וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולומון נפצע בפיגוע לפני שנה - ונהרג באותו מקום: "ילד למופת"

אחד משלושת ההרוגים היה סולומון גברייה, בן 20 מבאר יעקב, התגייס למג"ב לפני שנה וחצי. הוא הותיר אחריו הורים, שתי אחיות ואח. ההרוגים הנוספים - יוסף עותמאן, בן 25 מאבו גוש, ואור אריש, בן 25 מהר אדר

צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

הפיגוע בהר אדר – עדכונים אחרונים

- הותרו לפרסום שמות שלושת ההרוגים
- סולומון גברייה, בן 19 מבאר יעקב, יוסף עותמאן, בן 25 מאבו גוש, ואור אריש, בן 25
- נתניהו: נהרוס את בית המחבל ונשלול היתרי עבודה למשפחתו
- ליברמן: הפיגוע הוא תוצאה של הסתה, נרדוף את האחראים
- המחבל כתב לפני הפיגוע בפייסבוק: "מפחד רק מאללה"
- רכז הביטחון של הר אדר מאושפז במצב קשה

סמל-ראשון סולומון גברייה, בן 20 מבאר יעקב, יוסף עותמאן, מאבטח בן 25 מאבו גוש ואור אריש, מאבטח בן 25 מהר אדר, הם שלושת ההרוגים בפיגוע הירי שאירע הבוקר (שלישי) ביישוב הר אדר. רכז הביטחון של היישוב נפצע באורח קשה מירי של פועל פלסטיני בן 37, שהיה עם אישור עבודה ולפי שב"כ סבל מרקע נפשי קשה.

הלוויותיהם יתקיימו אחר הצהריים. עותמאן ייקבר בשעה 15:00 באבו גוש, אריש ייטמן בהר המנוחות בירושלים בשעה 16:30 וגברייה בשעה 17:00 בבית העלמין בבאר יעקב.

גברייה נפצע בשנה שעברה בפיגוע שאירע מטרים ספורים מהזירה שבה נהרג. ב-15 באוקטובר, במהלך פעילות סריקה של מעבר המים בהר אדר, התנפל מחבל על סולומון שנפצע בידו מדקירה במהלך המאבק ופונה לקבלת טיפול רפואי במצב קל. המחבל הגיח מהשיחים במפתיע, ונמלט חזרה לבית סוריכ לאחר הפיגוע.

הוא התגייס לפני כשנה וחצי לשירות חובה במשמר הגבול ובתפקידו האחרון שימש לוחם במרחב עוטף ירושלים של משמר הגבול. הוא הותיר אחריו הורים, שתי אחיות ואח.

עוד על הפיגוע בהר אדר
שני מאבטחים ושוטר נהרגו בפיגוע ירי בהר אדר שליד י-ם; המחבל נהרג

סולומון גברייה, יוסף עותמאן ואור הריש ההרוגים בפיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. השואגים לימין, דוברות המשטרה, עיבוד תמונה
יוסף עותמאן, סולומון גברייה ואור אריש/עיבוד תמונה, השואגים לימין, דוברות המשטרה

שרה אדמסו, חברת משפחה של גברייה, סיפרה כי "הוא ילד מיוחד, שגדל במשפחה לתפארת. כשנפצע ביקרנו אותו בבית החולים וקיווינו שיחזור בשלום". לדבריה, אחרי הפיגוע הקודם "משפחתו התחננה שלא יחזור לשירות הקרבי, אבל זה היה בדם שלו". עוד סיפרה כי "הבוקר אבא שלו הביא את אחיו הקטן למעון, שם אני עובדת, ותוך שלוש דקות קיבלנו עדכון שהיה פיגוע וסלומון נהרג. יצאתי בריצה למשפחה".

בעקבות הפיגוע, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי בית המחבל ייהרס, יוטל כתר על הכפר ויישללו היתרי עבודה של המשפחה המורחבת של המחבל. "זהו בוקר קשה עם שלושה ישראלים שנרצחו על ידי בן עוולה", אמר.

האירוע החל בזמן שפועלים פלסטינים הגיעו לעמדת בידוק בכניסה האחורית ליישוב. עוד כשהיו בצד הפלסטיני, העלה אחד מהם את חשדם של לוחמי מג"ב והמאבטחים הפועלים במקום ואלו הורו לו לעצור ופתחו בנוהל מעצר חשוד. לאחר מכן, הוא שלף את אקדחו וירה לעברם מטווח קצר. הם השיבו באש והרגו אותו.

זירת האירוע פיגוע ירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. נועם מושקוביץ
כוחות מג"ב בזירת הפיגוע/נועם מושקוביץ

למחבל, נמר מחמוד ג'מל, היה אישור לעבוד בשטחים ובמרחב התפר והוא לא היה מוכר למערכת הביטחון. הוא גידל לבד את ארבעת ילדיו, מאז שאשתו נמלטה לירדן אחרי שספגה ממנו אלימות. בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו, שעות לפני הפיגוע, כתב ג'מל בן ה-37: ""מפחד רק מאללה". חמאס בירך על פיגוע הירי ומסר כי "מדובר בשלב חדש באינתיפאדה".

מחקירת השב"כ עולה כי למחבל היו בעיות אישיות ומשפחתיות רבות, בהן בעיות של אלימות במשפחה. אשתו נמלטה לירדן לפני כמה שבועות אחרי שתקף אותה. "כשתתעוררי תשתפי את ההודעה הזאת על העמוד שלי, תשאירי את המצפון שלך רגוע", כתב לה הבוקר. "אני במצב בריאותי לא טוב ומה שאני אעשה אין לו קשר לאשתי, אני מבקש ממך לסלוח לי ומבקש ממך לגדל את הילדים".

המחבל נמר מחמוד ג'מל בפיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
המחבל עם אחד מילדיו/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

שר הביטחון אביגדור ליברמן הזהיר כי "נרדוף את המחבלים, שולחיהם והמסיתים למיניהם בכל עת ובכל מקום, ונכה בהם כפי שקורה כמעט מדי לילה". בדבריו, הוא האשים את הרשות הפלסטינית בהסתה. "היא ממשיכה להסית לרצח יהודים ולהלל ולשבח רוצחים, וזו סיבה מרכזית שאווירת ההסתה באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות, מובילה לפיגועי טרור נגד אזרחי מדינת ישראל".

עוד אמר ליברמן: "אין כל הבדל בין הטרור הפלסטיני, המוזן ומתודלק באופן ממוסד, לבין הטרור האסלאמי הקיצוני, המוציא לפועל פיגועים באירופה ובמקומות אחרים בעולם. לפני שמדברים על משא ומתן כלשהו, על העולם לדרוש מהרשות הפלסטינית לעצור את ההסתה וליבוי הטרור".

המפכ"ל: "אין פרופיל למחבלים"

בעקבות הפיגוע, כוחות צה"ל ומג"ב הטילו כתר על אזור בית סוריק ומאפשרים יציאה במקרים הומניטריים בלבד. לפי דיווחים פלסטיניים, כוחות צה"ל פשטו על בית המחבל בבית סוריק וסגרו את הכניסה ליישוב.

אל הזירה הגיעו השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי. "ספגנו פיגוע קשה, וקודם כל לבנו עם משפחות הנרצחים", אמר ארדן, שהוסיף כי תידרש בחינה מחדש של מנגנון היתר אישורי העבודה.

המפכ"ל אמר כי תגובה מהירה של הלוחמים מנעה מהמחבל להיכנס ליישוב. "זהו אירוע קשה, שוב בנקודות החיכוך, לשם הולכים כל הפיגועים. לצערי אין פרופיל למחבלים. אנחנו רואים מבוגרים, מבוגרות, נשים צעירות וצעירים. בהחלט יכולים לראות שחלק נכבד מהמפגעים הם מפגעים עם רקע אישי, ולא אידיאולוגיים. זה יכול להיות כל אחד שהחליט שנמאס לו ומכלה את זעמו בפיגוע. אנחנו עושים הערכת מצב יחד עם הצבא".

ש.ג זירת פיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. בטחון שדה, מערכת וואלה! NEWS
עמדת השמירה בשער הכניסה להר אדר אחרי הפיגוע/מערכת וואלה! NEWS, בטחון שדה

בימים האחרונים דן הקבינט המדיני-ביטחוני באפשרות של שורת הקלות כלכליות לפלסטינים, כחלק מניסיונות הממשל האמריקני לחדש את המשא ומתן עם הגעתו של השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט. במערכת הפוליטית גינו בחריפות את הפיגוע וגורמים בימין קראו להאיץ את הבנייה בשטחים.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי "לבנו עם משפחות הנרצחים ושפתותינו נושאות תפילה להחלמת הפצועים. אנו נמשיך ונכה בטרור ונשיג את כל המבצעים והמסייעים לו".

המפכל רוני אלשיך בזירת האירוע פיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. נועם מושקוביץ
המפכ"ל אלשיך ומפקד המחוז הלוי בזירה/נועם מושקוביץ
ריכוז הפועלים בהר אדר פיגוע ירי 27 בספטמבר 2017. פסגת המעדכנים, מערכת וואלה! NEWS
פועלים פלסטינים מרוכזים בהר אדר אחרי הפיגוע/מערכת וואלה! NEWS, פסגת המעדכנים
זירת הפיגוע ירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע ירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017/נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע ירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע ירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully