וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב בישראל: "הממשל יציג את תכנית השלום בתוך כמה חודשים"

בריאיון לתכנית וואלה! TALK עם יעקב אילון אומר פרידמן כי הוא סבור שהשגרירות האמריקנית תעבור בסופו של דבר לירושלים וכי מונח "שתי המדינות" איבד ממשמעותו. ואיך הוא מתאר את יחסיו האישיים עם טראמפ?

יותם רונן, שי מכלוף

הממשל יציג בתוך כמה חודשים את פרטי תכנית השלום, פתרון שתי המדינות איבד ממשמעותו והשגרירות האמריקנית תעבור בסופו של דבר לירושלים – כך מספר דייוויד פרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל, בריאיון מיוחד לתכנית וואלה! TALK עם יעקב אילון. בריאיון הוא מספר גם על יחסיו הקרובים עם הנשיא דונלד טראמפ וכן על רגשותיו כלפי מדינת ישראל.

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בראיון לוואלה טוק 27.9.17 (לשימוש). ראובן קסטרו
מבטיח להעביר את השגרירות. פרידמן/ראובן קסטרו

יש סיכוי שיום אחד תארוז את המשרד שלך ותעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים?

אני מקווה. זו הייתה אחת ההתחייבויות של הנשיא והוא אדם שעומד במילה שלו. הוא הבהיר לציבור שזו לא שאלה של 'אם', אלא שאלה של 'מתי'".

למה לא עכשיו?

זו ההחלטה שלו, הוא יחליט בזמן הנכון, אבל אני מאמין שבסופו של דבר הוא יחליט להעביר את השגרירות וחשוב מכך, הוא יכיר בירושלים כבירתה הנצחית של מדינת ישראל והעם היהודי.

אנחנו נמצאים כעת בתהליך שבו אנחנו מנסים לבדוק אם יש בסיס. שעליו אפשר להגיע להסכמות, לשלום והרמוניה באזור.
זה קשה מאוד, רבים ניסו לעשות זאת ונכשלו. ואני חושב שבנקודה הזו הוא רוצה לאפשר לתהליך להתרחש, אבל אין לי ספק שבשלב כלשהו, במהלך הנשיאות שלו, הוא יכיר בירושלים כבירת ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

חזרת לא מזמן מהפגישה בין הנשיא לראש הממשלה בניו יורק, יש התקדמות בעסקה הסופית?

יש עניין גדול בנושא הזה, עניין של הציבור ושל התקשורת באשר למה שקורה, אבל אנחנו לא מדברים על כך, כי אם זה ייכשל, הרי שזה ייכשל כי אנשים לא הצליחו להגיע להסכמה, ולא כי היו הדלפות ודיונים מוקדמים מדי. ניתן לזה כל סיכוי שנוכל, בכך שנשמור על חשאיות. אנחנו שפויים. אנחנו מבינים את כל התהליכים שנכשלו בעבר.

אנשים צריכים להבין שאנחנו מנסים לטפל בעניין בצורה יצירתית יותר, בצורה יותר מעשית ופחות אידאולוגית, מתוך מחשבה שכדי שזה יצליח, שני הצדדים צריכים להתייחס לכך כאל הזדמנות. אף אחד לא צריך להתייחס לכך כאל עונש, איש לא צריך להרגיש שהוא נמשך לכך בניגוד לרצונו, זו לא הגישה שלנו. אנחנו מציגים הזדמנות ואם שני הצדדים יגיד שהיא עדיפה מהסטטוס קוו, הרי שנגיע לתוצאה מוצלחת, אחרת אין לנו כל אשליות.

האם הנשיא מחויב כבעבר לתהליך השלום?

בטח. אני חושב שאנחנו יותר אופטימיים עכשיו, כי לדעתי יש יותר עניין וגמישות בעולם הערבי באופן כללי, לדעתי יש בריתות טבעיות בין ישראל לבין מדינות המפרץ, מצרים וירדן, שלא היו קיימות לפני עשר שנים, ואני חושב שהן יהוו גורם חשוב ויתרמו להזדמנויות.

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בראיון לוואלה טוק 27.9.17 (לשימוש). ראובן קסטרו
דוחה את הטענות שלפיהן טראמפ גזען/ראובן קסטרו

מתי אנחנו אמורים לשמוע על התכנית?

אני משער שבתוך חודשים, אבל אנחנו לא מתחייבים למועד יעד מסוים, ננסה לעשות זאת כהלכה ולא במהירות.

האם אי-פעם תאמר את המילים "פתרון שתי מדינות" בקול רם?

באופן מתקבל על הדעת, אני חושב שהמושג הזה איבד את המשמעות שלו, או לפחות יש לו משמעות שונה עבור אנשים שונים. התרוצצו סביב המושג הזה רבות, כך שלדעתי הוא... הוא לא מושג מועיל שכן משמעותו שונה עבור אנשים שונים.

אתה מכיר איזשהו פלסטיני שישב לדון על משהו שהוא לא שתי מדינות?

לדעתי זה לא רצונו של ממשל עבאס, אני חושב שממשל עבאס רוצה מדינה משלו. אבל אז צריך להחליט מה היא מדינה, איך היא תיראה, איך היא תגן על עצמה ואיך נוודא שהיא לא מהווה איום על אחרות, ואיך היא תתמוך בעצמה מבחינה כלכלית, זה מסובך. מדינה היא מילה קצרה, אבל היא כוללת דברים רבים והפרטים האלה הם המורכבויות שאיתן עלינו להתמודד.

"אני חושב שההתנחלויות הן חלק מישראל"

מה עמדתך בנוגע להתנחלויות בגדה המערבית?

אני חושב שההתנחלויות הן חלק מישראל, ולדעתי זו תמיד הייתה הציפייה בעקבות קבלת החלטה 242 ב-1967, והיא נותרה עד היום, ההחלטה המהותית היחידה שעליה כולם הסכימו. אני חושב שהרעיון היה שישראל תהיה זכאית לגבולות בטוחים, לא היו בטוחים בעיני כולם, ולכן ישראל תשמור על חלק משמעותי מהגדה המערבית והיא תחזיר את האזורים שלא נדרשים לה כדי לשמור על שלום וביטחון.

ולדעתי זה בדיוק מה שישראל עשתה, היא מחזיקה בשני אחוזים בלבד מהגדה המערבית. לדעתי הדבר תואם את החלטה 242 וזה היה הבסיס שבמשך 50 שנים הצדדים התקדמו לפיו. ברור שיש שיקולי ביטחון חשובים להתנחלויות הללו, הן חשובות מבחינה לאומית, היסטורית, דתית, ולדעתי המתנחלים רואים עצמם ישראלים וישראל מתייחסת למתנחלים כאל ישראלים. אלה העובדות.

האם ישראל תצטרך לעשות ויתורים או אפילו לוותר ויתורים משמעותיים כחלק מהעסקה?

אני צריך לדעת מה העסקה, ואני עדיין לא יודע מה העסקה, אנחנו עובדים עליה, כך שזו שאלה שאי אפשר לענות עליה. הכול חשאי מאוד. אבל קבוצה קטנה של אנשים מהבית הלבן מטפלת בעניין. אנחנו מדווחים ישירות לנשיא
ולשר החוץ, ועד כה זה הצליח.

האם הובכת כשדונלד טראמפ אמר שיש "אנשים מצוינים" בקרב המפגינים הימנים בשרלוטסוויל?

לא. אני לא יודע דבר על האנשים שם, כמעט שלא התייחסתי לכך. לדעתי הוא ניסה לומר שיש אנשים בשני הצדדים, הן בשמאל והן בימין, שהם נתעבים וגזעניים ושיש לגנות אותם, אבל לא כולם נכנסים בהכרח לקטגוריה הזו. לדעתי הפריזו בהתייחסות לכך. לדעתי הוא לא התכוון או שלח את המסר שיוחס לו. אין לי ספק שהוא לא גזען בשום צורה שהיא, שונא נשים, אנטישמי, הומופוב או כל שם תואר נורא שתוכל לחשוב עליו. זה לא הוא.

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בראיון לוואלה טוק 27.9.17. ראובן קסטרו
שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בראיון לוואלה טוק 27.9.17/ראובן קסטרו

האם אתה חושש שחלקים ניכרים בקהילה היהודית נדחים מהמדיניות של ראש הממשלה נתניהו המתייחסת לכותל, לרפורמים, לקונסרבטיבים?

החשש שלי לא נוגע למדיניות של ראש הממשלה נתניהו, אלא הוא נוגע לכך שיש יהודים-אמריקנים שמרגישים שישראל דוחה אותם. הרגשות שלהם מדאיגים אותי ואני מכבד את הרגשות הללו. עודדתי את כל מי שדיברתי איתו לנסות ולהתייחס לרגשות הללו.

לדעתי ניתן לפתור זאת, זה לא עניין של מדיניות. אנשים צריכים להכיל יותר זה את זה ולכבד זה את זה, ובסופו של דבר הם יגיעו למשהו שאתו יוכלו לחיות. לדעתי זו מטרה חשובה הן של ממשלת ישראל, זו צריכה להיות מטרה הן של ממשלת ישראל והן של הקהילה היהודית-אמריקנית, שני הצדדים צריכים להשתדל יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully