וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חריף: "הדרג המדיני חסר השפעה על גיבוש תכניות צה"ל"

25.9.2017 / 14:45

דוח של ועדת משנה בראשות ח"כ שלח, בוועדת החוץ והביטחון, קובע כי ניסוח תכניות הצבא צריך להיות מוכתב על פי תפיסה שיגבש המל"ל. על פרקי הדוח שהותרו לפרסום סירבו לחתום הח"כים קיש ויוגב בשל הביקורת שהובעה כלפי הדרג המדיני

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניב מעוז

(דיון בוועדת ביקורת המדינה בהפקת לקחי מבצע "צוק איתן", במרץ)

דוח של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת שחלקים ממנו התפרסמו היום (שני) מותח ביקורת על מעורבות הדרג המדיני בניסוח התכנית הרב-שנתית (תר"ש) של צה"ל וקובע כי בניגוד למצב הקיים שבו הצבא מנסח תכנית ומביא אותה לאישור המטה לביטחון לאומי (מל"ל) – על הדרג המדיני להיות זה שמכתיב את תפיסת הפעולה, שממנה יגזור הצבא את תכניותיו.

על פי הדוח, "התוכנית הרב-שנתית של צה"ל מעוצבת כמעט כולה בעבודת מטה של הצבא עצמו אך ללא תפיסת ביטחון מאושרת וידועה למדינת ישראל, ותפיסת הפעלה שניסח ואישר הדרג המדיני לפעולתו של הצבא". בנוסף לכך צוין כי "צבא המתכנן לעצמו נוטה להתמקד בפרויקטים וטכנולוגיה, ולא מעצב אותם לאור תפיסה ברורה שהדרג המדיני חתום עליה, מה יש להשיג וכיצד".

הדוח שחיברה ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד) מתפרסם בעקבות דיונים מקצועיים שליוו את ניסוח התוכנית הרב-שנתית של צה"ל. גרסתו המסווגת של הדוח מקיפה 54 עמודים, ועליה חתמו חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה. הגרסה שפורסמה היום משתרעת על פני 30 עמודים, וחברי הכנסת יואב קיש (הליכוד) ומוטי יוגב (הבית היהודי) סירבו לחתום עליה בשל הביקורת שהופנתה נגד הדרג המדיני. בניגוד אליהם, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) העומד בראש ועדת חוץ וביטחון חתם על מסקנותיו הגלויות.

כוחות צנחנים בעזה במבצע צוק איתן. יולי 2014. דובר צה"ל
כוחות צנחנים ברצועת עזה במבצע "צוק איתן", יולי 2014/דובר צה"ל

הדוח מתריע כי בהעדר התאמה בין הנחיות הדרג המדיני לבין תכניות אופרטיביות של צה"ל, עלולים לחזור כשלים מהמערכות הקודמות, בין היתר בדרישה מהצבא לפעול בהיגיון אחר מזה שנבנה והוכן עבורו. ביקורת נוספת שעולה מהדוח היא על כך שצה"ל התנהל יותר מחמש שנים ללא תכנית רב-שנתית (תר"ש) ובחלקן גם ללא מתווה תקציבי יציב, ו"תוך שינויים רבים בתקציב הביטחון מדי שנה ובמהלך כל שנה". הדוח קובע בהקשר זה כי שר הביטחון, שר האוצר והרמטכ"ל צריכים לוודא כי תהליכי התכנון והאישור של התוכנית שאחרי התר"ש הנוכחית ("גדעון") יתחילו בזמן ויבוצעו כסדרם.

בנוסף, נקבע כי למטה לביטחון לאומי (מל"ל) כמעט ולא הייתה "תרומה של ממש" לתהליך עיצוב תכנית "גדעון". על פי הדוח, "הוועדה התרשמה שצה"ל מקיים חובת דיונים עם מל"ל, אבל למל"ל, כגוף מטה של הדרג המדיני, אין יכולת להשפיע באמת על החשיבה, התכנון ובוודאי הביצוע – זאת, בהעדר הנחיות מעשיות של הדרג המדיני, שאותו הוא מייצג". אמירה חריגה שצוינה בדוח קבעה כי "ספק אם משהו היה משתנה בתר"ש גדעון אילולא היה המל"ל קיים כלל", אולם יש לציין כי המל"ל חולק על קביעה זו.

פעילי חמאס בתוך מנהרה. פברואר 2016. רויטרס
פעילי חמאס במנהרה ברצועת עזה/רויטרס

אותה קביעה משקפת את אמירתה הכללית של הוועדה בנושא מעורבותו החסרה של הדרג המדיני במתן הנחיות ומעקב אחרי מימושן בכל הנוגע לעיצוב התכנית הרב-שנתית של צה"ל. מהדוח ניתן להסיק כי הליקויים באשר לתפקוד הדרג המדיני והמל"ל שמצא מבקר המדינה במבצע "צוק איתן" עדיין קיימים, ושום לקח לא יושם בהקשר הזה.

הדוח קובע כי עיצוב תכנית רב-שנתית ללא תפיסה של הדרג המדיני פוגע ביכולת של צה"ל להגיע מוכן להתמודדות עם האיומים על ישראל, ואחת הדוגמאות המחזקות זאת בדוח היא העדר תכנית לחיסול מנהרות התקיפה של החמאס בתוך שטח הרצועה בזמן המבצע, בקיץ 2014.

ח"כ שלח אמר אחרי פרסום הדוח כי במסקנותיו העיקריות יש "שבחים לתעוזה ויכולת הניהול של הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שעיצב תכנית שיש בה חזון ואתגרים ארגוניים לא פשוטים ורתם אליה את הצבא כולו". שלח הוסיף עוד כי "בצד זאת, מצאנו פערים בקצב הבנייה של יכולות חיוניות מסוימות, והצבא כבר מיישם את הדוח שהועבר אליו לפני חודשיים, אבל הבעיה העיקרית שמצאנו אינה של הצבא, אלא של הדרג שמעליו".

לדבריו, "נסיון העבר הקרוב מלמד שאם אין הגדרה של ההישג שאליו רוצים להגיע, והגדרה על ידי דרג מדיני של תפיסת הפעולה שהוא מאמין בה ושאותה יאשר בזמן אמת, רוב הסיכויים הם שבזמן אמת הכוח לא יהיה מוכן, ולא יופעל בדרך שלפיה נבנה – בדיוק כפי שקרה בצוק איתן".

ח"כ יוגב מסר כי בדוח "יש דברים שאסור לכתבם בגלוי בפרסומם יש פגיעה בביטחון ישראל. לצערי הדוח הגלוי, על אף שהיה אמור להיות דוח מקצועי, הינו מוטה פוליטית". עוד מסר יוגב כי "מכל הסיבות שמניתי ועוד סירבתי לחתום על דוח הוועדה. נמשיך בדיונים מקצועיים וסגורים, עם דרגי הצבא והדרג המדיני, לסייע יחד לבניין הכוח ולביטחון ישראל".

מח"כ קיש נמסר כי הוא סירב להצטרף למה שכינה "הטברנה הפוליטית של ח"כ שלח", שלדבריו, "מנסה להרוויח מנדטים על חשבון ביטחונה של מדינת ישראל". עוד מסר קיש כי "יש עת לפוליטיקה ועת לביקורת עניינית. בנושאים רגישים כמו מוכנות צה"ל למלחמה, העדפתי להישאר ענייני ולא להיות שותף לסגנון פוגעני ולדוח שמנוצל לבמה אופוזיציונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully