וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים לפני הפיגוע: ראש השב"כ הזהיר מהסלמה בטרור בחגים

26.9.2017 / 21:45

בסקירה מודיעינית בפני שרי הממשלה, אמר נדב ארגמן כי הערכות המודיעין מתריעות על "מציאות ביטחונית שברירית". בצה"ל ובשב"כ מנסים לבלום את פוטנציאל החקיינות - ופועלים לאיתור מוקדי הסתה וקידום אידאולוגיה קיצונית

צילום: דובר צה"ל, עריכה: יוסי אלטר

לפני כשבועיים הציג ראש השב"כ נדב ארגמן סקירה מודיעינית בישיבת הממשלה, שבה הסביר כי היקף הפיגועים אמנם פחת משמעותית מאז החלו גלי הטרור סביב הר הבית, אך המודיעין מציע שהמצב נפיץ ופיגוע קשה הוא עניין של זמן. "למרות השקט היחסי, המציאות הביטחונית באיו"ש שברירית ומתאפיינת ברגישות גבוהה לאירועים בעלי צביון דתי וברף קבוע של פיגועים", אמר ארגמן.

לדברי ראש השב"כ, שנתן דגש על מתווי דקירה, דריסה וירי, "בחינת היקפי הטרור - פיגועים, התרעות וסיכולים - מעידה על רמת איום גבוהה מצד ארגוני הטרור 'הממוסדים' וגורמים עצמאיים בשטח. בתקופת חגי תשרי, המתאפיינת ברגישות גבוהה מדי שנה, צפויה גם השנה עלייה בהיקף המאמצים של ארגוני הטרור ושל יחידים להוציא לפועל פיגועים".

למרות הדריכות במערכת הביטחון, המחבל נמר מחמוד ג'מל הצליח לחמוק מתחת לרדאר ולבצע את הפיגוע הקטלני, שבו נהרגו שוטר מג"ב ושני מאבטחים. העובדה כי מדובר במחבל בן 37, אב לארבעה, בעל אישור עבודה בשטחי יהודה ושומרון, נתונים חריגים לתופעת המחבלים בהשראה, מסבירה עד כמה קשה היא משימת סיכול הטרור.

נדב ארגמן ראש השב"כ בכנס באוניברסיטת תל אביב 27 ביוני 2017. מוטי מילרוד / "הארץ", מערכת וואלה! NEWS
ראש השב"כ ארגמן/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מילרוד / "הארץ"

מאז דצמבר 2015 התהדק הקשר בין גופי צה"ל, שב"כ והמשטרה במטרה לאתר פלסטינים בעלי פוטנציאל לביצוע פיגועים. במסגרת העבודה המשותפת פותחו מערכות ניטור רשתות חברתיות וכלי תקשורת נוספים והוחלט על דרכי פעולה בעקבות המידע המודיעיני במטרה לסכל טרור. עם תחילת הפיגועים סביב הר הבית אותרו כ-7,000 פלסטינים שענו לקריטריונים כבעלי פוטנציאל לביצוע פיגועים, 200 מהם קיבלו אזהרה טלפונית, זומנו למפקדת התיאום והקישור של צה"ל במרחב המגורים שלהם או במקרה חריג מאוד בוצע מעצר. במערכת הביטחון מייחסים לכלים שפותחו ושוכללו בשנה האחרונה את העובדה שהיקף הפיגועים נותר על מספר דו ספרתי.

צה"ל והשב"כ פועלים באופן אוטומטי לטיפול בטרור בהשראה. הכפר ממנו יצא המחבל מכותר ובוצע חיפוש בביתו ובבית קרובי המשפחה. לרוב עוצרים בני משפחה בחשד לסיוע או גם אם ידעו על כוונותיו ולא מנעו או דיווחו לרשויות הביטחון. השלב הבא הוא מיפוי ומדידת הבית על ידי קציני חבלה. שלב קריטי לפני הריסת ביתו. במערכת הביטחון טוענים כי למרחב הזמן הקצר בין הפיגוע להריסת המבנה יש השפעה דרמטית בחיזוק הרתעת מחבלים נוספים ששוקלים לבצע פיגוע דומה. שלב נוסף הוא שלילת היתרי העבודה של החמולה. חלק ממדיניות המקלות והגזרים עליה מדבר שר הביטחון אביגדור ליברמן ומטרתה היא לבודד את האוכלוסייה שלא מעורבות בטרור ולאפשר לה מרקם חיים שגרתי.

פעילות כוחות צהל בכפר סוריכ בעקבות פיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
כוחות צה"ל מחוץ להר אדר, היום/דובר צה"ל
סולומון גברייה, יוסף עותמאן ואור הריש ההרוגים בפיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. השואגים לימין, דוברות המשטרה, עיבוד תמונה
יוסף עותמאן, סולומון גברייה ואור אריש. שלושת ההרוגים בפיגוע/עיבוד תמונה, השואגים לימין, דוברות המשטרה

מערכת ההסתה בחברה הפלסטינית שלא פסקה לרגע למרות הירידה בהיקף הפיגועים הפכה להיות גם מוקד לתשומת לב של מערכת הביטחון. שר הביטחון אמר היום בתגובתו לפיגוע כי "הרשות הפלסטינית ממשיכה להסית לרצח יהודים ולהלל ולשבח רוצחים, וזו סיבה מרכזית שאווירת ההסתה באמצעות התקשורת והרשתות החברתיות, מובילה לפיגועים נגד אזרחי ישראל".

השלב הבא בפעילות של צה"ל והשב"כ יהיו לאתר שוב מוקדי הסתה וקידום אידאולוגיה קיצונית כמו בתי דפוס, תחנות רדיו, ודוברים ברשתות או במסגדים. מדובר במערכה משולבת שמטרתה היא לסכל בצורה ישירה ועקיפה את פיגועי הטרור של פלסטינים שקמו בבוקר והחליטו לבצע פיגוע. המטרה המרכזית כעת תהיה לבלום את תופעת החקיינות שעלולה להוליד גל טרור - במיוחד כשמדובר בתקופה נפיצה מבחינה מדינית וביטחונית ברחוב הפלסטיני.

לשם כך נדרשות פעולות רחבות יותר כמו מאמצים להחזרת התאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים שהופסקו בין הדרגים הבכירים ועברו לתאום ברמת השטח ומאמצים לקדם פרויקטים כלכליים שיביאו לרווחה רחוב הפלסטיני ביו"ש. הזמן והתקופה מגדילים את הסיכוי להתלקחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully