וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטי העליון לא ישתתפו באירוע 50 שנה להתנחלויות - ובימין זועמים

26.9.2017 / 13:40

השופט ניל הנדל היה אמור לייצג את הרשות השופטת באירוע רשמי שיתקיים ברביעי בהשתתפות נתניהו ופורום מטכ"ל - אך לאחר פניית ח"כ פריג' ממרצ, הנשיאה היוצאת נאור ומחליפתה חיות ביטלו את ההשתתפות. בממשלה תקפו: "פועלים מאג'נדה אישית שמאלנית"

צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: אסתר חיות ממונה לנשיאת בית המשפט העליון)

מהומה פוליטית סביב אירוע ממלכתי לציון 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון, שמתוכנן להתקיים ביום רביעי. בימין תקפו היום בחריפות את שופטי בית המשפט העליון שהחליטו לא להשתתף באירוע - שמתוכנן להיערך ביום רביעי בערב בגוש עציון בנוכחות ראש הממשלה ודרג א'. הם אמרו שמדובר בהחלטה "חמורה" "אומללה" ו"מבישה" שחושפת את הפוליטיזציה של מערכת המשפט בישראל.

האירוע לציון יובל להתיישבות שייערך מחר בגוש עציון הוא אירוע של מרכז ההסברה בהובלה משותפת של שר החינוך נפתלי בנט ושרת התרבות מירי רגב, שנקבע בהחלטת ממשלה באפריל כאירוע ממלכתי בתקצוב של כעשרה מיליון שקלים. לאירוע הוזמנו ארבעת אלפים איש וכל חברי סגל א' - הנשיא, ראש הממשלה, שרים, חברי כנסת, שופטים, חברי פורום מטכ"ל, ראשי מועצות ועוד.

מרים נאור ואליקים רובינשטיין בטקס פרישתו  13 ביוני 2017. נועם מושקוביץ
לא ישלחו נציג. שופטי העליון/נועם מושקוביץ

שופט העליון ניל הנדל היה אמור לייצג את הרשות השופטת באירוע, אך מוקדם יותר השבוע פנה ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) לנשיאת בית המשפט היוצאת מרים נאור ולנשיאה הנכנסת אסתר חיות, וקרא להן לבטל את השתתפותו של השופט הנדל באירוע. זאת מאחר, שלטענתו, זהו אירוע "בעל גוון פוליטי מאוד מסוים ושנוי במחלוקת בקרב ציבור ישראלי גדול מאוד".

במענה לפנייתו של פריג' נמסר מטעם הלשכה של חיות שאחרי קבלת ההזמנה המפורטת לאירוע הוחלט לבטל את השתתפותו של הנדל מכיון ש"אין מקום להשתתפות נציג של הרשות השופטת באירוע".

יריב לוין, ישיבת ממשלה, 18 בספטמבר 2016. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
מתקפה חריפה נגד העליון. השר לוין/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

החלטת נשיאת העליון עוררה ביקורת חדה בימין. שר התיירות יריב לוין אמר שמדובר בהחלטה "מבישה" וקרא להוציא את השופטים מרשימת המוזמנים לאירועים הממלכתיים. "לכל מי שהיה ספק, הובהר היום שוב ששופטי העליון מביאים לתוך אולם המשפט אג'נדה אישית פוליטית שמאלית, דבר שבא לידי ביטוי בפסיקותיהם הפוגעות באופן חוזר ונשנה במתיישבים ובמפעל ההתיישבות". לוין הוסיף כי "אין לקבל מצב בו בכירי הרשות השופטת מערבים שיקולים פוליטיים ואג'נדות אישיות בהחלטתם באילו אירועים לקחת חלק".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה ש"הרשות השופטת מסירה את גלימת המשפט והופכת את עצמה לשחקן פוליטי גלוי", וח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי ההחלטה "חשפה את הפוליטיזציה שבמערכת המשפט והוציאה את מערכת המשפט מהממלכתיות בישראל".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן קרא לנשיאת בית המשפט לחזור בה. "מדובר בצעד החורג מכללי המשחק של בית המשפט שקבע בעצמו", אמר. "על השופטים להחליט האם הם יהיו חלק מההיסטוריה של שיבת עם ישראל לארצו או חלק מההיסטריה של שמאל החרד לשלטונו האבוד".

מנגד, פריג' בירך על ההחלטה ואמר כי השתתפותו של השופט הנדל "הייתה פוגעת באמון חלק גדול מהציבור הישראלי בבית המשפט העליון. בית המשפט צריך לעסוק במשפט ולא בפוליטיקה, כך היה עד עכשיו וטוב שכך ימשיך להיות".

בכירי האופוזיציה לא ישתתפו באירוע

שאלת ההשתתפות באירוע בגוש עציון כבר חוללה ביממה האחרונה מלחמת מילים בין הימין למחנה הציוני, לאחר שנודע שבכירי המחנה הציוני אינם מתכוונים להגיע לאירוע וחלק מחברי הכנסת אף קראו להחרימו באופן מוצהר. נציגי האופוזיציה הוזמנו להשתתף באירוע, אך לא לנאום בו, ויו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד לא יגיעו להשתתף בשל מחויבויות אחרות.

בימין טענו שמדובר ב"החרמה של האירוע" על ידי המחנה הציוני ויש עתיד, זאת על אף שח"כ חיים ילין (יש עתיד) הודיע כי ישתתף באירוע וגם במחנה הציוני אמרו שלא אסרו על חברי הכנסת להגיע. עם זאת, ח"כ איתן כבל קרא לחברי מפלגתו לא להגיע לאירוע. "גם יו"ר האופוזיציה אסור לו שישתתף באירוע שכולו בא לפאר את ביבי וחבורת הקיצונים שמובילים אותנו לתהום, וזאת גם אם תינתן לו האפשרות לנאום ולהציג את תפיסתנו - כל השתתפות כמוה כהסכמה או השלמה עם המצב!", הזהיר.

אחרי שנים של דחיות: פונה מאחז מגרון. מור שאולי
תושבי המאחז יפגינו. פינוי מבנים במגרון/מור שאולי

היעדרותם של חברי המחנה הציוני מהאירוע הובילה למתקפה חריפה מטעם הימין. רגב אמרה שהיא "מתביישת שמפלגה שקוראת לעצמה המחנה הציוני מחרימה את הטקס הממלכתי לציון יובל שנים לחזרה שלנו לאזורים אלו. ראשי מפא"י מבן גוריון ועד שמעון פרס הבינו את הערך ההיסטורי והחשיבות האסטרטגית של חבלי ארץ אלו. היום הם מתהפכים בקברם נוכח אבדן הדרך של מפלגת העבודה".

במועצת יש''ע אמרו ש"מפלגת 'העבודה' הייתה בעבר שותפה פעילה בהקמת ההתיישבות ועל כך היא ראויה להוקרה ותודה" וקראו ל"כל המפלגות אשר רואות את הציונות וההתיישבות כערך חשוב להשתתף באירוע חגיגי זה".

במקביל, בסמוך לטקס מתארגנת הפגנה של תושבי מגרון ונתיב האבות בדרישה מראש הממשלה והשרים לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי התושבים ולהסדיר את בניית הקבע של מהיישובים שלהם.

"ביום שבו ממשלת ישראל מציינת את שחרור יו"ש וחידוש ההתיישבות בה, אנו באים ומציבים להם תמונה שמראה, לצערנו, את היהפך הגמור", נמסר ממטה המאבק. "הבנייה באזורים אלו מוקפאת, יישובים נעקרים ויהודים מגורשים מבתיהם, ואפילו הבטחות להסדיר ישובים שכבר אושרו אינן מתקיימות. זה לא מצב שמתאר מדינה ריבונית. זוהי אינה ממשלת ימין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully