וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר עם יהדות ארה"ב: 3 חודשים חלפו - וועדת הגיור טרם התכנסה

27.9.2017 / 15:15

לוואלה! NEWS נודע כי השר לשעבר משה נסים, שמונה לגבש המלצות בנוגע לגיור, עדיין לא יצר קשר עם הצדדים העיקריים בסוגיה. בעוד שלושה חודשים יסתיים פרק הזמן שבו החרדים הסכימו להקפיא את קידום חוק הגיור השנוי במחלוקת

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

(יו"ר הסוכנות היהודית: "כל יום יהודים מוותרים על ישראל")

שלושה חודשים אחרי שפרץ המשבר עם יהדות ארצות הברית סביב השעיית מתווה הכותל וקידום חוק הגיור, עדיין אין כל התקדמות במגעים למציאת פתרון למשבר הגיור. בחודש שעבר הודיעה לשכת ראש הממשלה כי השר לשעבר משה נסים מונה לגבש המלצות בסוגיית הגיור, אך מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי עד כה, נסים לא יצר קשר עם אף אחד מהשחקנים העיקריים בסוגיה.

בתנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, בסוכנות היהודית ובפדרציות היהודיות בצפון אמריקה אומרים כי הם לא קיבלו שום פנייה מנסים. זאת, למרות שנותרו שלושה חודשים בלבד לפרק הזמן שהמפלגות החרדיות הסכימו להקפיא את קידום חוק הגיור השנוי במחלוקת, שמאיים לייצר קרע חריף עם יהדות ארצות הברית.

בסוף יוני החליטה הממשלה על הקפאת מתווה הכותל להקמת רחבת תפילה שוויונית. במקביל, ועדת שרים לחקיקה אישרה את חוק הגיור של הסיעות החרדיות, שקובע לראשונה מונופול חוקי של הרבנות הראשית על גיורים בישראל. שתי ההחלטות עוררו סערה וביקורת חריפה בקרב יהדות התפוצות, ובעקבותיה החליט ראש הממשלה, בהסכמה עם הסיעות החרדיות, להקפיא את קידום החוק למשך חצי שנה, שבמהלכן תוקם ועדה מיוחדת שתדון בנושא.

לקריאה נוספת:
אחרי דיון סוער: ראשי הקואליציה הגיעו להסכמה במשבר חוק הגיור
בנט על משבר הכותל: "נציגי יהדות ארה"ב חשים שקיבלו סטירת לחי"
בלחץ החרדים: הממשלה תקדם חוק עוקף בג"ץ לביטול הכרה בגיורים פרטיים

נשות הכותל וחברי התנועה הקונסרבטיבית והרפורמית הגיעו לתפילות ר' חודש אלול. מערכת וואלה! NEWS
רפורמיות, קונסרבטיביות ונשות הכותל בתפילת ראש חודש אלול, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS

חודש וחצי אחר כך, לשכת נתניהו הודיעה כי שר המשפטים והאוצר לשעבר משה נסים נענה לבקשת ראש הממשלה ויגבש המלצות בסוגיה, תוך הדגשת כוונתו של נתניהו "להגיע להסכמה רחבה בסוגיה משמעותית זו". בשיחה עם וואלה! NEWS אישר נסים כי טרם פנה לאף אחד מהשחקנים הרלוונטיים כדי להתחיל בדיונים בנושא, אך סירב לפרט או להגיב.

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, אמר לוואלה! NEWS כי התנועה מצפה "משרי הממשלה ומהשותפות הקואליציוניות שלחצו על הקמת הצוות בראשות מר נסים, שידרשו לקדם שיח כן ומשמעותי עם כל הגורמים הרלוונטיים בעולם היהודי". לדבריו, "במשך שנה וחצי נמנעה הממשלה לקיים שיח אמיתי וכנה עם התנועה והרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית סביב אי היישום של מתווה הכותל, למרות המצג שהוצג פעם אחר פעם בפני בית המשפט העליון. עתה, אותה התופעה חוזרת על עצמה בסוגיית הגיור".

מנגד, בכירים בסוכנות היהודית אמרו בשבועות האחרונים כי הם מתרשמים כי מטרת המינוי של נסים היא "לקבור" את חוק הגיור מתחת לערימה של דיונים וכי למעשה בעיית הגיור "נפתרה באמצעות קבורת חמור בעוד ועדה".

נתן שרנסקי, אירוע הוקרה למאות חיילים בודדים שעלו לארץ כדי להתגייס לצה"ל. תל אביב, 1 בספטמבר 2016. ניב אהרונסון
לדברי בכירים בסוכנות היהודית, מינוי נסים נועד "לקבור" את החוק. שרנסקי/ניב אהרונסון

מאז החלטות הממשלה בעניין הכותל והגיור שורר נתק בין לשכת ראש ממשלה והארגונים הרפורמים והקונסרבטיביים, וכפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS נתניהו אף נמנע מלהזמין את מנהיגי הזרמים למפגש שקיים עם מנהיגים יהודים במהלך ביקורו בארצות הברית מוקדם יותר החודש. במפגש, אליו הוזמנו מנהיגים של ארגונים פוליטיים אך לא מנהיגי הזרמים והקהילות או רבנים, נתניהו התייחס למשבר והסביר שהלחץ החרדי הוא "בעיה מבנית" בפוליטיקה הישראלית.

"הרצון שלי הוא לראות את ישראל כבית לכל היהודים, וזה תמיד מתנגש עם עמדת יסוד שגם ראש הממשלה בן גוריון התמודד איתה – מחד הרצון של הציבור החרדי לראות את המדינה מונהגת לפי ההלכה ומצד שני הרצון של הרוב החילוני לא לנהוג בצורה הזו", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס הנחת זר בכיכר השגרירות בבואנוס איירס בו אירע הפיגוע בשנת 1992, 11 בספטמבר 2017. אבי אוחיון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"הרצון שלי הוא לראות את ישראל כבית לכל היהודים". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון, לע"מ

במפגש נתניהו גם התנער מהטענה לפיה ביטל את מתווה התפילה השוויונית בכותל וטען כי רק השעה סעיף אחד, במסגרתו הוסכם כי הזרמים ייקחו חלק בניהול הרחבה בקשת רובינזון. נתניהו טען כי באמצעות סעיף זה הרפורמים והקונסרבטיבים רצו לקבל "הכרה בדלת האחורית". לדבריו, "לא הבנו את החשיבות של הסעיף הזה, יש מאבק להכרה בזרם הרפורמי בארץ והגבלת כוחה של הרבנות שנמשך שנים רבות אבל הממשלה לא שינתה את זה".

דבריו של נתניהו עוררו זעם בקרב הזרמים, שכן לטענתם המגובה גם על ידי יו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי, שהיה ממובילי המשא ומתן שהוביל למתווה הכותל, אחד התנאים המוקדמים שלהם לפשרה היה שהזרמים יהיו שותפים בניהול רחבת התפילה השוויונית. לדברי הרב קריב, "ממשלת ישראל מתנערת מהחובה שלה לקדם שיח פורה ומכבד בין החוגים והקהילות בחברה הישראלית ובעם היהודי, ונותנת פעם אחר פעם לכוחות הקיצוניים להכתיב את סדר היום. במקום להנמיך את להבות המחלוקת בעם היהודי, ראש הממשלה מלבה אותן בהתבטאויות חריפות ולא הגונות כלפי התנועות הלא אורתודוכסיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully