוד הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו כי ראשת העיר וגורמים רשמיים אחרים בפורטו ריקו הפגינו "יכולת מנהיגות ירודה" וכי הם "רוצים שהכל ייעשה עבורם". על ראש העיר אמר כי "תוצאות מאמצי השיקום ייזכרו יותר מאשר תלונותיה", והוסיף: "נעשה הכל כדי לעזור לאנשים הנהדרים של פורטו ריקו!". הנשיא יגיע עם רעייתו לאי ביום שלישי הקרוב.

הריסות בעיר סלינס שבדרום פורטו ריקו בעקבות הוריקן "מריה", ספטמבר 2017. רויטרס
נזק חסר תקדים. הריסות בדרום פורטו ריקו/רויטרס
הריסות סופרמרקט בעיר סלינס שבדרום פורטו ריקו בעקבות הוריקן "מריה", ספטמבר 2017. רויטרס
אנשים מתקשים להשיג מזון. הריסות בעיר סלינס/רויטרס

תגובתו של טראמפ לאסון בפורטו ריקו כבר עוררה תהיות במהלך הימים האחרונים, כשהזכיר את החוב הכספי הכבד של פורטו ריקו לוושינגטון ואת התשתיות הלקויות, והותירה ספק ביחס לנכונותו לשקם באופן מלא את האי.

"בסופו של דבר, הממשלה של פורטו ריקו תצטרך לעבוד עמנו כדי לקבוע כיצד מאמצי השיקום האדירים – הם יהיו בין הגדולים ביותר אי פעם – ימומנו ויאורגנו, ומה יעלה בגורל החוב הצעום הקיים כבר באי", אמר טראמפ ביום שישי. "עם זאת, לא ננוח עד שתושבי פורטו ריקו יהיו בטוחים". ביום חמישי הוא הסיר מגבלות שמנעו משלוחי דלק וסיוע לאי.

הוריקן "מריה", שהגיע לעוצמה 5 המקסימלית, היה העוצמתי ביותר שהכה בפורטו ריקו ב-90 השנה האחרונות. הוא גבה את חייהם של לפחות 16 בני אדם, ועוד מיליונים נותרו במחסור של תרופות, מזון, קווי תקשורת, מקומות מקלט ומים נקיים. כ-44% מתושבי פורטו ריקו נותרו ללא גישה למי שתייה, והרשויות אמרו כי יידרשו כמה חודשים כדי לתקן את אספקת החשמל ולאפשר את זרימתם המחודשת של מים נקיים.

אחרי הביקורת שספגה, סיירה אתמול השרה לביטחון הפנים באי, וסקרה את ההרס במסוק. היא נפגשה עם גורמים מקומיים ופדרליים בשטח, וניסתה להדוף את הסערה שגרמה להלם בקרב תושבי פורטו ריקו. במסיבת עיתונאים, שבה לא ענתה לשום שאלה, היא הבהירה כי היא והנשיא לא ינוחו עד שהעקורים ישובו לבתיהם, בתי הספר, בתי החולים והמים הנקיים ישובו לסדרם וכלכלת האי תתאושש. דיוק אמרה כי היא מודעת לכך שאנשים סובלים ו"ברור שהמצב בבפורטו ריקו אחרי ההוריקן ההרסני אינו טוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התאורה בפורטו ריקו - לפני/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך עונת ההוריקנים המפלצית, שכללה את "הארווי", "אירמה" ו"מריה", טראמפ וממשלו נסחפו אל תוך האזור המסוכן של תשבוחות עצמיות בזמן התרחשותם של אסונות הטבע, מבלי ללמוד את הלקח מ"רגע הבראוני" שהטיל צל כבד על נשיאותו של ג'ורג' וו. בוש – במה שייזכר לו לעד, אמר בוש למנהל רשות החירום שלו, מייקל בראון, "בראוני, אתה עושה חתיכת עבודה" במה שהתברר כתגובה לקויה של הממשל להוריקן "קתרינה" ההרסני ב-2005.

טראמפ חזר בימים האחרונים על כך שממשלו מקבל ביקורות
חיוביות על מאמצי הסיוע שלו מפורטו ריקו ומאיי הבתולה, אפילו שתושבים בעיירות מבודדות מתקשים לאתר מזון, מים ומוצרים בסיסיים אחרים. בהמשך, אמרה דיוק בטרם המריאה לפורטו ריקו כי הסיוע הפדרלי הוא "סיפור חיובי" בשל "יכולתנו להגיע לאנשים ומספר הקורבנות המוגבל".

(עדכון ראשון: 20:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully