וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות האיומים: הכורדים בעיראק עורכים משאל עם על עצמאותם

מיליוני תושבי חבל כורדיסטן במדינה צפויים להצביע ברוב מוחץ בעד עצמאות, על אף אזהרות הממשלה והמדינות השכנות שגינו את ההצבעה. הפרלמנט בבגדאד קרא לשלוח כוחות לאזורי המחלוקת וטורקיה מזהירה: נפעל צבאית אם הטורקמנים יהיה תחת סכנה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

הכורדים בעיראק עורכים היום (שני) משאל עם על עצמאותם, למרות איומים מהשלטון במדינה. מסעוד ברזאני, מנהיג חבל כורדיסטן בעיראק אמר כי משאל העם מתקיים כמתוכנן, וקרא לאזרחים הכורדים לצאת ולהצביע. זאת חרף איומיהן של המדינות השכנות, טורקיה ואיראן, החוששות מפני תדלקות המגמות הבדלניות בקרב הכורדים החיים בשטחן.

בנוסף לכך, הפרלמנט בבגדאד הורה על שליחת כוחות לאזורים שמצויים במחלוקת עם הכורדים - בעיקר כרכוכ, אזור העשיר בנפט שנכבש על ידי הכורדים במהלך השנים האחרונים תוך הלחימה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

במזרח התיכון מתגוררים כ-30 מיליון כורדים, וכרבע מהם ישתתפו במשאל העם. הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 וייסגרו בשעה 19:00. התוצאות הרשמיות צפויות להתפרסם בימים הקרובים, כשצפוי להיות רוב גדול התומך בעצמאות.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
תימן ואיראן בפנים: טראמפ חתם על הגבלת כניסת אזרחי 8 מדינות לארה"ב
חיפושים אחר מטיילת ישראלית שנעדרת בקירגיזסטן
סוריה: גנרל רוסי נהרג מירי פגזים של דאעש דאעש בדיר א-זור

מצביעים במשאל העם של הכורדים 25 בספטמבר 2017. רויטרס
מצביעה כורדית בקלפי, היום/רויטרס

ברזאני אמר כי מטרתו של המהלך אינה להגדיר גבולות גיאוגרפיים לטריטוריה הכורדית אלא להשיג קלף מיקוח מול בגדאד כדי לזכות בעצמאות בסוף התהליך. הוא הבהיר אתמול כי אין דרך חזרה, אחרי שהשותפות עם בגדאד "נכשלה".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הזהיר כי אנקרה עלולה לקטוע את נתיב אספקת הנפט מכורדיסטן אל מדינות אחרות, בניסיון להגביר את הלחץ על הכורדים. ראש ממשלתו בינאלי יילדרים הזהיר מפני צעדי ענישה דוגמת סגירת הגבולות והמרחב האווירי של החבל הכורדי והבהיר כי אנקרה לא תכיר בתוצאות. באנקרה אף איימו להתערב צבאית אם המיעוט הטורקמני יהיה תחת סכנה.

אחמד סולימאן, פועל בן 30 המתגורר בחבל כורדיסטן סיפר על ההתרגשות לקראת המהלך השנוי במחלוקת, אך גם על הפחדים שהוא מעורר בקרב בני העם הכורדי. "אנחנו מצפים לשמוע מה יהיה המצב אחרי משאל העם, אחרי שרוב הכורדים יצביעו בעד עצמאות כדי להגשים את חלומנו למדינה עצמאית, אבל פוחדים מהתגובות האכזריות שבהן מאיימים האויבים שלנו", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
30 מיליון בני אדם. ריכוזי האוכלוסיה הכורדית במזרח התיכון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנאום שנשא בטלוויזיה הממלכתית אמר ראש הממשלה אל-עבאדי כי "לקיחת החלטה חד צדדית לקיים משאל עם משפיעה על הביטחון בעיראק ובאזור, והיא אינה חוקתית ומנוגדת לשלום האזרחי". אל-עבאדי הוסיף כי "עיראק תישאר מדינה לכל העיראקים. לא נאפשר להפוך אותה לרכוש של עם זה או אחר, ולא נרשה לאף אחד לשחק עם המדינה מבלי לשאת בהשלכות".

נשיא עיראק פואד מאסום, בעצמו בן לעם הכורדי, אמר אמש כי הוא מתנגד למשאל העם, שאותו כינה גם הוא "החלטה חד צדדית". מאסום קרא למנהיגים משני הצדדים להימנע מהסלמה ולנטוש את עמדותיהם "הפרובוקטיביות והקיצוניות".

גם מדינות מערביות, ובהן ארצות הברית, קראו לדחות את משאל העם או לבטלו בטענה כי תוצאותיו עלולות לחבל בלחימה מול ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). ביום חמישי מסרה מחלקת המדינה בוושינגטון כי ארצות הברית מתנגדת בחריפות למהלך, וקוראת למנהיגי הכורדים לנהל משא ומתן עם ממשלת עיראק.

(עדכון ראשון: 8:50)

תושבים כורדים מפגינים בעיר כרכוכ את תמיכתם במשאל העם על עצמאות החבל מעיראק, 11 בספטמבר 2017. רויטרס
עצרת תמיכה במשאל העם בעיר כרכוכ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully