וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לפיוס בין חמאס לרשות? משלחת טורקית תגיע לעזה בשבוע הבא

28.9.2017 / 21:25

המשלחת מגיעה ביום שבו אמורה להתכנס ממשלת הפיוס הפלסטינית, ולנוכחות הטורקית משקל משמעותי בשמירה על השפעת חמאס בעזה. בישראל עוקבים בדריכות אחר המהלכים וחוששים מהשלכות על האזור

עריכת וידאו: ניר חן

ביום שלישי תגיע משלחת בכירים מטורקיה לרצועת עזה, בראשות סגן שר החוץ, ביום שבו אמורה להתכנס ממשלת הפיוס הפלסטינית העתידים בתיווך מצרים – כך נודע לוואלה! NEWS. הפלסטינים אמורים להכריע עד אז בשאלות על אודות האופן שבו ייערך תהליך הפיוס, ולנוכחות הטורקית יהיה משקל משמעותי בשמירה על השפעת החמאס בעזה.

המשלחת הטורקית הייתה מתוכננת להגיע בתקופה הקרובה לרצועה, אך היא תוזמנה ביוזמת הטורקים ובעידוד חמאס ליום שבו יגיע לעזה גם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה. בישראל עוקבים בדריכות אחר התהליך שנוצר סביב תהליך הפיוס וחוששים מהשלכות ביטחוניות על האזור. הטורקים מפעילים מאמץ להשפיע על התהליך כדי לא לאבד את הזיקה לחמאס, חברת תנועת האחים המוסלמים.


עוד בנושא:
הצגה למצרים או פיוס אמיתי? ישראל נערכת להסכם של חמאס והרשות
ממשל טראמפ תוקף את חמאס: "הגיע הזמן לשנות את המצב בעזה"
ישראל והרשות הקשיחו עמדות מול חמאס – והצליחו לשנות את המשוואה

קייטנת חמאס. רויטרס
לנוכחות הטורקית תהייה השפעה גדולה על מאמתי הפיוס. צעירים במחנה אימונים של חמאס בעזה/רויטרס

מוקדם יותר היום אמר מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר במפגש עם צעירים בעזה על הפיוס האפשרי עם הרשות הפלסטינית: "אשבור את הצוואר של כל מי שנגד הפיוס, גם אם זה מחמאס וגם אם זה מפלג אחר". לדבריו, "ההחלטה לסיום הפילוג היא אסטרטגית. אין דרך חזרה ממנה. חובה עלינו לסיים אותו". כמו כן, טען כי מפקד גדודי עז א-דין אל-קסאם מוחמד דף, גם הוא בעד המהלך.

"על אנשי הרשות הפלסטינית לסיים את הפרק של תקופת הפילוג, ולפנות לעתיד, כדי לבנות תוכנית לאומית", המשיך. "חמאס תוותר ויתורים כואבים. כל וויתור יהיה יותר קשה מקודמו, על מנת להשיג את הפיוס. חמאס פירק את הוועדה המנהלת עוד לפני שאבו מאזן עלה לנאום באו"ם, כי הארגון מאמין שנשיא חזק הוא אינטרס לעם ולפלסטינים".

עוד באותו נושא

מנהיג חמאס בעזה: "אשבור את הצוואר של מי שיתנגד לפיוס עם הרשות"

לכתבה המלאה
עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס
"אשבור את הצוואר של כל מי שנגד הפיוס". סינוואר ובכירי חמאס/רויטרס

דבריו של סינוואר מגיעים לאחר שקהיר זימנה לשיחות את בכירי חמאס ובהם סינוואר, מנהיג הארגון איסמעיל הנייה, בכיר הארגון מוסא אבו מרזוק, והבכיר הנוסף סלאח ערורי שהגיע מביירות. הרעיון המוביל היה פיוס שיכלול החזרת המימון תמורת חידוש ההשפעה של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה. בימים אלה מחכים המצרים לתשובת אנשי חמאס לבקשה להסכמה להעביר את השליטה במעברי הגבול לרשות הפלסטינית, סמכויות בנושאים אזרחיים, והצבת כוחות ביטחון של הרשות לא רק בתוך הרצועה אלא לאורך הגבול הישראלי.

פעילי חמאס במעבר גבול רפיח בצד הפלסטיני ברצועת עזה, אפריל 2016. AP
שוטרי חמאס במעבר רפיח/AP
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully