וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

78% הצבעה במשאל העם הכורדי; עיראק וטורקיה מזיזות כוחות

אחוז גבוה של מצביעים צפויים להכריע בעד עצמאות החבל, שמחפש מנדט למו"מ מול הממשלה בבגדאד, המסרבת לכך. לאחרת סגירת הקלפיות, צבאות עיראק וטורקיה פתחו בתמרון צבאי גדול לאורך הגבול

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

יותר מ-78% מתושבי חבל כורדיסטן העיראקי הצביעו הערב (שני) במשאל העם על עצמאות החבל. אחוז ההצבעה במשאל העם, שנערך חרף הלחץ של הממשלה בבגדאד, איומי איראן וטורקיה השכנות ואזהרות הקהילה הבינלאומית, היה גבוה במיוחד. המשאל אינו מחייב, אך הוא אמור לשמש מנדט עבור הממשל הכורדי האוטונומי בראשות הנשיא מסעוד ברזאני במשא ומתן עם הממשל המרכזי על היפרדות האזור העשיר בנפט.

ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי, שלא הצליח לסכל את המשאל שמוגדר על ידי בגדאד לא חוקתי, הודה לכוחות הביטחון "להגן על אזרחים שמאוימים ונרדפים" במחוז הכורדי, אחרי דיווח על כך שתושבים ערבים בעיירה קטנה במזרח עיראק הוכרחו להצביע "כן". גורמים כורדיים רשמיים הכחישו זאת. לאחר סגירת הקלפיות פתחו צבאות טורקיה ועיראק בתמרון משותף בסמוך לגבול בין המדינות.

עוד בנושא:
איראן וטורקיה לכורדים בעיראק: "משאל העם יגרום לכאוס אזורי"
הכורדים בעיראק הודפים את האיומים: "נשלם כל מחיר עבור עצמאות"

כורדים חוגגים ביום משאל העם בעיראק, ספטמבר 2017. רויטרס
כורדים בעיראק חוגגים, היום/רויטרס

כ-5.2 מיליון איש היו בעלי זכות הצבעה במשאל העם, כולל אלו החיים בחו"ל, שהחלו להצביע לפני יומיים. ההצבעה הייתה פתוחה לכל התושבים, כורדים ולא כורדים, בני 18 ומעלה, החיים באזורים שבשליטת הממשל האוטונומי בצפון עיראק. אחד האזורים הללו הוא מחוז כרכוכ העשיר בנפט, שעליו תובעת בגדאד שליטה. רוב תושבי האזור, שנכבשו בידי הפשמרגה במהלך הלחימה בדאעש, הם כורדים, אך חיים בו גם ערבים וטורקמנים.

הכורדים אומרים כי משאל העם משמש גם הכרה לתרומתם במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אחרי התבוסות הקשות שנחל צבא עיראק ב-2014, אז הצליח הארגון הקיצוני לכבוש כשליש משטחה של עיראק. עם זאת, לנוכח פיזורם של כ-30 מיליון כורדים ברחבי האזור, בטהראן ובאנקרה חוששים מהתפשטות מגמות בדלניות בקרב האוכלוסיות הכורדיות בשטחן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשים כורדיות שהצביעו במשאל העם על עצמאות הכורדים בעיראק, ספטמבר 2017. רויטרס
מצביעות במשאל העם לעצמאות החבל הכורדי, היום/רויטרס
מצביעים במשאל העם של הכורדים 25 בספטמבר 2017. רויטרס
מצביעים עומדים בתור להצבעה במשאל העם, היום/רויטרס
צבא תורכיה על גבול תורכיה עיראק 24 בספטמבר 2017. רויטרס
תמרון צבאי גדול באזור הגבול. טנקים טורקיים על גבול עיראק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully