וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנהוג אפשר, אך לנשות סעודיה יש עוד משימה: ללכת לרופא בלי אישור של גבר

28.9.2017 / 14:50

צו המלך שביטל את האיסור על נשים לעלות על ההגה הוא צעד חשוב, אך הוא נובע בעיקר ממניעים כלכליים ותדמיתיים, כשמערך היחסים האמתי רחוק משינוי - נשים עדיין נחשבות לחצי עד בבתי המשפט, ומעמדן שווה ערך לזה של קטין

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

הצו של סלמאן מלך ערב הסעודית לבטל את האיסור הידוע לשמצה שמנע מנשים בממלכה לנהוג הוא תיקון עוול היסטורי, אך האפליה בממלכה השמרנית מושרשת ומעוגנת ורחוקה מלהסתיים. המניעים שהובילו את הארמון, שבפועל נשלט למעשה על ידי מוחמד יורש העצר, אינם פמינסטיים אלא כלכליים ותדמיתיים.

תחת סלמאן בן ה-32, שקודם להיות יורשו של אביו חרף גילו הצעיר ואחרי קצת יותר משנתיים בתפקיד רשמי, מנסה ריאד להיגמל מתלותה בנפט ולגוון את כלכלתה. בזמן שייסד בית סעוד את ערב הסעודית והשתית אותה על ההכנסות מהזהב השחור, הוא גם דחק משוק העבודה מחצית מהאוכלוסייה.
עם מעט מאוד זכויות, לנשים לא הייתה דרך להשתלב במשק ורובן נשארו בבתים עם הילדים בעוד הגברים הם המפרנסים היחידים ובני המלוכה נהנים ממנעמי החיים בזכות הנפט הבלתי-נדלה.

אישה בערב הסעודית נוהגת ברכב. רויטרס, רויטרס
הצו ייכנס לתוקף ביוני. אישה סעודית ברכב/רויטרס, רויטרס

התפיסה השתנתה לאחר קריסת מחירי הנפט בשנים האחרונות, שהתרחשה בעיקר בעקבות הצלחתה של ארצות הברית לפיק בעצמה ובעלות נמוכה את הנפט שהיא צורכת. חברות אופ"ק, קרטל המדינות המייצאות נפט, ניזוקו קשות בשל הטלטלות במחירי החביות, ובערב הסעודית הבינו שעליהם לשנות תקליט. כלכלה חד-גונית היא פוטנציאל לאסון, כפי שמוכיחה ונצואלה בימים אלו.

עוד בשנה שעברה, הכריז סלמאן, שבין שלל תפקידיו הרשמיים ממונה גם על הכלכלה, על "חזון 2030" - תכנית שאפתנית לשינוי פני הכלכלה והחברה גם יחד כדי להסתגל למציאות החדשה ולקרוץ לעולם.

בין הצעדים היו ארגונם של פסטיבלי מוסיקה, אחרי איסור שנמשך כמעט שני עשורים, הקרנת סרטים על אף שאין בתי קולנוע ברחבי הממלכה ושינוי גדול בתחום החינוך - תלמידות בבתי ספר ציבוריים יורשו לראשונה להשתתף בשיעורי חינוך גופני. לכך קדמו גם פתיחת מערכות הבחירות העירוניות לנשים, שהחלו להיבחר למועצות מקומיות לפני שנתיים.

עוד באותו נושא

זכויות נשים והיפרדות מהנפט: הרפורמות שמתכנן יורש העצר הסעודי

לכתבה המלאה
עובדות במחלקת הנשים הראשונה במוקד של מרכז חירום בערב הסעודית, 29 באוגוסט 2017. רויטרס
ניסיון להרחיב את שוק העבודה. נשים במרכז תיאום ביטחוני/רויטרס

ולכן, הצו המלכותי בדבר ביטול האיסור על נשים לנהוג היה צעד מתבקש עבור סלמאן, שעתיד לשלוט במשך עשורים ארוכים בממלכה שהורגלה לשלטונם של מלכים זקנים וחולים. הוא חלק מהדור הצעיר והוא מבין ששלא שילוב מחצית ממנו בשוק המשתנה, ערב הסעודית תישאר מאחור.

ההחלטה, לפי ההערכות, תחסוך מיליארדי דולרים עבור האזרחים, תזרים מזומנים רבים לתעשיות מכירת הרכב והביטוחים ותרגיע את המשקיעים הזרים. השינוי על החברה הסעודית, שבה רוב המשפחות מעסיקות עובדים זרים מאסיה המשמשים גם נהגים לנשים, יימשך זמן רב. רק ביוני 2018 אמור הצו להיכנס לתוקף, במטרה להכשיר מורי נהיגה ללמד נשים וכן לשנות דפוסים ישנים רבים.

רק בעוד כמה שנים, ככל הנראה, כבישיה של הממלכה יתמלאו בנהגות, אך עד אז לא תמו מאבקיהן של הנשים, אולי להיפך. מתן הצו תפס כותרות ברחבי העולם, אחרי שערב הסעודית חדלה להיות המדינה היחידה בעולם שבה אסור לנשים לנהוג. עם התרגיל התדמיתי הזה, יכולה ריאד להשכיח את יתר מערכי הדיכוי שהיא מפעילה בתמיכת הממסד הדתי.

עם שינויים סימבוליים, יורש העצר מצליח לרקוד על שתי חתונות

המעמד החוקי של נשים בערב הסעודית דומה לזה של קטין, והן זקוקות לאישור ולליווי של גבר כמעט בעל צעד ושעל בהן מבקשות לעשות - נסיעה לחו"ל, חתונה ואפילו בדיקה רפואית. הן מחויבות ללבוש כיסוי גוף מלא, ומופלות לרעה בכל תחום בחוקי המשפחה. עד לאחרונה, הן היו זקוקות לכך שגבר יזהה אותן בבתי המשפט, שם ערכן של עדויותיהן שווה לחצי מאלו של גברים.

מערכת אולטרה-שמרנית זו לא צפויה להשתנות מן הקצה בקרוב, וכך מצליח יורש העצר לרקוד על שתי חתונות - לא להרגיז יותר מדי את הממסד הדתי ואת הדור הישן בארמון, שאותו הוא דוחק הצדה, וגם לפייס את המערב בימים שבהם הוא מוביל קו אנטי-איראני ואנטי-קטארי נוקשה, בעודו מנהל מלחמה שנויה במחלוקת בתימן השכנה.

"הנהיגה היא קרב הנוגע לכל הנשים"

עם צעדים סימבוליים דומים, כמו האישור שניתן השבוע לנשים להיכנס לראשונה לאצטדיון הלאומי כדי להשתתף בחגיגות לציון 87 שנה להקמת הממלכה, עושה יורש העצר עבודת יחצ"נות מעולה - אך הנשים הסעודיות יודעות שהדרך לשוויון עוד ארוכה.

"צריך לבטל עכשיו את המשמרות הגברית, אי אפשר לחזק נשים כך שהן יהיו משהו במדינה שלך אם הן עדיין זקוקות לאישור של גברים", אמרה לרויטרס מנאל א-שריף, שהתפרסמה כמנהיגת המאבק של הנשים בסעודיה, כשהעלתה ב-2011 סרטון ליוטיוב ובו תיעדה את עצמה נוהגת חרף האיסור המפורש.

היא נעצרה ומאז עזבה את המדינה לאוסטרליה, התגרשה והשיגה משרה ורישיון נהיגה מאיחוד האמירויות הערביות. על אף שהיא יודעת שיש עוד דרך ארוכה, היא לא המעיטה בצו המלך. "אין קרב קשה יותר עבור נשים מאשר לנהוג מאחר שזה נוגע לכל אישה שהיא, זה מה שמשחרר אותן".

שר ההגנה של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. AP
שר ההגנה של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully