וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון שריפת האם וארבעת ילדיה בירושלים: מחדלי מערך הכיבוי נחשפים

26.9.2017 / 1:16

כתשעה חודשים לאחר האירוע הקשה בבירה, שבמהלכו רצחה אם את בנותיה והתאבדה לאחר מכן, מתפרסמים ממצאי הבדיקה שערכה רשות הכיבוי המעלים שורה של כשלים בטיפול באירוע: "קצין המבצעים כשל". מוקדן שפוטר בעקבות האירוע תובע את רשות הכיבוי

צילום: רוני כנפו, עריכה: שמרית גולדשטיין ויוסר אלטר

האירוע הטרגי שהתרחש בינואר השנה בירושלים, במהלכו רצחה אם את ארבע בנותיה והתאבדה לאחר מכן, הותיר זעזוע עמוק בקרב אנשי שירות הכבאות וההצלה בבירה. תשעה חודשים לאחר מכן, לוואלה! NEWS נודע כי נפלו כשלים משמעותיים בטיפול באירוע, הנחשב לאחד הקשים בתולדות מערך הכבאות, שבעקבותיו פוטר אחד העובדים בתחנת הכיבוי בגבעת מרדכי.

הכשלים לא השפיעו על תוצאותיו הטרגיות של המקרה. ג', העובד שפוטר תובע את הרשות הארצית לכבאות והצלה בטענה כי פיטוריו אינם מוצדקים ונעשו משיקולים זרים שאינם קשורים לאירוע.

עוד בוואלה! NEWS:
"אימא שלך בפייסבוק בשבת?": השאלות הפולשניות לנערות דתיות לפני גיוס
חקירת התרסקות האפאצ'י: צה"ל אישר את חזרת המסוקים לטיסות
לראשונה מאז החלה המחאה: נכים קיבלו דוחות בגין חסימת כביש

כוחות כיבוי בדירה שרופה בירושלים בה מצאו אם ובנותיה ונחשד כי האם רצחה את בנותיה והתאבדה, 1 בינואר 2017. אריק אבולוף כבאות והצלה ירושלים, דוברות כב"ה
זירת האירוע בירושלים, ינואר 2017/דוברות כב"ה, אריק אבולוף כבאות והצלה ירושלים

ג' שירת ברשות הארצית לכבאות והצלה בינואר 2015. כשנה וחצי לאחר מכן, הוא ניגש למכרז לתפקיד המוקדן. ג', שזכה להערכה רבה מצד מפקדיו וכונה "אינטיליגנטי, חרוץ ויסודי", זכה במכרז והיה אמור להתחיל בתפקידו בתחילת השנה. אלא שאז, בצירוף מקרים נדיר, ביום כניסתו לתפקיד כמוקדן קבע, אירע האירוע בדרך חברון.

לוואלה! NEWS נודע כי בעקבות המקרה שתואר אז על ידי כבאים "כאחד המקרים הקשים שנתקלו בהם", התבצע בירור פנימי במערך הכבאות. מהליך הבירור שממצאיו מתפרסמים כאן לראשונה עולה כי בפעילות מוקד תחנת גבעת מרדכי היו כשלים קשים, רבים ומשמעותיים במהלך האירוע. עוד עלה כי אותם כשלים לא השפיעו על תוצאותיו הקשות של המקרה, אבל הובילו להמלצות הנוגעות לשינוי במערך היומנאות והמוקד בתחנת הכיבוי.

עוד באותו נושא

הרקע הנפשי וסיבת המוות: השאלות הקשות בחקירת רצח הבנות בירושלים

לכתבה המלאה
שריפה בדירה ברחוב דרך חברון בירושלים, 1 בינואר 2017. מד"א
הדירה בה התרחש האסון בירושלים/מד"א

לפי הממצאים, למוקדנים שפעלו בתחנה ביום האירוע לקח זמן רב ביותר להבין את טיבו ולהעביר את המידע באופן המהיר ביותר, כך שכוחות הכיבוי יצאו לזירה. בנוסף עלה כי הצוותים שהוקפצו לשטח כלל לא ידעו שייתכן וישנם לכודים בדירה, למרות שהדבר נמסר למוקד כבאות והצלה בשיחה מאחד השכנים שבמהלכה דווח על שריפה.

מהבדיקה עלה עוד כי מפקד התחנה לא עודכן טלפונית על כך שמדובר באירוע עם הרוגים. למרות שהדבר לא היה עשוי להוביל להצלת חייהן של האם ובנותיה, בכבאות והצלה ירושלים ביצעו שורה של שינויים קיצונים ומידיים בעקבות המקרה.

"כשלי קצין המבצעים הובילו לתפקוד לקוי"

את עיקר הביקורת ספג ע', קצין המבצעים של התחנה, שלטענת גורמים במערך הכבאות כשל מקצועית ופיקודית, ואף התרשל במילוי תפקידו, הכרוך בין היתר בפיקוח על מערך המוקדנים. בבדיקה עלה כי המוקדנים לא הכירו את נהלי הפעילות כנדרש, לא התאמנו על מצבי חירום ולא זכו כלל לחניכה מסודרת. קצין המבצעים עצמו, תואר כמי שנעדר מהשתלמויות, אינו בקיא במערכת הממוחשבת המופעלת ביומן המבצעים ואינו ממלא את אחריותו. ע' הוחזר לתפקידו באופן פורמלי לאחר שהועבר לתפקיד אחר, אולם מרבית סמכויותיו נשללו ממנו.

הכשלים של קצין המבצעים הובילו לתפקוד לקוי של מוקד כבאות והצלה ירושלים, ובייחוד לביקורת על תפקודו של ג', שמאז פוטר מהתחנה וכעת תובע את הרשות לכבאות והצלה. לטענת הגורמים במערך הכבאות שערכו את הבירור, ג' איחר להזניק את הצוותים לזירה, ולא עמד בלחץ בזמן אירוע השריפה החמור. בנוסף עלה כי ג' כשל בהעברת המידע בזמן אמת לגורמים הפיקודיים לפי הנהלים.

זירת רצח והתאבדות בדירה בירושלים שבה פרצה גם שריפה, 1 בינואר 2017. דוברות מד"א ירושלים, מד"א
קצין המבצעים ספג את עיקר הביקורת. זירת האירוע בירושלים, ינואר/מד"א, דוברות מד"א ירושלים

ג' אף תואר כמי שיש לו בעיה ערכית וכמי שנתפס בעבר בשקרים. בכל הקשור לטרגדיה בדרך חברון, הוא תואר כמי שאינו בקי בנהלים בסיסיים ביותר. בנוסף הוא תואר כמי ש"איבד את האירוע" בעקבות שיחה עם מפקדו שבה ספג צעקות ממנו משום שלא התקשר לדווח לו שיש הרוגים בתקרית והסתפק בשליחת הודעה למפקד התחנה. בנוסף נטען, כי ג' שינה את גרסתו בנוגע להתנהלותו באירוע.

"ג' פוטר בעקבות מסכת הכפשות"

מלבד אותו אירוע, הליך הבדיקה העלה כי בעבר ג' העביר מידע חסוי לרשתות החברתיות בעת שירותו כבן שירות, בזמן ששימש כנציג כיבוי והצלה בחפ"ק משטרתי. הוא נעצר בעקבות המקרה ושוחרר לאחר שהביע חרטה, ולאחר שמפקדיו העידו עליו כי ביצע את הדבר ב"תום לב ומחוסר מודעות לסכנות שעשויות להיגרם". בסופו של דבר, ג' פוטר מתפקידו, וכיום הוא תובע את הרשות הארצית לכבאות והצלה. מוקדנית נוספת ששירתה ביחד עם ג', ושהייתה זו שענתה לשיחה הראשונה שהגיע לכבאות, נותרה בתפקידה וממשיכה לשרת במוקד עד היום.

בכתב התביעה שהוגש לאחרונה בשם ג' על ידי עו"ד נועם נפתלי וארז גולדמן, נטען כי הביקורת שהועלתה נגד ג' היא חלק מ"מסכת הכפשות" נגדו. לפי הנטען בכתב התביעה, הסיבה לפיטוריו לא נעוצה בשיקולים ענייניים, אלא ברצון לקדם מועמד המקורב לגורם במערך הכבאות, על חשבונו של ג', וזאת למרות שאותו מועמד הגיע רק במקום השלישי במכרז. בכתב התביעה נטען, כי הבדיקה שנעשתה בעקבות אירוע השריפה בדרך חברון, היוותה למעשה "תפירת תיק" לג' במטרה להכשיר את הקרקע לפיטוריו. במסגרת כתב התביעה נטען כי הליך פיטוריו של ג' לא נעשה כדין, ושהאחריות לתפקודו מוטלת על ע', קצין המבצעים, שלא פיקח על הכשרתו וחניכתו. בגין טענות אלו, תובע ג' מהרשות להחזירו ולתפקידו, ולחלופין, לשלם לו פיצוי בגובה 60 אלף שקלים.

מעורך הדין נועם נפתלי ומארז גולדמן נמסר בתגובה: "התובע עומד מאחורי כל הטענות כפי שמובאות בכתב התביעה. הטענות שכביכול קצין המבצעים והתובע כשלו בתפקידם נועדו על מנת להסיר את האחריות מהגורמים הממונים עליהם אשר בחרו שלא לטפל בבעיות המקצועיות האמתיות ברשות הארצית לכבאות וההצלה וניצלו את האירוע המצער בכדי לפטר את התובע משיקולים זרים וזאת באמתלה כי כשל מקצועית".

מהרשות הארצית לכבאות והצלה נמסר בתגובה: "מדובר בטענות עובד שפוטר בשל כשלים בהתנהלותו ותפקודו. הטענות המופיעות בכתב התביעה יקבלו התייחסות במסגרת כתב הגנה שיוגש לבית הדין באמצעות הפרקליטות".

(עדכון ראשון: 20:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully